Hingst, sämre hållbarhet??

Russin8

Trådstartare
Jag fick höra att hingstar skulle ha sämre hållbaret jämfört med valacker?!

Är det någon som har någon åsikt om det. Har aldrig hört det förut så jag blev lite fundersam.

MVH Russin8

Sv: Hingst, sämre hållbarhet??

Va? De låter verkligen inte riktigt på något sätt tycker jag :crazy: Isåfall om fallet är så är jag väldigt nyfiken på varför...

Tycker många hingstar blir gamla trots att de har tävlat aktivt som yngre och verkat många år i aveln. Halvblodshingstar på upp emot 25 år är ju inte ovanligt och flera upp emot 30 år

Det tror jag knappast.

En faktor som kan vara avgörande om de blir mer skadade är ju att skaderisken är stor vid betäckningar :idea:

jag vet månag äldre hingstar med enorm hållbarhet. min egen arab (153 cm) & föredetta avelshingst. tävlade 130 och Prix S:t Georges. han e nu 28 år och tävlas lite smått fortfarande. kanon fräch.

Det tycker inte jag heller, har aldrig hört det förut. Men man vet ju aldrig så därför tänkte jag fråga här. Fick höra det av en person när vi diskuterade om jag skulle behålla min kallblods travare som hingst. Han använde det då som argument till att jag skulle kastrera honom. Jag såg ut ungefär så här:eek:, vadå sämre hållbarhet. Då menade han att med hormoner och sådant skulle påverka det.

MVH Russin8

Har aldrig hört det tidigare...

Kan det vara så att någon fått för sig att de har sämre hållbarhet för att de kanske inte rids när de blir äldre om de går i avel? men det beror ju verkligen inte på hållbarhet, utan just att de har fått andra arbetsuppgifter istället. Snanare är det ju dessutom så att man behåller de mer hållbara hästarna förhoppningsvis för att ha just i avel, även om alla inte hamnar där naturligtvis.

Bara en fundering, tyckte att det lät så märkligt.

Inom travet är det vanligt att hingstar kastreras för att de ska hålla bättre, sen är det kanske inte hållbarheten i sig som förändras utan att hästarna oftast blir lättare i kroppen som valack. Dessutom blir de lugnare och skadar sig inte lika lätt i box och hage som många bråkiga hingstar gör.
En del travare har ju också ont av sina testiklar när de ska trava, det hjälper inte alltid att använda suspensoir, en häst som har ont i testiklarna börjar ofta att springa snett och då blir det skador.

H*n menade på fullaste alvar att det var så. Och tyckte att det var jätte konstigt att inte jag hört det. "Det vet väl alla att det är så?"
Nästa gång jag pratar med min vetrinär ska jag kolla med honom, han borde ju veta.

MVH Russin8

Det kan jag förstå, en hingst samlar ju på sig mer muskel massa än en valack.Så av den anledningen kan jag förstå. Sen belastas ju en travare mer än vad t.e.x en ridhäst. Så där tror jag inte att det påverkas.
Sen givetvis kan det ju vara så att en hingst har mer skade risk, men att den rent kroppsligen skulle vara svagare än en valack?

MVH Russin8

Pratade med en person som håller på med trav, hon sa oxå att det kunde vara så att hingstar höll sämre. Hon visste om ett par stycken som efter dom kastrerats blivit mer håll bara. Hade tydligen något med hormoner att göra. Tänk att man lär sig varje dag:)

MVH Russin8

Ingen aning, men hon har gått trav gymnasiet och inom travet va det inget ovanligt att man ibland fick kastrera för att dom inte höll.
Skulle tro att dom nog vet vad dom pratar om. Men som sagt var har jag aldrig hört det förut, men nu har jag hört det från flera håll just inom travet.

MVH Russin8

Tycker det låter mysko... Har de gått sönder-kastration-frisk häst igen som inte får tillbaka sin skada-tur för dem då.

Möjligen som någon skrev -för att de inte blir lika tunga om de kastreras kanske.

Dom menar att hingstar i vissa fall kan vara skörare än en valack:confused:. Jag vet inte men det är så dom sagt. Ska kolla med min vetrinär nästa gång jag pratar med henne.

MVH Russin8

Låter helt otroligt.
I en vild flock skulle inte en enda hingst överleva om dom var skörare. Min uppfattning är den motsatta, att hingstar är "hårda"
med mkt god läkningsförmåga.
Kanske är det så i travet att dom pga mkt spänningar får mer problem än en valack ? Bara en tanke...

Tvärtom har jag hört ngn gg.
Att när de kastreras under unga år så växer valacker än hingstar mer och kan ge ett skört skelett och/eller lösa benbitar etc.

Låter som rent bullshit.
Den enda som inte slår sig i vårt stall är just Gossen som aldrig har behövt uppsöka doktor under hela sitt liv :cool:

jag tror hingstar är mer hållbara vet ej varför. de känns bara som de dom muskalr på sig lättare och håller därefter bättre känns de som. jag har haft 2 hingstar & 2 vallacker ch en jä*la massa sto. jag föredrar klart stona. (älskar pisse märrar) men njag skulle aldirg i hela mitt liv köpa en allack =/ dom vallackerna jag hade blev dåliga fick skador å de ena med de tredje. nu har jag liksom min 28 åriga hingst hemma som är frisk som en nöt kärna.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 983
Senast: mars
·
Hemmet Jag har börjat få upp en massa reklam för hållbara blombuketter. Både torkade buketter som ska hålla i minst 6 månader, och lite...
Svar
17
· Visningar
895
Dressyr Får jag stöta och blöta en galoppombytes fundering med er? Min valack har inte befästa byten ännu, det ena blir oftare rätt än fel men...
9 10 11
Svar
211
· Visningar
22 449
Senast: Nevermind
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
4 088
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka