hett vatten på havre?

• Foder & Strö
  • Trådstartare Trådstartare prallan
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 2
  • Visningar Visningar 1 269
P

prallan

Hm.. Jag kommer inte ihåg vart jag har fått det ifrån, men har det ngn effekt att hälla kokande vatten på hel havre? Jag har för mig att det skulle göra det mer lättsmält. Någon som vet?

Sv: hett vatten på havre?

Stöpt havre – bereder man genom att slå hett vatten på hel havre. Det får sedan stå och dra en stund. Havren blirlättare för hästen att tillgodogöra sig och binder ev damm. Vid utfodring får givan inte vara varmare än hästens kroppstempratur.

(Hittat på någon tinkersida)

Sv: hett vatten på havre?

Stöpa havre behövs inte om den inte är för hårt torkad. Så länge hästen har bra tänder och kan tugga sönder kärnan så tillgodogör den sig havren alldeles utmärkt. Korn däremot måste stöpas eller krossas.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej allihopa, Lyssnade på en intressant föreläsning som Eva Gudmundsson höll i här om dagen. Där berättade hon bland annat att hon...
2
Svar
21
· Visningar
2 087
Senast: Efwa
·
Foder & Strö Hur ser era hästars dagar ut vad gäller fodertider och upplägg? Det är januari, kallt och vi har haft kolikkänning i stallet. Tankarna...
3 4 5
Svar
91
· Visningar
5 546
Senast: lundsbo
·
Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
694
Senast: Cattis_E
·
R
Foder & Strö Jag har äntligen en analys på vårt grovfoder, och sitter därför och försöker räkna på hur vi ska fodra. Vi har en lite låg kvot (5) och...
Svar
12
· Visningar
822
Senast: Oknytt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Malignt melanom?
  • Valp 2025