Herpes....?

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare Theci
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 5
  • Visningar Visningar 2 153
T

Theci

Varj dag hör man något nytt och förhoppnigs vis lär något nytt...

Idag fick jag höra om en hästägare vars häst just fick diagnosen Herpes av veterinären...:eek:

Visste inte att hästar kunde få Herpes.

Denne häst visde det genom feber och att den var slapp i bak och svårt att röra sig eller vad dom sa....

Någon som vet något om Herpes och hästar?

Sv: Herpes....?

Det finns hos häst precis som hos människa flera typer av viruset som också yttrar sig på olika sätt.
En bekant till mig fick för något år sedan avliva sin häst p g a herpesinfektion. Så beroende på vilken typ och var den finns hos hästen kan det bli allt från influensa till avlivning, allt från helt frisk till obotlig.

vilka skador förutom abrot virus kan Equint Herpesvirus göra då?

Den häst som min bekant hade fick difusa hältor (troligen beroende på värk) och problem med balansen. Efter att ha behandlat hästen under 6 månader utan resultat bedömde veterinären att det var ett kroniskt tillstånd plus att det fanns smittrisk till andra hästar. Kommer inte ihåg om det var smittrisk även för människor.

Herpesinfektion orsakas av Ekvint herpesvirus typ 2 och är närbesläktat med virusabort.

Som ensam ger den oftast inga andra symtom än nedsatt imunförsvar.

Liknande trådar

Hästvård Idag var min häst svullen i alla fyra benen, värst bak. Väldigt svullen i skapet, även i baken och lite vid ögonen. Men pigg och glad...
2
Svar
26
· Visningar
2 841
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 645
Senast: Freazer
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
4 094
Senast: Lavinia
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
28
· Visningar
2 990
Senast: Ceta
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka