"Heta" hästar en myt?

break_a_leg

Trådstartare
I en annan tråd så skrev en användare detta:

Het är inte ett naturligt tilstånd, utan ett symptom på ngt.

Det spelar ingen roll vem som skrev detta och i vilket sammanhand, jag vill bara veta om ni håller med om ovanstående...

(Jag lägger detta på Gnägg, då jag tror att jag får fler svar här;) )

Sv: "Heta" hästar en myt?

Hm? Är det inte så att "het" är ett människopåhittat tillstånd. En het häst är för mig en häst som säger "jag vill, jag vill och jag vet inte vad jag ska göra med mig själv p ga all den energi jag har". En het häst är en glad och villig häst tycker jag. Samtidigt kan en het häst för mig vara en häst som lärt sig springa ifrån arbetet eller kanske springer ifrån en dåligt sittande sadel. Men att gå så långt att säga att det är ett symptom (symptom på vad då?) (sympton-dvs kopplat till sjukdom) .... nä det tycker jag verkligen inte. Naturligt tillstånd...nä, vildhästarna hade ju "hela världen" att röra sig på. Våra går i hagen och blir ridna.

Absolut inte. Jag har en väldigt het häst och han är het för att han är lycklig. Han älskar att springa.

Jag tycker absolut att det finns mer eller mindre heta hästar, precis som med människor.
Att man har olika temperament och personlighet tycker är ett ytterst naturligt tillstånd.

Först tycker jag att man måste definiera begreppet het. Det finns ju dom som tycker att framåt hästar är heta. Dom brukar jag kalla för livliga, och för mig är det ingen negativ egenskap.

Själv tycker jag att det är självklart att det finns hästar som är mer livliga än andra. Detta är kopplat både till individ och ras.

En häst som är het är ett annat ord för pigg och glad i mina ögon.
Dock finns de jag vill jag villMEN jag kan endå lyssna på dig min ryttare.
Och de finns jag vill jag vill och JAG bestämmer häst också.

Så de finns bra och dålig het så att säga!

Jag tolktar het som någe dåligt när de står i annonser men tolkar PIGG på ett bra sätt!

Jag håller faktiskt med dig till vissdel....

Men sen är det ju som någon skrev, vad är en "het" häst? Vissa hästar är ju pigga och glada och inte i mina ögon sett heta.

Men sen är de ju dessa hästar som är stressade och heta... det tror jag kommer av något.

Min häst är "het" vid vissa tillfällen, men det tar jag som att han är glad. Jag har svårt att tolka det som något annat när hela hästen står och darrar av upphetsning när man tar fram terrängskydden :D, eller när man lastar ur vid en tävling. Han är en glad häst med mycket fullblodsnerver, när han var yngre blev dessa ibland negativa och han stressade lätt upp sig och blev "låst" i sin hetsighet, numera är han lugn i sig själv, men blir fortfarande pigg och glad när han får göra roliga saker.

Tycker att det är lite skillnad på "het" och "pigg". Min häst är oftast pigg, men det är för att han VILL så mkt och gillar att springa. Helst snabbt. :D
Het - då tänker jag mer på en häst som stressar upp sej över ngt och som är svårkontrollerad. Då kan det vara nått som inte stämmer.

jag tolkar benämningen HET för ett tok som ligger på hela tiden och kräver att få gå fram och en ryttare som drar emot minst lika mycket, sågar och drar

det är vad jag har sett på hästar som är "heta"

En PIGG häst är för mig är en häst som trots att den är väldigt framåt ligger och väntar och en ryttare som lugnt sitter still och parerar hästen utan att slita och dra i käften på den

det är en fröjd att se PIGGA hästar som har en lugn ryttare som kan lägga dom rätt vid t.ex. hoppning utan att slita och flängrida utan bara väntar ut hästen och som har kontroll

min fd medryttarhäst definierar jag som het. Jag ser det som att det är klart att det finns något som är "het" för det är ju en definition precis osm allt annat, ett namn för något.
Den här hästen var het pga dels dålig "skolning" (svarade, i början iaf, inte ordentligt på förhållande hjälper etc), dels för att hon tyckte det var ROLIGT att springa fort och älskade att hoppa, sånä hon såg hinder blev hon het för hon ville ALLT på en gång, ochi skogen, ja.. där visste hon att man kunde springa fort och att jag tyckte om det också...

Myt och myt vet jag inte , men därimot tycker jag att många
människor har väldigt svårt att skilja på en "het pigg" häst och en STREASSAD häst..Hör ofta : ja den är sååååå het, el pigg, när man
ser lång väg att hästen är stressad pga av olika anledningar.:crazy:

Ja nog är det symtom på ngt. Likaså extremt bekväma hästar, det är ju också symptom på ngt.
Men om det med "symptom" menas ett sjukdomstillstånd, då håller jag inte med!

Men jag uppfattar ibland hästar som ägaren/ryttaren uppfattar som "pigga och heta" som väldigt lata hästar, de springer helt enkelt ifrån arbetet.
Och får man då de hästarna att jobba korrekt, så vips, då slutar de vara "heta och pigga".

"Mkt motor" är ett uttryck jag hellre använder än het. En häst med mkt motor är ju en häst som alltid tänker framåt, och måste sysselsättas för att den hela tiden ställer frågan "vad ska vi göra nu då, vad ska vi göra nu då?" Och får de då inte "göra ngt", då kan de ju bli stressade och framåtbjudningen övergår i het, dvs stress.
Men å andra sidan är det ju lite samma sak med en häst med extremt lite motor också. Den måste ju med sysselsättas för att inte "somna", eftersom den ställer frågan "är det ok att vila nu?" hela tiden.

Men "heta hästar" för mig är oftast hästar som stressat upp sig av olika anledningar, de har ovanligt lätt för att gå över i stress, vilket gör att de blir "heta" och då svårare att hålla i koncentration och rätt tempo.

Jag instämmer med Kopparberg, det är den beskrivning jag skulle använda.

min pjke e jättepigg under vintern åd han slipper all päls...kanske skulle kunna säga att han e het men jag vet inte...föredrar att han e super pigg..."het" får en sån konstig klang tycker jag..

Håller fullständigt med Kopparberg.

Mkt motor är ett mycket bättre uttryck, och det använder jag om min häst.

mkt motor tycker jag också är ett bra uttryck!
fast jag säger nog het ändå oftast :crazy: ett uttryck blir vad man själv gör det till och vad man menar, sen får man vara extra noga så att alla andra förstår en också :)

Det jag tycker är viktigt att skilja på är het och hetsig som för mig har helt olika innebörd. Sedan är det ju så att många heta hästar som vill framåt och inte blir framsläppta i vissa lägen övergår till att bli hetsiga (i hetsiga tolkar jag in stressade vilket ofta en häst som har ont är). Ett enkelt sätt att skilja på om en häst är het eller hetsig
är vad som händer om du saktar ner eller stannar på lång tygel är hästen fortfarande uppe i varv och steppar runt ja då är den hetsig blir den cool lugn så är den "bara" het och VILL VILL VILL tex hoppa.
Har själv flera riktigt "heta" hästar och det finns inte två som är lika så att exakt säga att de uppför sig så eller så är inte lätt. Den ena tex går aldrig över gränsen att bli hetsig men är en mkt stark kille och kan ibland glömma bort matte och sticka iväg på ett hinder. Medans en annan är klart den hetaste men skulle aldrig gå ifrån ryttaren utan lyder minsta lilla signal med en enorm reaktionssnabbhet. Däremot går det med denna att få henne att ramla över till att bli hetsig korta stunder om man säger nej för mkt och för länge. Hon kan närmast liknas vid en högexplosiv kanonkula som man måste balansera laddningen i ladda för mkt så exploderar den. (Och hon är förövrigt 110% frisk genomgången x flera)

Ett sätt man ofta kan se om det är av framåtvilja eller av smärta en häst är het och ligger på är öronspelet. Är öronen framåt så de håller på att knäckas nästan så inte fasiken har hästen ont.

Denna tråd skall väl inte ligga på hästhantering om den nu inte får ligga kvar på gnägg så borde den väl ändå vara på ridning handlar ju om temperament vid ridning och inte hantering.

Min häst brukar jag säga är het av ren vana,pigg vore nog en bättre benämning. Hon älskar att springa men lyssnar ändå på mej.
Är det en ovan ryttare så kan hon ta chansen att sticka iväg,det tror jag mest är "inlärt".
Hon gick på ridskola förut och märkte nog fort att stack man iväg så fick man springa av sej och sen gå in i stallet...:smirk:
Hon springer mycket runt i hagen och showar å stusar,hon är livsglad helt enkelt!
Får man henne att rikta all energi på arbete istället för att springa rakt fram så är hon ju super!:)

Liknande trådar

Övr. Barn Lägger tråden här för jag vet att många fortfarande behöver ha med sig ombyte och blöjor till barnen. Jag söker en väska helst på hjul...
Svar
10
· Visningar
806
Senast: turbofling
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 328
Kropp & Själ Jag har varit väldigt illamående ett bra tag och jag vet inte varför. Jag har alltid varit petig med maten och saker jag älskat kan jag...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
8 280
Senast: Inte_Ung
·
Relationer Jag skulle vilja bolla lite kring det här med initiativförmåga och känslan som jag har av att alltid vara den som tar initiativ och "tar...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
6 421

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka