Hinder mm i ridhuset när man inte är hoppsugen (utbruten ur Dressyrsnack)

Fiorano

Trådstartare
Passar på att gnälla lite till om ridhuset. Gick nyss därifrån med första hästen och tänkte gå ner med nästa. Men ångrade mig för det kom folk som skulle hoppa. Så här på lektionsdagar är det inte specifik hopp el dressyrtid och i min värld så är det inte jättesmart att dra fram hinder på en tid när många vill hinna rida innan lektionerna... Vi har supergenerösa hopptider i slutet av veckan. Varannan vecka hela fredagkväll+lördag fm+sön em och varannan hela fredag dagtid+lördagkväll+sön fm. Räcker inte det liksom??

Katt var nöjd efter sina galoppintervaller på lina (då var vi ensamma).
20250116_144325.webp

Passar på att gnälla lite till om ridhuset. Gick nyss därifrån med första hästen och tänkte gå ner med nästa. Men ångrade mig för det kom folk som skulle hoppa. Så här på lektionsdagar är det inte specifik hopp el dressyrtid och i min värld så är det inte jättesmart att dra fram hinder på en tid när många vill hinna rida innan lektionerna... Vi har supergenerösa hopptider i slutet av veckan. Varannan vecka hela fredagkväll+lördag fm+sön em och varannan hela fredag dagtid+lördagkväll+sön fm. Räcker inte det liksom??

Visa bifogad fil 160815

Jag kan fatta om man ska tävla på helgen att man vill kunna hoppa någon gång mer mitt i veckan. Men ni har kanske inte så mycket hopptävlingar just nu däruppe 😅

Visa bifogad fil 160815
Jag tycker du är liite gnällig.🤣
Jag jobbar hela dagen och har inte ens tillgång till en fungerande ridbana just nu och har inte haft på minst en månad. Om jag vill rida i ridhus måste jag lasta o köra en halvtimme. O betala 170:- i ridhusavgift.😆

Visa bifogad fil 160815
Såklart man inte drar fram massa hinder på en sån tid tycker ja. Men det tycker inte hoppisarna 🙄🙈 men jag tycker du har all rätt att gnälla

Själv fick jag lov att inse att det var bättre att lösa ridhuskort i ett ridhus där det finns ordning och reda och regler folk följer för mitt eget välbefinnande 😂 sen är ju inte Bollen så rolig i klubbens ridhus heller så är ju nästan ett måste att åka iväg med honom för att få vettig träning gjord och inte bara att hoppas att det är lugn och ro när man kommer.

Såklart man inte drar fram massa hinder på en sån tid tycker ja. Men det tycker inte hoppisarna 🙄🙈 men jag tycker du har all rätt att gnälla

Själv fick jag lov att inse att det var bättre att lösa ridhuskort i ett ridhus där det finns ordning och reda och regler folk följer för mitt eget välbefinnande 😂 sen är ju inte Bollen så rolig i klubbens ridhus heller så är ju nästan ett måste att åka iväg med honom för att få vettig träning gjord och inte bara att hoppas att det är lugn och ro när man kommer.

I vårt ridhus får dom bara hoppa när det är en grupp på dessa kvällstider på vardagar mellan 18-20.30 och ska meddelas 2 dgr innan. Däremot får man hoppa enskilt innan och efter den tiden men måste meddelas 4 timmar innan. Nu är vi inte så många som hoppar och jag rider mest på dagen så det handlar om ett par 3 stycken möjligvis 4.

Jag tycker du är liite gnällig.🤣
Jag jobbar hela dagen och har inte ens tillgång till en fungerande ridbana just nu och har inte haft på minst en månad. Om jag vill rida i ridhus måste jag lasta o köra en halvtimme. O betala 170:- i ridhusavgift.😆
Jag väljer dock att stå så att jag har ridhus nära😅. Har haft det precis som du beskriver och aldrig mer. Tycker det är själadödande att känna att jag inte kan göra det jag känner för. Inte för att jag är en ridhusråtta, Zacke har inte gått i ridhuset på två veckor. Men jag vill ha alternativet när vädret inte samarbetar.

I vårt ridhus får dom bara hoppa när det är en grupp på dessa kvällstider på vardagar mellan 18-20.30 och ska meddelas 2 dgr innan. Däremot får man hoppa enskilt innan och efter den tiden men måste meddelas 4 timmar innan. Nu är vi inte så många som hoppar och jag rider mest på dagen så det handlar om ett par 3 stycken möjligvis 4.

Där jag rider ska man boka kvällen innan och det funkar toppen!

På klubben kan de skriva typ 10 min innan de tänkt hoppa i vår ridhusgrupp. Men orkar inte bry mig längre då jag inte rider Bollen där och har jag Hollan kan jag gå dit och säga ta bort om jag känner för det men Hollan har semester så jag behöver inte va bitch denna vinter 😂

Jag föredrar faktiskt när det är som hos oss, står i princip alltid hinder framme. Stör mig inte alls att folk hoppar när jag rider, så länge de säger vad de ska hoppa.
Nu rider ju jag i princip alltid på förmiddagen och då är jag ensam 😍
Har väl varit fem samtidigt som mest när jag ridit eftermiddag/kväll och det är hemskt för en folkskygg person 😅

Där jag rider ska man boka kvällen innan och det funkar toppen!

På klubben kan de skriva typ 10 min innan de tänkt hoppa i vår ridhusgrupp. Men orkar inte bry mig längre då jag inte rider Bollen där och har jag Hollan kan jag gå dit och säga ta bort om jag känner för det men Hollan har semester så jag behöver inte va bitch denna vinter 😂
Vi måste också boka ett dygn i förväg och det är jag väldigt glad för! Har man inte bokat och vill ta fram bommar eller hinder måste man fråga och alla andra ska ge ok. Samma sak för longering och tömkörning förövrigt.
Har också vissa tider (”prime time” när det är högt tryck) då det är begränsat hur många hinder som får tas fram vid hoppning, för att det annars blir svårt för alla andra som vill rida..

Jag är ofta surtant och säger nej om någon vill ta fram hinder när jag rider dressyr. Har även tvingat folk att ta bort hinder om jag kommer in i ridhuset och de har byggt upp utan att boka😇

Vi har två ridhus men är väldigt många på anläggningen plus att det ibland är träningar bokade så att ena ridhuset inte är tillgängligt för andra. Sommartid är det väldigt lugnt men nu på vintern kan det vara högt tryck på ridhuset.. Det behövs helt enkelt tydliga regler.

Jag föredrar faktiskt när det är som hos oss, står i princip alltid hinder framme. Stör mig inte alls att folk hoppar när jag rider, så länge de säger vad de ska hoppa.
Nu rider ju jag i princip alltid på förmiddagen och då är jag ensam 😍
Har väl varit fem samtidigt som mest när jag ridit eftermiddag/kväll och det är hemskt för en folkskygg person 😅
Men värdelöst när man vill rida hela linjer på typ diagonaler och liknande när det står hinder ivägen😅
Och är man fler än typ 3 ekipage blir det direkt väldigt trångt om det också står hinder framme..

Men värdelöst när man vill rida hela linjer på typ diagonaler och liknande när det står hinder ivägen😅
Och är man fler än typ 3 ekipage blir det direkt väldigt trångt om det också står hinder framme..

Jag blir mer kreativ i min ridning när det står hinder framme 😁
Lägger ofta ner ett par så jag får med bommar.
Hela linjer räcker det att vi gör på träning. Tycker det funkar bra att tex rida öppna en bit, volt runt ett hinder, byta riktning, fortsätta i öppna eller skänkelvikning åt något håll.

Håller med!

Sen så blir det ju att om någon hoppar måste ju de som inte hoppar anpassa sin ridning efter den som hoppar. Det blir ju rent av farligt för alla parter annars. Nu skulle jag aldrig rida samtidigt med någon som hoppar om jag rider Bollen för det skulle inte bli något vettigt av det men Hollan skulle ju funka. Men nä det blir ju bara motion i så fall.

Jag kan tycka att ibland är det käckt med hinder på banan om man tex ska träna lite piruettggalopp och använder hindrena att galoppera runt, men det kan jag tycka en gång sen har jag tröttnat.

Jag behöver kunna träna på linjer ut programmen ofta. Inte att jag bränner av ett program varje gång jag rider men jag gör nog oftast någon del ur dem varje gång jag rider. Nu är det ettor på diagonalen som är prio och det tycker jag är svårt nog utan massa hinder runt om.

Härligt att höra att det finns fler som säger till att hindrena ska bort 😂

Jag blir mer kreativ i min ridning när det står hinder framme 😁
Lägger ofta ner ett par så jag får med bommar.
Hela linjer räcker det att vi gör på träning. Tycker det funkar bra att tex rida öppna en bit, volt runt ett hinder, byta riktning, fortsätta i öppna eller skänkelvikning åt något håll.
Ja alltså står man där det alltid är hinder framme så måste man ju hantera det på det sättet. Jag har stått i sådana stall förr och då var det liksom bara så det var. Men nä, jag tycker det ger klart sämre förutsättningar för träning. Och som sagt hopplöst trångt om man rider samtidigt som flera andra.

Där jag stod innan var det också hinder framme sex dagar i veckan.

Jag har inga som helst problem att rida samtidigt som andra hoppar men anpassar lite efter att jag tar det långsammare när de hoppar mer intensivt.

Har heller inga problem med att det är hinder 'i vägen'. Jag är dressyrryttare, jag kan styra min häst.... :cautious:

Håller med!

Sen så blir det ju att om någon hoppar måste ju de som inte hoppar anpassa sin ridning efter den som hoppar. Det blir ju rent av farligt för alla parter annars. Nu skulle jag aldrig rida samtidigt med någon som hoppar om jag rider Bollen för det skulle inte bli något vettigt av det men Hollan skulle ju funka. Men nä det blir ju bara motion i så fall.

Jag kan tycka att ibland är det käckt med hinder på banan om man tex ska träna lite piruettggalopp och använder hindrena att galoppera runt, men det kan jag tycka en gång sen har jag tröttnat.

Jag behöver kunna träna på linjer ut programmen ofta. Inte att jag bränner av ett program varje gång jag rider men jag gör nog oftast någon del ur dem varje gång jag rider. Nu är det ettor på diagonalen som är prio och det tycker jag är svårt nog utan massa hinder runt om.

Härligt att höra att det finns fler som säger till att hindrena ska bort 😂
Ja men exakt! Hindrena är ivägen, och så måste man hålla undan så man inte krockar om någon dessutom ska hoppa. Värdelöst. Jag håller mig alltid borta när någon bokat för hoppning. Och surar som sagt om det inte är bokat😅

Ja alltså står man där det alltid är hinder framme så måste man ju hantera det på det sättet. Jag har stått i sådana stall förr och då var det liksom bara så det var. Men nä, jag tycker det ger klart sämre förutsättningar för träning. Och som sagt hopplöst trångt om man rider samtidigt som flera andra.

Jag rider mycket bättre med hinder framme 😁
Utebanan är hemsk när den är tom, bara enormt och öppet, vet inte vad jag ska göra 😂
Men jag är ju egentligen hoppryttare och för Ärtan som är ganska tittig har det varit väldigt nyttigt att lära sig att fokusera med tittiga hinder framme.
Annars älskar ju hon när dressyrstaken står uppe hos tränaren, då är hon som mest fokuserad och känner sig verkligen hemma 😁

Kan tillägga att anläggningen ägs och drivs av en hoppryttare och en hopptränare 😁
De flesta som står där tävlar hoppning/fälttävlan.
Är man ren dressyrryttare passar man bättre på min tränares anläggning som är dressyrinriktad.
Fördel med hästtätt område, bara välja plats efter inriktning!

Jag rider mycket bättre med hinder framme 😁
Utebanan är hemsk när den är tom, bara enormt och öppet, vet inte vad jag ska göra 😂
Haha! Det är ju då man kan göra precis vad man vill😁🤪
Men jag är ju egentligen hoppryttare och för Ärtan som är ganska tittig har det varit väldigt nyttigt att lära sig att fokusera med tittiga hinder framme.
Annars älskar ju hon när dressyrstaken står uppe hos tränaren, då är hon som mest fokuserad och känner sig verkligen hemma 😁
Jag tror jag skulle hoppa/rida bommar mer ofta om det var framme, men dressyrtanten i mig tar över och är jättenöjd när alla bommar är undanstoppade🤪

Vi har inte hopptider hos oss utan man tar fram bommar om man är ensam, eller frågat de andra om det är ok.
Ska det hoppas så brukar vi gå ihop och göra det tillsammans så att alla vet när det hoppas + att då hjälps vi åt att bygga fram och bort.
När det är lektioner så får man rida samtidigt, men den som tränar har företräde såklart. Vi har väldigt god tillgång till ridhus/ridbana, är superbortskämda och man tycker nästan det är trångt om vi är 4st samtidigt 😅

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Stor enkel hundras med lagom driv
  • Valp 2025
  • Hjälp

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka