Aha! På så vis.
Han ömmar lite nu då pälsen fäller, men tycker inte det har förändrats mycket från att inte fälla till att älla i känslighet osv...
ger du B-vitamin? du kan ge mer än vad som står på flaskan, de kissar ut överskott enl min vet, jag ökar på efter hand och när jag ger som mest blir det 1-2 dl!
Foder och sådant är bra, ingen havre i fodret, ingen önödig energi, då han har energi för minst tre hästar!
får han RÄTT foder, för mkt energi kontra protein? hästar kan bli heta av för lite foder oxå...har du grovfoder analys? går han på bete?
Skoningen är jag jätte noga med och den är bra. Jämn och fin i hovarna osv. bra, men vill ändå kolla, är hovslagaren bra? min häst påverkas enormt av skoning, blev jätte skillnad då jag bytte hovslagare och skodde på annat sätt
Han är ju lydig i dressyr osv. Klart det kan bli bättre, det kan allting. Men han lyssnar helt klart super på hjälperna om än lite för starkt... Mina halvhalter blir halter och kasta sig bakåt för honom viussa gånger.
Och då är jag INTE hård i handen, utan nästan för mjuk och fin om jag skulle rida en "normal" häst... han är då iallafall känslig, och lyssnar bra på dig
Att springa av honom går inte! Gjorde det ibörjan när jag hade honom. Men han blir knäpp i huvudet!
Han kan springa (seriöst) hur länge som helst! Han bara triggar upp sig själv och det är inte bara den dagen som man springer av honom som han är sådan, utan det kan vara så i flera veckor, allting går ut på att bara springa till slut.
Han älskar att springa och älskar fart (öronen är verkligen alltid spetsade framåt). MEN han tål det inte. Hans hjärna slår frivarv i huvudet och han blir knäpp, han förlorar kontrollen över sig själv. Det är riktigt svårt att få honom lugn och avslappnad, även under ett normalt dressyrpass speciellt efter galoppen! när jag skrev tidigare om galoppen så menar jag skogen, jag är inte så tekniskt duktig så paddocken är svårare, det är nämligen så att han har dålig balans så jag måste sitta rätt, ge rätt hjälper för att hjälpa honom
Sadeln kollas ofta, både av mig själv och mycket mer kunnigt folk.