Hingst som bara springer!

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Zolitary
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 12
  • Visningar Visningar 1 510
Z

Zolitary

Jag har en hingst som har fullt upp med att hålla koll på damerna och han stressar fram o tillbaka hela dagarna, mestadels i trav och galopp, så jag har väldiga problem med att hålla honom i hull. Har satt honom i en mindre hage men han springer då runt, runt mest hela tiden. Han har heller ingen vidare matlust, så även om han får foder han tycker om så äter han ganska dåligt. Han ska gå treårstest nu så jag vill ju helst inte att han ska se ut som ett staket..
Någon som har liknande erfarenheter?

Sv: Hingst som bara springer!

Det kanske låter konstigt men då får han stå inne och ni får motionera honom på annat sätt. Om han inte lugnar sig får du försöka att ha honom t.ex utom synhåll för övriga flocken. Jag har en hingst i trädgården med ett sto intill som han står med i stallet. Han klarar inte åsynen av de andra hingstarna.
En hingst står inne när övriga hingstar är ute, men gillar att stå i sin hage och spana på stona. De övriga hingstarna är lugnao coola och de står tillsammans i hingststall och går i hagarna bredvid varandra.
Men om jag har en hingst som springer oavbrutet får han stå inne ibland själv och ibland med ett sto som får "offra" sig.
Det är då man kommer till beslutet om hingsten ska vara hingst eller han får ett bättre liv som valack.
Har han ett högt avelsvärde så får man prova och pussla. Det tråkiga är att han får stå inne hela betäcknings sässongen, men normalt kan dom vara ute när alla ston slutat brunsta och är dräktiga framemot Augusti månad.

Viktigt är också när man har en hingst som stressar att man "övergöder" den under vintern så det finns ett fett förråd att ta av när stressen slår till.
Att få tillbaka hullet på en sönderstressad hingst kan ta 2 år!
Lycka till!

Okej, är han lugn när han står bredvid stoet då? Det kanske jag ska prova.. Han ska säljas, så tanken är väl att han ska kastreras och bli ridhäst, om ingen vill köpa honom som hingst. Nu hinner det ju bli varmt och flugigt så det får väl i värsta fall vänta till hösten.

Idag stängde jag en hage som är som en ganska stor box och lade in stockar på ett par ställen, då gjorde han caprioler ist:smirk:
Men det med stoet ska jag prova, det är ju bara ett par veckor kvar, sen släpper jag honom i hagen så får han väl springa i sommar..

Håller helt med Rodde. Ta in honom! Våra hingstar kan absolut inte vara ute samtidigt utan har ute-dag varannan dag. Andra dagen står de ensamma inne och är lugna och fina, men är såklart allra mest nöjda om någon annan häst håller dem sällskap inne. En mindre hage brukar fungera dåligt och skapar bara mera stress och större skaderisk. Vi göder oxå våra pojkar över vintern rejält så att de har att ta av när stona kommer.

Varför inte kastrera redan nu? Infektionsrisken är ju inte så stor om man har möjlighet att hålla såren rena. skulle det behövas är ju en pc-kur inte hela välden. Det verkar ju inte vara ngn risk att han blir stillastående:crazy:
Kan han inte hålla sig i hull och uppträder "stirrigt" kan du ju missa ev köpare. En inte helt oviktig aspekt på det hela.
Lycka till med ungtuppen;)

Han ska gå treårstest om två veckor så det får bli efter det.
Tills dess får han gå inne med sällskap. Har provat att ha honom inne med hans gamla kompis och boxgranne, men han vandrar runt i boxen. Får se hur det går med stoet.
Tack för svar!

Kan du inte spita upp han inne? Eller låta han gå med ett dräktigt sto?

Vad menas med det? :confused:

Jag skulle gissa på att det ska stå "spiltas" upp, dvs binda upp honom. Vilken för övrigt inte jag tror är någon lösning. Risken finns att han börjar väva i stället. /AFF

Samma med vår hingst. Han måste stå och gå tillsammans med våra ston för att hålla sig riktigt lugn och fin. Just nu går han ihop med våra dräktiga ston och det funkar utmärkt! Tidigare han han stått bredvid hingstar och han har inte alls mått bra av det.

Jag hade en hingst som var som din för några år sedan. Meningen var att jag skulle behålla honom själv som hingst så jag hade mkt överseende med honom.
Vi valde trots högt avelsvärde att kastrera då han mådde så dåligt av sina hormoner just för att han stressade. Han började väva i sin box dessutom strax innan kastreringen pga stressnivån i sin kropp.
Jag har aldrig ångrat att jag kastrerade honom, han hade energin kvar som gjorde att han var så stressbenägen även efter kastreringen dock utan att det "slog över " i stress.
Istället gjorde denna energin att han blev en framstående tävlingshäst . :)
Lycka till.

Nä, binda upp honom tror jag inte på, då tar sig nog hans stress andra uttryck ist. Har ingen dräktig märr i år men nu står han bredvid ett av ungstona som inte börjat brunsta, och jag hoppas hon inte börjar heller på ett par veckor.. Det verkar funka, han är lugn, brummar o skriker till ibland, annars går det bra.
Får bara hoppas att han äter också.

Liknande trådar

Avel Det här är bara spekulationer för kanske 10 år in i framtiden, men vilka hästraser har större chans för att ha mjukare gångarter att... 2
Svar
23
· Visningar
2 039
Senast: Kajsalisa
·
Foder & Strö Hur ser era hästars dagar ut vad gäller fodertider och upplägg? Det är januari, kallt och vi har haft kolikkänning i stallet. Tankarna... 3 4 5
Svar
91
· Visningar
5 718
Senast: lundsbo
·
Hästmänniskan Fy vilken jobbig sits jag har satt mig i. För två år sedan köpte jag en unghäst då min andra häst var skadad och det verkade inte som...
Svar
16
· Visningar
2 334
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
16
· Visningar
1 904
Senast: Edla
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka