Hingst och sto i samma stall

lovehorses

Trådstartare
Sitter och funderar på om man skulla skaffa en hingst. Har planer på att ta föl på mitt sto.
Men om jag nu har två hästar och de inte går att ha i samma hage. funkar de?
Kan man ha dem i samma stall?

Kan någon ge era erfarenheter om det! blir det krångligt i längden? jag tänker mest på hagar och sen sommar bete, man måste ju dela av....

synpunkter tack!

Sv: Hingst och sto i samma stall

Föl kan du ju ta utan at köpa hingst och få en massa extra arbete.

Men visst, hingstar och ston kan stå i samma stall. Men det krävs en hel del extra. För det första så kan en hingst vara riktigt besvärlig och etter värre om det finns en brunstig märr i närheten. Rejäla, boxar och rejäla hagar krävs också. Samt ett ökat kunnande för hingsthantering.

Klart man kan ha en hingst & ett sto i samma stall.
Men du bör ha mycket hingstvana.
Du bör ha hingsten inom rejält hingsstaket. Och kanske inte intill varandra.
Så kasnke inte så lätt om du bara har dem två hästarna?

köpa hingst och ta föl bör man bara göra om man är rejält kunnig och vet vad man gör & ger sig in på.
På dina frågor så låter det inte riktigt som du har den kunskapen..

Klart man kan ha sto och hingst i samma stall, väldigt få hingstar står i egna stall....

Men däremot bör man ha hingstvana mycket kunskap för att hålla avelshingst, och det har du inte. Jag förutsätter detta utifrån dina frågor, jag förmodar att du inte har någon erfarenhet av hingstar eller betäckningar?

Det blir både lättare och billigare för dig att köra ditt sto till en lämplig hingst om du vill ta föl på henne, eller köpa ett föl vilket ofta blir det billigaste alternativet i slutänden.

Självklart kan man ha dom i samma stall, du kan även ha dom i samma hage... men då får du ju vänta dig att du får föl varje år också, vilket inte är särskilt kul för stoet!

Det finns ju hingstar som är snällare än endel valacker, som inte bryr sig det minsta om stoet. I vissa stall sätter man upp en vägg mellan boxarna så att hingsten inte kan se stoet, vilket ofta gör hingsten lugnare, dock så vet han ju ändå att stoet är där och kan vara hingstig bara därför.

Vissa hingstar kan gå i hage bredvid stoet utan problem... medan andra hingstar inte klarar av att se ett sto utan att genast försöka ta sig dit. Vi har världens snällaste hingst på gården, han går utan ström i trådarna. Men vi ser ändå ALLTID till att det är minst en hage mellan honom och stona!! För att minska riskerna, för man vet aldrig, trots att det är världens snällaste, vad som kan hända! Denna hingst är väldigt unik i sitt slag kan jag tänka mig!

Har man ingen erfarenhet av hingstar, betäckningar osv så ska man verkligen inte skaffa hingst! Det kostar dessutom mer än det smakar! Köp ett föl, om du vill ha föl! Eller skicka iväg stoet för betäckning... det kostar dock mer än att köpa ett föl.

Vad är det för sto du har? Är det viktigt att just hon är mamman? Tänk igenom och titta på ditt sto med kritiska ögon, fråga dig själv vad hon har för fördelar i avelsarbetet... vad är det du vill avla vidare på?! Är det för att du tycker så väldigt mycket om henne och bara måste ha en avkomma efter din älskling... då är det nog värt att tänka om! :)

Men skaffa dig ingen hingst... om du verkligen inte har erfarenhet av att hantera hingstar! Det är få hingstar som är ohingstiga som valacker... det är få hingstar som klarar av att gå i en hage bredvid ston...

Har du varit med nån gång under en betäckning?

Ja, jo jag har varit med om ganska många betäckningar.
Men jag antar att du riktade dig till TS ;)

I övrigt håller jag med om ditt inlägg!

Självklart kan man ha dom i samma stall, du kan även ha dom i samma hage... men då får du ju vänta dig att du får föl varje år också, vilket inte är särskilt kul för stoet!

:confused: Så länge stoet är friskt och får den mat hon behöver kan jag inte se att hon skulle må dåligt på något vis av att ha föl varje år. Det finns många avelsston världen över som bara går i avel och fölar varje år hela sitt liv. För att inte tala om förvildade hästar. Är det synd om Lojsta-russen, t ex?

Det beror helt på vad hingsten är van vid.. Är man utomlands i stall så är hingstarna och stona i boxar bredvid varandra, står uppbundra bredvid varandra, kan gå bakom varandra på ridturer och hagen precis bredvid varandra..

Där jag jobbade i Turkiet gick hingstarna tillsammans och stona tillsammans i hagar bredvid varandra!!

Sverige är så puttinuttigt för det är hingstar och tror det är livsfarliga djur... MEn behandlar man dem som vilken häst som helst så tror ja inte det är något problem!!

Jag håller till viss del med dig.

I stallet där ja rider finns det tre hingstar för tillfället. En åring, en två åring och en äldre hingst som varit avelshingst i många år. Unghästarna står tillsammans med en ung valack. Avelshingsten står ensam men i hagen bredvid stona utan problem.
I stallet står han mellan två ston och de andra två står också bredvid ston och det är ingen som klagar.
Avelshingsten kan bli lite hingstig när det är andra hästar inne men lugnar sig snabbt.
Honom kan man även rida ut på tillsammans med sto.

Så visst går det att ha hingst i samma stall. Men man bör vara försiktig.

Har för övrigt träffat på två andra hingstar som absolut inte brytt sig om ston alls förutom vid betäcknig och har dessutom aldrig gjort en fluga förnär, så visst finns det hingstar som är snälla som lamm..

Jag håller till viss del med dig.

I stallet där ja rider finns det tre hingstar för tillfället. En åring, en två åring och en äldre hingst som varit avelshingst i många år. Unghästarna står tillsammans med en ung valack. Avelshingsten står ensam men i hagen bredvid stona utan problem.
I stallet står han mellan två ston och de andra två står också bredvid ston och det är ingen som klagar.
Avelshingsten kan bli lite hingstig när det är andra hästar inne men lugnar sig snabbt.
Honom kan man även rida ut på tillsammans med sto.

Så visst går det att ha hingst i samma stall. Men man bör vara försiktig.

Har för övrigt träffat på två andra hingstar som absolut inte brytt sig om ston alls förutom vid betäcknig och har dessutom aldrig gjort en fluga förnär, så visst finns det hingstar som är snälla som lamm..

En fråga: hur ska man få erfarenhet av hingstar om man inte skaffar sig????
Nu menar jag inte att man/jag har tummen mitt i handen och tror att det är en dans på rosor....
Jag vet att det kan finnas helvetes hingstar och snälla som lamm...
Men detta va bara en fundering inte något jag bestämt.

Jag har nog funderat på att ta föl på mitt sto men det är ett senare projekt om några år kanske.

Man jobbar på stuteri med hingst eller delar stall med en, man behöver inte köpa hingsten själv.

Hej!

Det beror ju iofs helt och hållet på hingsten, hur han är i närheten av andra ston osv.. Men det brukar inte vara nåt problem. Har precis köpt en hingt, haft två stycken innan honom varav båda mina första tom gick tillsammans med annan vallack! Det är dock ingenting jag rekomenderar om hingsten inte tidigare gått med andra. Men att han står i samma stall, eller går i hage brevid sto ska inte vara några problem. Det gäller dock att ha hingst galler runt boxen och om man ska dela av hagen måste det vara en "gång" emellan. Altså inte bara dra en tråd för att dela av. Jag skulle haft MINST 1,5m helst 2m+ emellan hagarna och naturligtvis el i tråden. En annan viktig grej är väl att ha tillräckligt högt staket. Minst 160 cm högt.

En sak man ska tänka på även om hingsten är snäll och inte försöker bryta sig ut från sin hage för att komma till stona etc är att vissa hingstar blir lite stressade och vaktiga av ston i närheten.

Min gamle hingst ( nu 24 år) glömmer bort att äta ibland och vandrar då fram och tillbaka längs staketet på den sida där han kan se ston längre bort. Han gör inga försök att gå på staketet men skrittar eller travar där nästan oavbrutet.

Hände i en period i somras på ett hyrt bete där han går tillsammans med min valack och eftersom jag inte har beten hemma så fick jag istället köra dit en till två gånger om dagen och ge honom en kraftfodergiva som var uppblandad med lucernpellets. Kraftfodret kan han nämligen inte låta bli att smaska i sig även om han bara betar en bråkdel av vad han behöver.

Resultatet var att han under ett par veckors tid tappade i vikt och såg väl skranglig ut ett tag. Man kan ju inte slänga på en jättegiva kraftoder direkt utan får öka på långsamt.

Däremot om han GÅR tillsammans med ston är han helt tillfreds och betar ordentligt. Men man kan ju inte producera massor av föl bara för att gamlingen ska vara nöjd.

Om ni nu undrar varför jag hyr ett sånt bete så är det så att jag inte visste att bonden skulle hyra ut de andra hagarna till annat hästfolk i år ( dessutom har han hyrt ut till en som har 6 ston trots att han vet att jag skulle ha hingst må det jag hyr). Alltid innan har han haft egna kvigor här och det var därför som jag tyckte det hela var en lämplig lösning för två av mina hästar. Nu har jag två hagar där och från den ena är problemet mes fri sikt in i en annan hage som ligger en bit bort. Hagen utan sikt är bara ca en hektar och räcker inte till bägge hästarna hela sommaren. Hagen nr två måste jag hyra och se till att den blir avbetad för annars tänkte bonden hyra ut den också till annat hästfolk. Och då hade jag främmande hästar på andra sidan vägen också typ.

(Ja det är ett gissel att inte ha egna beten intill gården).

Ja det kan funka alldeles utmärkt. Men jag skulle inte råda dig att skaffa hingst av det du har skrivit här. tkr att man bör ha lite erfarenhet innan man skaffar sig egen. Har själv jobbat med många olika hingstar och de finns allt ifrån de totalt okomplicerade till de som är oerhört hingstiga. Men man ska aldrig glömma att en hingst är en hingst är en hingst.

Och om du bara vill att ditt sto ska få föl så känns det ju lite överdrivet att skaffa hingst för det, bättre att betäcka med en bra hingst istället. Och en hingst av kvalité är inte direkt gratis. nu vet jag inte hur din ekonomi ser ut, du kanske är stenrik vad vet jag. Men oavsett vilket skulle jag råda dig att tänka till innan du skaffar hingst -För din skull!

Klart du kan ha dem i samma stall! Det gäller att ha hingstvana som många redan har nämnt och sedan uppfostra hingsten så pass väl att den kan går snällt så snart den får träns och sadel eller bara träns på sig. En skrikig hingst är inget att ha. Hingsten måste kunna koncentrera sig på sitt jobb under sadel eller veta att den ska vara tyst så snart sadel och träns kommer fram. En bra uppfostrad hingst är A och O

Du måste ju verkligen inte skaffa en hingst för att få erfarenhet av dem! Jobba i ett tävlingsstall som har hingstar är ett sätt, jobba på en hingststation är en annan. Det kan faktiskt bli väldigt farligt om man inte vet hur man ska hantera hingstar, för det är en annan grej än ston och valacker, det är det faktiskt.

Hah....
Visst kan det bli farligt..
Jag fick hem en arabhingst som var tok galen.
Innan dess hade ja bara haft foderhästar (snälla valacker) och ett tjurigt sto(dock var ja bara 12då...)
Hingsten var oi riden, bet folk han inte tyckte om, gillade inte hingstkedja som de tryckt ner han alldeles för mycket med, han var ett monster..
Jag kände ägaren sedan tidigare, sa att ja ville ha honom för de är synd att slakta!!
Fullt frisk i kropp men inte i huvudet-sa dem...

När ja tittade på honom innan köp:
Jag fick hämta honom i hagen för ingen vågade-no problem dock stressad så jag fick göra lite trick utan röst och slag eller spö givetvis och faktiskt dumt nog utan hjälm..
Jag tog på honom en sadel första gången, helt ok...
Longerade, blev lite pigg men jag lekte att ja va ledarhästen och han blev snabbt lugn...
Jag ledde in honom i transporten, no problem.
Han hade tydligen stegrat och tagit flera timmar på sig förr...
Han kom hem till mig, var tjurig och skrikig så fort jag inte var där så fick ha honom i mitt egna stall hemma. Efter han varit hos mig i 3 dagar red vi i skritt och trav. Efter 5 dagar galopperade vi.
Han är idag, 1 år senare på tävlingar, rids med ston o valacker, kan dela hage.
Aldrig bitit mig. Står uppstallad på ridskola och är inte ett dugg hingstig!

Det beror helt på vad hingsten är van vid.. Är man utomlands i stall så är hingstarna och stona i boxar bredvid varandra, står uppbundra bredvid varandra, kan gå bakom varandra på ridturer och hagen precis bredvid varandra..

Där jag jobbade i Turkiet gick hingstarna tillsammans och stona tillsammans i hagar bredvid varandra!!

Sverige är så puttinuttigt för det är hingstar och tror det är livsfarliga djur... MEn behandlar man dem som vilken häst som helst så tror ja inte det är något problem!!

Utomlands har man väl också andra sätt att hantera alla hästar? (inte bara hingstarna). Dom som du berättar om, så har man kanske flera hingstar, (du har skrivit hingtarNA ex. jämte varandra) man har anställd personal (med vana av hästar), dom tränas från dag 1 vilka regler som gäller osv. Det är också en viss disciplin-skillnad länderna emellan (så vitt jag fattat). Pengar gör stor skillnad, i dessa fallen är dom skillnaden på gymnasie-praktikanter (som kanske bara har haft en fjording som sköthäst innan) till anställda. (En anställd lägger man kanske lite mer tid på att lära än praktikanter, som ändå inte stannar mer en max 2 v typ?) Pengarna gör även skillnaden mellan litet stall och 1 hingst till större stall och flera hingstar (helt olika erfarenheter för hästarna).

Dom kan bli livsfarliga djur, om dom inte har bra uppfostran. Får dom härja fritt med människor är det kanske inte långt ifrån att dom drar, med ryttare på, genom staket till andra hästar, dom vet inte bättre. Det kanske inte är långt ifrån innan dom tar ett sjukhelsikes bett (av bus) men dom vet inte bättre. Det kanske heller inte är långt kvar innan dom stegrar och ryttaren trillar av och det händer saker efter det, eller att någon blir nockad i av ett långt framben.....

Liknande trådar

Avel Jag vill betäcka mitt fullblodssto. Hon är 6 år. Jag vill att avkomman ska användas som hobbyhäst ej tävla. Jag har försökt leta men...
Svar
14
· Visningar
1 618
Senast: Mabuse
·
Hundavel & Ras Ny på forumet så har inte koll på hur detta funkar men jag ger det ett försök. Jag och sambon planerar att skaffa en till hund framöver...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
4 963
Senast: Kajsalisa
·
Hästmänniskan Hej på er! Jag är ny på detta forum och jag hoppas att jag postar i rätt del. Jag behöver ventilera och resonera lite med andra...
9 10 11
Svar
219
· Visningar
9 575
Senast: ako
·
Avel Håller på och avvänjer mitt föl och funderar på hur länge vi ska "hålla på". Fölet är 11 månader och går i flock med fyra andra...
Svar
5
· Visningar
1 031
Senast: Ketrawzc
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka