Hett fullblod

Sv: Hett fullblod

Har precis pratat med hästens ägare och vi ska rida en sväng på lördag men då utan övrigt sällskap och i skogen där det inte finns så många ytor att rusa iväg på. Får se hur det funkar då. Ska testa de tips jag fått av dig och övriga och se hur det känns.

Jätteschysst att ni allihop delar med er av era erfarenheter och kommer med goda råd. :bow:

Nu ska jag åka och ladda upp för ridlektion på ridskolan ikväll och sedan ser jag med spänning fram mot lördagens ridtur. :)

Min valack (50% fullblod) är sån att ju mer du drar/tar i tygeln desto fortade går det....

Jag rider honom mycket med benen....ju mer ja kniper åt desto lugnare är han....tänk på att klämma åt med överskänkeln så att du blir stadig i sadeln försök sitta djupt och få in rumpan under dej i sadeln....

knip till med överskänkel och rumpan(svårt att förklara) samtidigt som du försöker göra dej så tung som möjligt när du sitter ner i galoppen..Men utan att vråldra i tygeln..så att du säger STOPP NU och inte smådrar....då blir dom mest irriterade....iaf min pojk....

Lycka till!

Mvh Domino_s

Här kommer mina tips.

1) Ställ och böj hästen i stort sett hela tiden, lika mkt åt båda håll. Om du lärt dig att rida Öppna så kan du göra det, annars räcker det att bara ställa o böja halsen och nacken ordentligt. Då kan nämligen inte hästen rusa iväg på samma sätt som när den är rakställd. NÄr hästen är lugn kan du prova att rakställa en liten stund.

2) Rid ut själv om det är då hästen funkar bäst och är lugnast. Då kan du också rida mer som du själv vill utan att behöva anpassa dig efter de andra. PÅ med säkerhetsväst och naturligtvis hjälmen.

LYCKA TILL nu!

Det där med en duktig instruktör med just den hästen vore nog en bra idé. Hästens ägare som oftast är med är väldigt duktig men det har en tendens att bli lite rörigt med många olika goda råd på varandr - sitta djupt, lösa tyglar, "bromsa" med knäna, ledande tygeltag, halvhalter mm mm. Mycket av det här fungerar säkert med automatik för henne som ridit så många år men tyvärr inte för mig ännu.

Tack för tipset!

I o m att du är så mycket nybörjare som du skriver är det svårt att veta om hästen är väldigt het eller om du uppfattar det så för att du blir osäker. Som flera sagt är det kanske fel häst i så fall.

Sitta djupt som ägaren säger gäller inte i galopp om hästen vill öka:cool: På ett fullblod som gått löp kan det innebära att hästen ökar ännu mer och du får inte stopp på den. Då ska du stå i fältsits
och alltså lätta från ryggen och använda din egen vikt som du flyttar bakåt genom att räta upp dej, samtidigt som du gör många små halvhalter, men INTE fastnar i ett tygeltag bakåt, då lär hästen också bara öka.

Både att sitta tungt och att hänga i tygeln är sånt som en lite mer oerfaren ryttare kan göra rent reflexmässigt (elller för någon sagt att man ska sitta tungt) och därför är det svårt om man är nybörjare på en sån häst.

I skritt däremot om den taktar tex så ska du sitta lugnt.
Ta och ge i tygeln, bli inte fast i handen.

Att sitta och vara rädd att "något farligt ska hända" är inte kul och ridning ska ju vara kul, så fundera om du ska hitta en häst passar dej bättre just nu. Du rider bara ett par gånger i veckan, så det tar tid att vänja sej då också.

Men kanske kan en instruktör hjälpa dej vidare och att du rider mer ensam om det är lättare innan du lärt känna hästen bättre och känner dej säkrare.

försök sitta djupt och få in rumpan under dej i sadeln....

Nej, det är inte rätt, det kommer att leda till att hästen ökar. Balansera upp i fältsits är det man ska göra, i alla fall på ett fullblod som gått löp, om ryttaren är osäker.

Det är sånt man lär sej på tex ridskola, men det fungerar inte på en sån häst.

Jo, om den är rätt utbildad som ridhäst och ryttaren dessutom är stark i sin mellandel, men många fullblod är inte så välutbildade ens när de blir ridhästar och en nybörjare har inte den styrkan i sin bål, och särskilt inte om ryttaren blir rädd......

Senast ändrad av en moderator:

Oj, vad många goda (och olika) råd jag fått. Försöker att ta till mig och komma ihåg så mycket som möjligt tills imorgon och sedan får jag väl helt enkelt testa vilken metod som funkar bäst. Just nu känns det faktiskt som att jag borde prova att sitta så lätt som möjligt och gärna själv eller tillsammans med ägaren men inte med några fler. Men som sagt, ska prova mig fram.

Tack allihop, känns suveränt med så mycket kompetens/erfarenhet att ta del av. Ni är verkligen guld värda som delar med er! :)

PS. Gick kanonbra på ridlektionen igår med en häst som passade mig ypperligt i både storlek och humör - pigg och glad men hanterbar.DS.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 904
Senast: Roheryn
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 342
Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
1 139
Senast: Lady_S
·
Fritid Vi hoppas kunna göra en "minisemester" i sommar - bara en natt eller två. "Vi" i det här fallet är min man och jag, vår 17-åriga...
2 3
Svar
47
· Visningar
2 949
Senast: Myrten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Störiga saker vi stör oss på, del 36.
  • Valet i USA
  • Secret Santa 2024