Het, känslig och stressad.

E

Em_E_liE

Har en 15åring som är otroligt het, stressar lätt upp sig i olika situationer och är otroigt känslig för hjälperna.

Hur gör man för att kunna få denna "hetsporre" att bli lugn? Och vad använder ni för utrustning, så som bett och nosgrimma på eran hästar som är såhär?!

Övningar ridmässigt (och från marken), välkommnas.

Sv: Het, känslig och stressad.

Har du kikat upp så din häst är bra i munnen :) ?
Om den är helt frisk på alla sätt så är det väll massor med dressyr arbete som gäller :)

har en som är likadan, men blivit mkt bättre!! kolla ryggen? rätt skodd? kolla all utrustning? se över foderstaten m.m m.m Efter att ha hitta massa problem under årens lopp är han nu mkt bättre. Men det krävs mkt lydnad, dressyr arbete, ut å springa av sig, rätt sadel, rätt skodd m.m m.m Listan kan göras hur lång som helst, så det gäller att hitta orsaken till varför den är het. kolla tänder? känslig nu då sommar pälsen faller?

Som tidigare nämnt är första steget att kolla upp att allt står rätt till med hästen, samt att se över din egen hantering av hästen. Gör du kanske något som triggar beteendet?

Den bästa ingrediensen för framgång i all hästhantering är tålamod. Det gäller även att vara konsekvent. Mitt tips är att gå på många långa promenader med hästen. När jag övar på detta brukar jag tvärstanna lite då och då, och hästen ska stanna med ett visst avstånd till mig. Gör den inte det får den backa. Hästen ska alltså vara så pass fokuserad på mig att jag inte behöver ta i den.

När du lärt den att vara uppmärksam på dig kan du så småninomg gå över till andra träningar från marken, tex få hästen att flytta sig undan dig utan att du rör den, få den att följa dig etc. Allt det här bygger ett förhållande mellan dig och hästen som gör att den dels blir tryggare och kanske lugnar ned sig, men även att den ser på dig mer som sin ledare och därmed lyder dig även om han är het! :)

Har du kikat upp så din häst är bra i munnen :) ?
Om den är helt frisk på alla sätt så är det väll massor med dressyr arbete som gäller :)

Ja, munnen är bra. Kollade mun och tänder för lite mindre än ett halvår sedan.

hur är den i hagen? ranglåg? ranghög? eller har den svårt för det sociala samspelet där?
hur är den att leda? går den på dig? före dig? studsar runt?

Som du förstår har jag massa tips, råd men oxå frågor, men sen är det ju oxå så att alla hästar är olika, endel är latare endel piggare, men viktigt precis som du skriver, veta hur man ska hantera det, men då måste man oxå söka reda på en massa, för mig har det tagit flera år.....
Men nu har jag en underbar häst, som mår toppen, och oftast bara är het på rätt sätt (men visst får jag fortfarande frågor som: är han unghäst? vågar du rida ut själv?) och det är oxå viktigt vem som rider, vissa blir han mkt otrygg med, stressar upp sig oerhört, så jag är mkt noggrann och tar lång tid på mig då jag letar medryttare (får ofta bara börja med att sköta....)

har en som är likadan, men blivit mkt bättre!! kolla ryggen? rätt skodd? kolla all utrustning? se över foderstaten m.m m.m Efter att ha hitta massa problem under årens lopp är han nu mkt bättre. Men det krävs mkt lydnad, dressyr arbete, ut å springa av sig, rätt sadel, rätt skodd m.m m.m Listan kan göras hur lång som helst, så det gäller att hitta orsaken till varför den är het. kolla tänder? känslig nu då sommar pälsen faller?

Aha! På så vis.

Tänderna och munnen är kollad för lite mindre än ett halvår sedan...

Han ömmar lite nu då pälsen fäller, men tycker inte det har förändrats mycket från att inte fälla till att älla i känslighet osv...

Foder och sådant är bra, ingen havre i fodret, ingen önödig energi, då han har energi för minst tre hästar! :D

Skoningen är jag jätte noga med och den är bra. Jämn och fin i hovarna osv.

Han är ju lydig i dressyr osv. Klart det kan bli bättre, det kan allting. Men han lyssnar helt klart super på hjälperna om än lite för starkt... Mina halvhalter blir halter och kasta sig bakåt för honom viussa gånger. :eek: Och då är jag INTE hård i handen, utan nästan för mjuk och fin om jag skulle rida en "normal" häst...

Att springa av honom går inte! Gjorde det ibörjan när jag hade honom. Men han blir knäpp i huvudet! :eek: Han kan springa (seriöst) hur länge som helst! Han bara triggar upp sig själv och det är inte bara den dagen som man springer av honom som han är sådan, utan det kan vara så i flera veckor, allting går ut på att bara springa till slut. :confused: Han älskar att springa och älskar fart (öronen är verkligen alltid spetsade framåt). MEN han tål det inte. Hans hjärna slår frivarv i huvudet och han blir knäpp, han förlorar kontrollen över sig själv. Det är riktigt svårt att få honom lugn och avslappnad, även under ett normalt dressyrpass speciellt efter galoppen!

Sadeln kollas ofta, både av mig själv och mycket mer kunnigt folk.

hur är den i hagen? ranglåg? ranghög? eller har den svårt för det sociala samspelet där?

Som du förstår har jag massa tips, råd men oxå frågor, men sen är det ju oxå så att alla hästar är olika, endel är latare endel piggare, men viktigt precis som du skriver, veta hur man ska hantera det, men då måste man oxå söka reda på en massa, för mig har det tagit flera år.....
Men nu har jag en underbar häst, som mår toppen, och oftast bara är het på rätt sätt (men visst får jag fortfarande frågor som: är han unghäst? vågar du rida ut själv?) och det är oxå viktigt vem som rider, vissa blir han mkt otrygg med, stressar upp sig oerhört, så jag är mkt noggrann och tar lång tid på mig då jag letar medryttare (får ofta bara börja med att sköta....)

Det är bra man ska vara nogrann! :laugh: Jag vill veta såklart, för enligt mig mår inte hästarna bra av att vara såhär stressade(!).

Han går själv i hagen och har gjort det dem senaste 4månaderna. Han är ranghög när han går med andra.

Han står inne på nätterna med kompisar och har social kontakt med andra hästar den vägen! Varför han står själv är för att han inte klarar av att någon annan häst tas ur hagen, eller lämnar stallet. Han springer benen av sig och stressar upp sig otroligt fort. Han mår helt enkelt bäst av att stå själv just nu. Har testat ett ex antal gånger att ha honom med andra hästar men det blir för mycket för honom. :( Han går i skogshage och har "betesplätt", så det är inte bara skog. ^^ Han kliar sig mot träden, rullar och har sig. Han trivs, det syns, han är pigg och glad i blicken, pälsen är fin och hullet är bra. Han stressar inte upp sig i onödan, och ja, han mår bra helt enkelt!

Ska tillägga att vi rider med andra hästar också, så han är inte ensam i hästvärlden. :D Men jag rider mycket själv också!

Han är snäll att leda. Rutinerad liksom. Han kan gå bakom utan att gå på mig, han stannar när jag ber honom och ökar och minsakar i min takt. Inget krångel mer än att köra ner huvudet när han behagar. :D Matglad som han är. Men brukar inte vara ofta han gör så.

min kan man inte heller springa av, inte för att det slår slint, men han blir absolut inte trött, och inte lugnare!!
men han funkar jätte bra med många långa galopper, han älskar det verkligen, men det är jätteviktigt att hålla ett lagom tempo, förr då han var värre så pratade jag, sjöng, tog o lättade i tyglarna o försökte lugna hela tiden. För jag märkte att även om det inte gick att galoppera honom trött, så var det ändå viktigt att ALLTID galoppera, men i min takt så han tillslut lärde sig att det inte var ngn ide att stressa upp sig utan han visste att han alltid får lov att galoppera.

Aha! På så vis.

Han ömmar lite nu då pälsen fäller, men tycker inte det har förändrats mycket från att inte fälla till att älla i känslighet osv...ger du B-vitamin? du kan ge mer än vad som står på flaskan, de kissar ut överskott enl min vet, jag ökar på efter hand och när jag ger som mest blir det 1-2 dl!

Foder och sådant är bra, ingen havre i fodret, ingen önödig energi, då han har energi för minst tre hästar! :D får han RÄTT foder, för mkt energi kontra protein? hästar kan bli heta av för lite foder oxå...har du grovfoder analys? går han på bete?

Skoningen är jag jätte noga med och den är bra. Jämn och fin i hovarna osv. bra, men vill ändå kolla, är hovslagaren bra? min häst påverkas enormt av skoning, blev jätte skillnad då jag bytte hovslagare och skodde på annat sätt

Han är ju lydig i dressyr osv. Klart det kan bli bättre, det kan allting. Men han lyssnar helt klart super på hjälperna om än lite för starkt... Mina halvhalter blir halter och kasta sig bakåt för honom viussa gånger. :eek: Och då är jag INTE hård i handen, utan nästan för mjuk och fin om jag skulle rida en "normal" häst... han är då iallafall känslig, och lyssnar bra på dig

Att springa av honom går inte! Gjorde det ibörjan när jag hade honom. Men han blir knäpp i huvudet! :eek: Han kan springa (seriöst) hur länge som helst! Han bara triggar upp sig själv och det är inte bara den dagen som man springer av honom som han är sådan, utan det kan vara så i flera veckor, allting går ut på att bara springa till slut. :confused: Han älskar att springa och älskar fart (öronen är verkligen alltid spetsade framåt). MEN han tål det inte. Hans hjärna slår frivarv i huvudet och han blir knäpp, han förlorar kontrollen över sig själv. Det är riktigt svårt att få honom lugn och avslappnad, även under ett normalt dressyrpass speciellt efter galoppen! när jag skrev tidigare om galoppen så menar jag skogen, jag är inte så tekniskt duktig så paddocken är svårare, det är nämligen så att han har dålig balans så jag måste sitta rätt, ge rätt hjälper för att hjälpa honom

Sadeln kollas ofta, både av mig själv och mycket mer kunnigt folk.
bra!

nu vet jag inte varför jag inte får iväg detta, måste tydligen skriva mer det är därför jag svamlar lite här....

Ja, jag har tänkt på det. Har haft någr i min närhet hästkretsen som sagt åt mig att inte galoppera när han är sådan. Har då försvarat mig med att han blir lika dan i alla fall... Man kan ju inte undvika problemet bara för att... Det kommer ju ändå fram när man galopperar efter några veckor/månader och han tappar "galoppmusklerna"!

Galoppera länge och i mitt tempo ska jag försöka hitta en bra väg till här omkring. :D Oftast går det bara upp och det och hit och dit, vill ha en lite rakare väg så vi verkligen kan hålla ett jämnt tempo... :idea:

ger du B-vitamin? du kan ge mer än vad som står på flaskan, de kissar ut överskott enl min vet, jag ökar på efter hand och när jag ger som mest blir det 1-2 dl!

Ger B-bitamin året om! Han ömmar annars ordentligt jätte mycket om han bara får vid höst och vår så att säga. Vid pälsfällning och sättnings tider...

Visste inte att man kunde ge så mycket?! :S Ger lite mer än vad som rekommenderas... men inte mycket mer...

konstigt, jag hade skrivit mkt mer i mitt inlägg, men det kom inte med??? ska snart läsa igenom igen och ge dig mer tips, de verkar ganska lika våra....

jag hade ett fullblod som var lite überglad, så jag gav honom biomag (magnesium) som har en lugnande effekt på många hästar. rekommenderar att prova =)

Viktigt på en sådan häst är att rida den i låg form. Då utsöndras endorfiner. Adrenalin pumpas däremot ut om hästen bär sitt huvud mycket högt. Har min ena tränare sagt.

Hur är din häst att jobba från marken? Hur beter han sig när du longerar? Stressar han då med?

Som flera andra här påpekat, det kan ju vara hälsorelaterat med. Har en gammal dam som är helt omöjlig att rida när hennes mage inte mår bra eller när hon är hungrig.

Har en 15åring som är otroligt het, stressar lätt upp sig i olika situationer och är otroigt känslig för hjälperna.

Hur gör man för att kunna få denna "hetsporre" att bli lugn? Och vad använder ni för utrustning, så som bett och nosgrimma på eran hästar som är såhär?!

Övningar ridmässigt (och från marken), välkommnas.

prova med att ge honom bara korn uppblött så han kan tugga den annars hårda kärnan. Samt jobba på att bara skritta honom så att han lär sig att kunna skritta. Har ett sto som var likadant. bytte till korn ca ½ liter per mål (2ggr per dag) och sedan obegränsat med hö. Hon blev mkt bättre men det tog lite tid.

Men hellre det och få hästen lugn. Samt så longerade jag mkt och då var hon mkt lugn och super fin att jobba med, inte samma häst.
Där kan du ju använda rösten lugnt och fint och sedan överför du detta till när du rider.

Då kommer din pålle att känna igen sig och du vinner på detta. Kan ju även löshoppa, och även där använda rösten i samma läge sas, så att din röst återkommer vid alla situationer med samma röstläge.

Hoppas du fattar vad jag skriver.:crazy::grin:

Lycka till.

Min häst är en riktigt nervös skit, han står gärna och tar av sin egen energi bara när han står i boxen, han har svårt att slappna av och det kan leda till spänningar i kroppen.

Se över foderstaten, jag tror ju inte på att havre sätter sig i huvudet så där så min går på havrekross och kornkross + betfor, lite äpplen och morötter + salt. Men det viktigaste tycker jag är grovfodret. När han står inne ska han ha något att pyssla som är avkopplande, han får mindre hösilage på morgonen för sedan går han ut ganska direkt och går och käkar hela dagen. När han kommer in får han 3-4 kg silage + att han står ju och sover efter att ha varit ute i sommarvärmen. Till kvällen får han ca 5-6 kg (vilket jag tycker känns lite men han går inte att överfodra för då slutar han äta) som jag hoppas räcker hyffsat länge iallafall. På vintern får han även ett hönät med halm+silage i för att ha och pilla i. Det här gör ju att han inte behöver stå på spänn eller så när han är hemma hos sig själv och han står inne ganska många timmar/dygn ändå.

Vid ridningen förklarade min massör för mig att en häst som är "normal" eller hur man ska uttrycka det börjar på noll vid passets början medans en nervigt lagd häst kanske börjar på -4 ; den är egentligen "för trött" från början och när den hamnar på noll kanske man måste sluta medans en "normal" häst slutar på +4. Förstår du hur jag menar? Kan vara lite rörigt. (Han tröstade mig med att många av sveriges bästa hästar han behandlar också är så, det är en extra nerv som man gärna vill ha men måste lära sig att hålla bukt på sas)

Jag fick först och främst koncentrera mig på att det inte skulle uppstå några spänningar vid ridning, inte köra slut på honom och helt enkelt chilla lite, fler lugna pass. Red mycket bettlöst under den perioden. Dessutom var han lite sne och sköt ut vänster bak så jag skrittade inte heller uppsuttet utan all ridning var i en lägre rundare form och skritt skedde med mig på backen, den perioden blev det inte så mycket skogen men jag tyckte det var okej för att det var en övergångsperiod tills han blev rakare. Hur som, det har ju ingenting med det här att göra.

När vi fick bukt på det absolut mest nervösa så kunde jag äntligen få variera ridningen lite (det här varade kanske 4 veckor och vi tränade som vanligt men med mer återhämtning också) och vi började klättra mer, galoppera mer ute, använda oss av cavaletti för att han skulle få tänka. Min häst måste gå väldigt mycket för att vara lugn och sansad, och då menar jag inte att han går stenhårt dressyr 5-6 dagar i veckan men jag vilar honom väldigt sällan för att då hinner han stå och spänna till för att han är nervös.
Det är numera en väldig skillnad på min häst, det tycker både jag, min tränare, min mamma och min massör, helt plötsligt så exploderade kroppen med muskler sas, ryggen blev bredare och mycket ridmässigt föll på plats. Han slutade få "panikattacker".
Mycket ridning, varierad ridning, mycket grovfoder och inte så mycket kraftfoder, helt enkelt behöver iaf min häst stimuleras på ett annat sätt än de hästar jag haft tidigare. Han är riktigt fin men kräver mycket omsorg sas, man får tänka ett steg längre hela tiden. Jag använder liniment som jag masserar in efter hårda pass och ser alltid till att skritta fram och av honom mycket för att lixom dra ur det sista i kroppen.
Kan även tillägga då att han inte haft några direkta fysiska problem (förutom just nu tyvärr så vi ska in och kolla honom men som sagt, det hör ju inte heller hit), han har varit lite rädd om sin mun och därav föreslog min vet. och min tandläkare att varva med bettlöst vilket jag tyckte fungerade mycket bra.

Mycket sitter psykiskt iaf på min, likväl som han blir trött av att vara ute och köra galoppintervaller blir han trött av att göra saker som påfrestar honom psykiskt, jag försöker varva sådant arbete för att första dra ut energin och även den psykiska delen, han tycker fortfarande att det kan vara suspekt att gå i skogen men vi har en jättebra runda på ca 1h som jag brukar skritta och bara efter det är han trött och slut för han har fått koncentrera sig dels på att hålla koll på vart han sätter fötterna samt hålla koll på om blåbärsplockarna ska anfalla.

Kan ju inte säga att det här är det problemet du har men det här är vad som hjälpt mig, när jag fick kontakt med min massör löste sig så många av våra problem vi hade och han förklarade det här så bra och varje tips jag fått och sedan använt i praktiken har fungerat.

En annan sak man kan göra är att göra en kur med MagTarm från Krafft (det är min favorit av de maggrejjer som finns på marknaden) och se om hästen kanske lugnar ned sig, det är inte heller ovanligt att nervösa hästar är känsliga i magen. Det innehåller också magnesium som någon annan nämnde fast annat märke och är som sagt lugnande till en viss del.

Och så håller jag med A-K.Eng, en sådan häst behöver ridas låg för att endorfinerna hjälper otroligt mycket med att lugna, jag varvar passen med högre och lägre form och är alltid noga med att lägga ner i låg form i ett lägre tempo för att verkligen varva ner min häst.

har oxå hört att magnesium lugnar, men jag har ej testat själv. såg du mitt inlägg om foder? vad får han? min påverkas tex inte negativt av havre, och jag vill inte ta bort btfor helt drog bara ner till en halv liter torr- har läst här att om man häller på extra vatten och häller av innan man ger så slipper man det extra sockret??

Då jag hade ett fullblod tidigare blev han skogs tokig av allt utan korn, men som sagt inte den jag har idag så det är viktigt att veta att olika hästar påverkas olika av foder. och viktigt att veta vad den ex saknar eller behöver mer av.

synd att han inte kan gå i hage med andra, då kunde han lekt av sig lite energi, men förstår dig, inte bra att ha en superstressad ensam lämnad häst i hagen som skadar sig pga det.

känns den farlig att rida så kan man ju longera innan, men jag har valt att inte göra det o lösa problemet på annat håll (tycker jag, har full respekt för andras åsikter, men detta passade mig bäst)

bra som föregående skrev att jobba från marken med samma röst/ton läge så han lär sig det i alla situationer.

låter inte som om du har problem med ledarskapet heller, och det är ju bra.

såg du mitt tidigare inlägg om hur bättre min blev då jag bytte hovslagare?

långt o mkt bra skrivet, här har du mkt du kan fundera över, för detta passar in på min hetsporre precis så det stämmer säkert på din med.
Min har för utom detta svårt med balansen så man måste hjälpa honom mkt med sitts, hjälper m.m har tex svårare med balansen på volten om han inte bär sig riktigt till 100% så springer han bara på istället.

viktigt, tålamod, lugnade, tålamod, lugnade....

jag hade ett fullblod som var lite überglad, så jag gav honom biomag (magnesium) som har en lugnande effekt på många hästar. rekommenderar att prova =)

Har hört det tidigare att man kan ge mangesium och att det har en lugnande effekt. Har dock inte velat ge det yttefall det är någonting galet med min häst... alltså att det kanske är någonting han försöker säga mig när han är sådan... men vad jga vet nu så är det sådan han är!

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
20
· Visningar
2 031
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 939
Senast: fixi
·
Hundträning Hej alla, Min maltipoo (hane, inte kastrerad) blir i år 4 år gammal och det finns en rad problem som jag tror bottnar i stress. Vet...
2
Svar
20
· Visningar
3 252
Senast: Acto
·
Övr. Hund Hej! Jag har sedan 2 år tillbaka min första hund. Hon är det finaste jag har, och att se henne lycklig är det bästa jag vet. Jag gör...
Svar
19
· Visningar
2 351
Senast: Hellhound
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama