hingst,eller ska han bli valack?

sara_90

Trådstartare
Hej,vill höra lite kloka råd ifrån er på buke,som har mer vana med hingstar!

Har för en månad sedan "räddat" en hingst ifrån slakt.

Han har visat sej vara den lugnare varianten än de jag tidigare har hanterat,men jag funderar på en kastrering trots allt,varför ha en hingst som man inte avlar på?!
Han är född 2003.

Jag har ingen vidare bra vana med dessa pojkar(hingstar),men iomed detta vidtar jag mer försiktighet,när jag rider,hanterar honom,för stona går i en hage längre bort.

Frågorna lyder =)
1 skulle han bli bättre i hullet som valack? han är inte stressad i dagsläget,håller möjligtsvis mer koll?
2 Hur förändras han i temprament m.m tror ni? han är nämnligen väldigt trevlig nu.lugn,cool kille.

3 tämligen svår att hålla hullet på,en kvinna sa till mej att det kan bero på att han är hingst till en viss del!

Han är en travare och de vet jag ju att vissa hästar även ston,valacker kan ha svårt med hullet,då jag har en sådan kille till hemma.

Sv: hingst,eller ska han bli valack?

Ska man inte ha honom till avel och om han har svårt att hålla hull så skulle jag nog kastrera.
Han får det lite lugnare så.
Men risken blir ju då också att han ev blir lite mer loj än nu. Men på ett varmblod tycker jag inte att det blir en nämnvärd skillnad.

Om du inte ska ha honom i avel så är jag också för kastrering, min erfarenhet är den att även en till synes utåt sätt lugn häst kan ha en inre stress pga hormoner och ofta så brukar de lägga på sig en tid efter kastreringen. Sedan har vi aspekt nr 2, det är inte så lätt att hitta stall som ta emot hingst om man inte kan ha dem hemma själv. Och då gäller set att ha staket som håller för en normal utevistelse, där hingsten inte tar sig ut och ev löskomna ston inte tar sig in.

tack för svaren!,jag undrar varför förrförra ägaren behållt han somhingst då han aldrig blev ngt på travbanan,visserligen är fadern till hingsten baron karsk..

Jag har eget stall.

Men det lutar åt en kastrering faktiskt!

Är mer fördelar med valack än som hingst har jag hört..=)

Jag hade absolut kastrerat en häst som inte skall gå i avel. Fördelarna med att hålla hingst väger inte på långa vägar upp nackdelarna.

Även fast du inte ska ha honom till avel så tycker jag att han ska få fortsätta vara hingst eftersom han är så lätt som hingst..

Han har ju varit det i 8år så varför ändra på det nu?

Du har ju eget stall så varför inte?
Du verkar ju klara honom som han är nu.

Vill se bilder =)

Om han inte ska användas till avel eller det att han är hingst gör att han inte kan gå med artfränder och få den sociala kontakten som alla normala hästar behöver så är kastrering att föredra.
Han är ju så gammal att hormonerna har arbetat färdigt så han borde bli vad han är idag minus en del av driften ;)

Rolle
Islandsfullblod på Lösdrift

kl

lika bra att skära. Dessutom kanske han är bra mycket hingstigare till våren, när hormonerna verkligen sprutar och han ätit upp sig i hull och energi.

visst hade det vart kul och kunna säga att man har en hingst,och det har jag ju,men som sagt varför behålla han som hingst när han kan bli valack och som ngn sa kanske bli lugnare innombords. och förhoppningsvis blir han bättre i hullet då?

hur lång tid tar det innan man märker skillnad när dom är kastrerade,vilken sorts kastrering föredrar ni?priser?

vet inte riktigt hur jag lägger in bilder här..

Han går med min valack i dagsläget,vilket funkar bra hitils.

Äldre hästar behöver oftast kastreras liggande (sövda) eftersom det är mer utvecklade blodkärl och större risk för framfall (veterinärerna vill gärna sätta invändiga stygn. Kontakta närmsta klinik och hör med dem.

Har kastrerat äldre hingst och det blev skillnad redan dagen efter (troligen p g a att han var matt av ingreppet), men en vecka-10 dagar så var han sig själv men lugnare. Hade också en tendens att falla ur, men det blev väldigt mycket bättre efter kastrationen.

Du kan nog ha en orsak till att han inte blivit kastrad tidigare där.
priset är något högre för liggande kastration. Och det kommer det mest största sannolikhet bli av två anledningar.
hans ålder, samt att det var en travare.

travarna vill de inte gärna ta stående för de har lättare att fåkomplikationer än andra raser.

Även fast du inte ska ha honom till avel så tycker jag att han ska få fortsätta vara hingst eftersom han är så lätt som hingst..

Han har ju varit det i 8år så varför ändra på det nu?

Du har ju eget stall så varför inte?
Du verkar ju klara honom som han är nu.

Vill se bilder =)

Även en snäll hingst kan springa in till flickorna och då blir det föl.....Och varför riskera det ?

Min åsikt är att hästar i de allra flesta fall får ett bättre hästliv som valacker än som hingstar. Bra att han kan gå ihop med din valack, men räkna inte med att det funkar alla årstider - jag har mer än en gång träffat på hingstar som fått tokfnatt av vårhormonerna och på fullt allvar försökt döda alla rivaler inärheten. Detta då med hästar som de gått ihop med hela vintern...

Jag rekommenderar absolut kastrering om han inte ska användas för avel.

ytterligare en fördel med att kastrera - du kan vara med på vilka kurser och clinics du vill! Mycket få tränare, i alla fall där jag bor nu och där jag bott tidigare, välkomnar en på kursen/clinicen/vad det nu är om man har hingst...

Snyggaste förklaringen jag fått hittills på en hästhanteringskurs var att även om han sköter sig så kunde han göra stona ouppmärksamma... :confused:
(fast nu har jag hittat en där jag är välkommen, bara 40 mil att köra t o r :angel:)

Jag hade kastrerat eller rättare sagt jag kastrerade en hingst (stående) i 5 års åldern. Allt gick super bra & nu går han & är lycklig med sällskap.
När han blev valack så la han på sig lättare (han var super snäll som hingst) men kunde coola ner som valack.

Jag hade kastrerat eller rättare sagt jag kastrerade en hingst (stående) i 5 års åldern. Allt gick super bra & nu går han & är lycklig med sällskap.
När han blev valack så la han på sig lättare (han var super snäll som hingst) men kunde coola ner som valack.

Men vilken ras? Kallblodsraserna är framför allt lättare att kasterar stående även äldre än varmblodsraserna. Och det kan bli en hel del problem med en stående kastration på en äldre häst, jag skulle aldrig riskera det.

Jag blev inte bara avrådd från stående på äldre hingst, jag vet att det i området inte finns någon som kör ut och gör det. Så det blev klinik, och det ångrar jag inte.

Säkert är det som någon längre upp säger; äldre hingstar är dyrare att kastrera (liggande, sövd etc) och är det möjligt att lösa finns det säkert de som sparar ett par kronor hellre än att ger hästen ett bättre liv med sällskap etc.

Hej,vill höra lite kloka råd ifrån er på buke,som har mer vana med hingstar!

Har för en månad sedan "räddat" en hingst ifrån slakt.

Om du nu "räddat" en hings från slakt så tolkar jag det som att det inte finns ngt avelsvärde i denna individ för i alnnat fall verkar det helt idiotiskt (rent ekonomiskt) att ta den till slakt oberoende av stam ex ex ....

Som lite travintesserad när det gäller gäller ren ekonomisk egoistisk vinning så är det mer en regel än undantag att hingstar som underpresterar i lopp efter kastration överpresterar i minst sina två förtsa starter.

Hur sedan själva kastrationen går till har väl inte med själva grundfrågan att göra utan att en hingst som inte har ett avelsvärde blir en bättre individ som vallack.

Som man vill man ju bara att det inte ska innebära att man dör om man blir kastrerad, bara att man sedan kan uppvisa bättre resultat. ;)

visserligen är fadern till hingsten baron karsk..
DET är nog inte någon pluspoäng för att han ska få vara kvar som hingst, knappast hetaste avelsmaterialet som går att uppbringa.

Jag skulle inte tvekat en sekund av någon som helst anledning. Jag hade kastrerat!

En aspekt av det här med hingst eller vallack, är ju prestation på tävlingar.
En hingst är ofta ranghög, självsäker och helt enkelt mer testosteronstinn, och många hingstar blir ju så otroligt förändrade i "lynnet" självförtroendet, efter kastrering.
De presterar oftast bättre som hingstar.
Jag har sett det otaliga gånger hur en hingst som tex hoppat ganska höga klasser som hingst, blir en HELT annan, som Valack.
Man måste vara varsam med en relativt nykastrerad hingst.
Man kan inte ta för givet att han som valack kan gå de höga klasser som han gjort tidigare...
Det tar tid för dom att hitta sin nya identitet som valack, och det kan vara klokt att starta lite lägre klasser till att börja med, så man inte knäcker hans självförtroende direkt, för då har man vips förstört, den hoppglädje som han hade som hingst.
Många tävlar ju in sina unga hingstar tex, och kanske har dom som avelshingst i flera år.
Sedan kastrerar de och säljer honom, eftersom han inte har samma "go" längre som valack.
Nu är ju inte detta ristat i sten, men OM du kastrerar honom nu när han varit hingst så länge, så räkna med att du tar det lite varsamt med honom till en början. Har de varit hingstar i fem år eller mer, så får man räkna med att backa lite i tävlandet, och kanske börja om från ex vis 90 cm, även om han som hingst hoppat 110 lekande lätt.
Det är SÅ LÄTT att knäcka en häst. Och många människor tänker inte på att hästen är en levande varelse med känslor och som faktiskt går igenom en stor förändring när de går från att ha varit hingst till valack.
Så jag tycker att bara du är medveten om att han har något år eller två där han är lite osäker på sig själv och behöver stöd och uppmuntran för att bli den kaxiga valack, som kan mäta sig med den hingst han en gång var.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Vi har en valack som igentligen är 8 år, men mer som 6 i huvudet. Kenta som han heter, är otroligt snäll att hålla på med, han är...
Svar
2
· Visningar
878
Senast: skiesabove
·
Hästhantering Jag blir inte riktigt klok på fyraåringen härhemma. Tar gärna emot tankar och åsikter. Jag har haft honom sedan han var ettåring, och...
15 16 17
Svar
335
· Visningar
46 029
Senast: Efwa
·
Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt...
2 3
Svar
49
· Visningar
12 419
Senast: Karminnie
·
Hästhantering Jag ska försöka förklara situationen kort: Blev för 2 år sedan med häst (har tidigare hållit på med hästar hela livet, ridskola...
2
Svar
29
· Visningar
5 919
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar