Hinder att vara kort inom ridningen?

iris.004

Trådstartare
Hej jag är 13 år och är 148 cm lång. Jag undrar om ni tycker det är ett hinder inom ridningen att vara kort?. Kommer bli något runt 155 när jag är vuxen. Vill satsa på ridningen men undrar om min korta längd kommer vara ett hinder. Tacksam för svar.
 
Hej jag är 13 år och är 148 cm lång. Jag undrar om ni tycker det är ett hinder inom ridningen att vara kort?. Kommer bli något runt 155 när jag är vuxen. Vill satsa på ridningen men undrar om min korta längd kommer vara ett hinder. Tacksam för svar.

Jag tycker inte det borde vara ett hinder.

Är själv <160cm och det går utmärkt att rida alla sorters hästar. Det handlar bara om teknik.
 
Det ger nog dig mer valmöjligheter, tex jockeys är ju oftast korta och det är väl inge nackdel att vara liten i monte heller, satsar du på beridare kommer du kunna rida till lite mindre ponnysar också vilket ger större bredd = mer chans till jobb.. Tycker tvärtom att du ska se din längd som en tillgång!
 
Hej jag är 13 år och är 148 cm lång. Jag undrar om ni tycker det är ett hinder inom ridningen att vara kort?. Kommer bli något runt 155 när jag är vuxen. Vill satsa på ridningen men undrar om min korta längd kommer vara ett hinder. Tacksam för svar.

Jag är 159 och har ridit svår klass, har aldrig upplevt min längd som ett problem och då har jag ändå haft en häst som varit 178 cm. Det handlar mer om att hitta rätt typ av häst för sin ridstil än dom fysiska förutsättningarna man har tycker jag. :)
 
Hej jag är 13 år och är 148 cm lång. Jag undrar om ni tycker det är ett hinder inom ridningen att vara kort?. Kommer bli något runt 155 när jag är vuxen. Vill satsa på ridningen men undrar om min korta längd kommer vara ett hinder. Tacksam för svar.

157 cm människa här. Tävlat MSV som högst, med största hästen en SWB på 176 cm.

Kort ryttare på stor häst handlar mest om teknik som @Elo skrev. Är den okänslig så får du se till att rida den lydig, vilket inte brukar ta så lång tid. :)

Se det som en fördel - du kan rida ponny om du vill, stor häst om du vill, galopp om du vill, eller någon annan disciplin om det passar dig bättre.
 
Jag tycker inte du ska se det som en nackdel. Tvärtom! Du kan välja fritt inom alla discipliner och hästar. Du kommer kunna rida allt från b-ponnyer till jättehästar, det är tekniken det handlar om, och hur välriden hästen är, när man rider stora hästar.

Och om du kommer vilja rida in och/eller utbilda hästar åt andra, är din längd en stor fördel! Många med mindre ponnyer har svårt att hitta tillräckligt små, vuxna ryttare, så där kommer ju du ha jättebra förutsättningar isåfall.
 
Nej! Ridning är en tekniksport och man kan se ut lite hur som helst faktiskt. Var på en clinic med Kristian von Krusenstierna som tog upp just detta, han tog som exempel att om du radade upp en rad med olika idrottsutövare så var det inte svårt att se vem som spelade hockey och vem som sprang marathon. Men det var inte lika självklart vem som var ryttare då vi kan se ut lite hur som helst.
Den enda nackdelen är kanske att det kan bli svårt att rida de allra största hästarna men å andra sidan kan du rida mindre hästar som andra är för långa för. Och bra hästar kommer i alla storlekar. Vill du jobba med hästar så är det alltid behov av duktiga ryttare som utbildar ponnyer.
 
Nej nej. Det är ingen nackdel. Däremot har du fördelen att du kan rida ponny och kan därmed rida in/rida till dem. Välridna ponnyer av mindre modell är efterfrågade på marknaden.

På stor häst handlar det mer om teknik, utrustning som passar även dig och att rida på känsla istället för styrka och att rida på styrka är inget man bör göra i vilket fall.

Sedan vet ingen, du kan växa iväg och bli bra mycket längre än 155 cm. Det har hänt förr och lär hända igen. En kompis till ett av mina barn var i din längd när de gick i sjuan. När jag träffade henom för några år sedan (de var då dryga tjugo) kände jag inte igen henom trots att hen hade tillbringat mycket tid hos oss som barn. Hen var då över 180 cm lång.
 
En duktig ryttarn jag sett rida var en tjej som var tre äpplen hög och red Shire. Vig som attan var hon, satte upp foten i stigbygeln nånstans i höjd med pannan och tog med båda händerna om stiglädret och vräkte sig upp! Så imponerande att se hur fint den lilla flisan till ryttare hanterade den duktigt rejäla hästen.
 
Inte ovanligt att tjejer som är korta i nedre tonåren och "kommer igång" lite senare med tillväxten ränner iväg riktigt ordentligt! Det visar sig.
 
Nej det är nog snarare en nackdel att vara lång faktiskt.

För övrigt om du har komplex över din längd så sa min högstadielärare en riktigt bra sak till mig. Alla är lika långa när de har huvudet på huvudkudden.
 
  • Gilla
Reactions: ptr
Absolut inte. Du har tvärtom mycket större valmöjlighet än om du hade varit riktigt lång. Jag är 1,57 som vuxen, att rida B-ponny är inga problem så länge det inte är en mycket tunn och smäcker variant. Har till och med suttit upp och ridit shettisen (stor och grov) i utbildande syfte vid något enstaka tillfälle.

Som ponnynörd tycker jag det är otroligt viktigt att ponnyer rids och utbildas av vuxna, och inte bara av barn.
 
Jag jobbar med hästar och är 160. Rider mycket ponnyer ned till b-ponn, men har även tävlat hästar över 180 :D trivs dock bäst på lite mindre hästar:D tror även det är en fördel när man rider in hästar att inte vara stor och lång!
 
Hej jag är 13 år och är 148 cm lång. Jag undrar om ni tycker det är ett hinder inom ridningen att vara kort?. Kommer bli något runt 155 när jag är vuxen. Vill satsa på ridningen men undrar om min korta längd kommer vara ett hinder. Tacksam för svar.
Nej jag tycker absolut inte att din längd ska hindra dig från att satsa :) finns många kortare ryttare som det gått bra för
 
Tror som alla andra att det är en fördel att vara kort. Det ger dig ju tillgång till en sektion av små ponnyer som längre ryttare inte kan sikta in sig på. Det finns ju en beridarmarknad att ta fram fina små ponnyer och det är ju inte helt schysst att rida en massa unga b-ponnyer om man är 1.85 och väger 90 kilo. Se bara på Lina Dolk som är ganska kort och tränar hur många fina ponnyer som helst samtidigt som hon rider högsta klasserna på hästar över 1.70.
 
Hej jag är 13 år och är 148 cm lång. Jag undrar om ni tycker det är ett hinder inom ridningen att vara kort?. Kommer bli något runt 155 när jag är vuxen. Vill satsa på ridningen men undrar om min korta längd kommer vara ett hinder. Tacksam för svar.

För det första är alla såna där beräkningar om "hur lång man ska bli som vuxen" mest bara nonsens. Jag skulle bli +/- 185 cm enligt skolsköterskorna, men jag har varit 162 cm sedan 10/11 års ålder. :cautious: Så du kan för det första bli längre än 155 cm också, man är inte sällan långt ifrån färdigvuxen som 13 åring.

Men annars håller jag med övriga, det är absolut en fördel att vara lite kortare när man håller på med hästar! Då kan man ju t.ex. rida till ponnyer även som vuxen.
 
I dressyren kan det ju vara en fördel att ha lite "dressyrkropp" med långa ben etc, men det fungerar utmärkt ändå. :)
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej, Jag går i nian och ska snart välja gymnasium. Jag vill gå på ett ridgymnasium men jag tycker att det ä lite förvirrande på...
Svar
11
· Visningar
1 104
Senast: Äpplet.
·
Hästmänniskan Hej! Jag letar av olika anledningar ponny / häst men kan verkligen inte bestämma mig för vad som är bäst. Har ni några kloka tankar...
Svar
5
· Visningar
666
Senast: Roheryn
·
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 087
Senast: mamman
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
11
· Visningar
754
Senast: Sassy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp