Herda på Quarter hästar.

M

miss black

Jag har en fråga till er som äger Quarter, det kan ju inte ha ungått er att Herda går att testa för. Jag vet folk som har just testat för Herda men detta resultat står inte på SQHA´s sida det står heller inte någon förklaring om Herda och att det är en mycket obehaglig sjukdom behöver nog inte nämnas. Varför står det inget?? Och varför visas inte de testresultat?? Undrande.

Sv: Herda på Quarter hästar.

Jag gissar att de helt enkelt är livrädda för att gå samma öde till mötes som paintarna gjort. Och det med all rätt!!!

På paintsidan gjorde man tidigare likadant. Man undvek att prata om det, man testade inte sina hästar (för om man inte testade så visste man ju inte) och så avlade man vidare. Frame Overstona betäcktes med quarterhingstar, precis som man gör i USA, för att vara på den säkra sidan.

Detta fungerade ända tills en anonym anmälan gjordes. Sen var det klippt... då började den flera år gamla lagen att tillämpas. Men i praktiken bara på paintarna.

För något år sedan när ett herda-föl föddes här i Sverige, så plockades hingsten ur aveln. Vad som hände stoet kan SH inte svara på... men då det ju är ett recessivt anlag så är ju också stoet bärare av genen.

Jag anser att det är viktigt att jobba för en lagändring.
Så att folk törs prata om detta och testa sina hästar.
FÖRST DÅ får vi ett bra djurskydd!

Nu mörkas mycket och risken för sjuka föl är uppenbar.

Sen som någon skrev här tidigare, den dag EU ger Sverige på nöten i frågan, så är det ju fritt för en uppfödare att välja att inte avla med dessa bärare.

Men för ett gott djurskydd så bör lagen hävas så att hästägare törs testa sina djur.

Är det inte så att det föl du pratar om som påstås ha fötts med HERDA bara är ett antagande?? Eftersom inget test fanns då att tillgå? Eller var man säker?? Och hur då i så fall, eftersom vanligtvis ser ett HERDA föl ut precis som en frisk fölunge...ofta ända tills dess att man utsätter skinnet/huden för påfrestning som tex vid sadling och ridning, som jag har förstått det så togs denna fölungen bort omedelbart efter födsel??:banana:

Jag gissar att de helt enkelt är livrädda för att gå samma öde till mötes som paintarna gjort. Och det med all rätt!!!

På paintsidan gjorde man tidigare likadant. Man undvek att prata om det, man testade inte sina hästar (för om man inte testade så visste man ju inte) och så avlade man vidare. Frame Overstona betäcktes med quarterhingstar, precis som man gör i USA, för att vara på den säkra sidan.

Detta fungerade ända tills en anonym anmälan gjordes. Sen var det klippt... då började den flera år gamla lagen att tillämpas. Men i praktiken bara på paintarna.

För något år sedan när ett herda-föl föddes här i Sverige, så plockades hingsten ur aveln. Vad som hände stoet kan SH inte svara på... men då det ju är ett recessivt anlag så är ju också stoet bärare av genen.

Jag anser att det är viktigt att jobba för en lagändring.
Så att folk törs prata om detta och testa sina hästar.
FÖRST DÅ får vi ett bra djurskydd!

Nu mörkas mycket och risken för sjuka föl är uppenbar.

Sen som någon skrev här tidigare, den dag EU ger Sverige på nöten i frågan, så är det ju fritt för en uppfödare att välja att inte avla med dessa bärare.

Men för ett gott djurskydd så bör lagen hävas så att hästägare törs testa sina djur.

Mycket bra inlägg glömde jag att tillägga!:banana:

Fölungen togs inte bort den följde med sin mamma på betäckning till tyskland och vid återkomsten till sverige så hade den sår på kroppen prov skickades till SLU och England men man hittade inget fel, man bara antog att det skulle vara Herda och Hingsten fick då ut för det och är valack i dag, vart fan tog stot vägen för det krävs ju 2 bärare, och det skulle vara mycket bra att veta nu när det finns ett test att tillgå. Det fanns ingen likhet mellan det fölet och hur herda ser ut.

Halloj.
Är de nån som kan förklöara vad Herda är.
I och för sig kan jag bara ringa ett samtal till USA så får jag reda på de, Tänkte inte på de. Men de kan ju finnas andra som vill veta oxå.Berätta gärna.:confused:

Halloj.
Är de nån som kan förklöara vad Herda är.
I och för sig kan jag bara ringa ett samtal till USA så får jag reda på de, Tänkte inte på de. Men de kan ju finnas andra som vill veta oxå.Berätta gärna.:confused:

HERDA - en genetisk defekt

Hyperelastosis Cutis är en sjukdom som syns tidigt i hästens liv. Det drabbar Quarterhästar såväl som andra raser med Quarterblod, såsom Paint Horse och Appaloosa.

Sjukdomen orsakar att skinnet längs med hästens hals och rygg sträcks och får öppna revor, något som gör hästarna helt obrukbara till all ridning. Det tycks som om sjukdomen uppträder allt oftare.

Jamen om d inte konstaterades herda hur kan man bara göra så då,skylla på hingsten o skära honom?
D kunde ju vart vad som helst,kanske helt ofarligt.:confused:

så sant så. men de valde att ta bort hingsten och inte stot, och det krävs 2 bärare för att hästen ska bli sjuk i herda. Jag vet ju vem som äger hingsten så lite tagel skulle man nog ta och skicka för herda prov,man kan ju undra vad som kunde hända om testet kom tillbaka negativt. Veterinären går inte heller att få tag på enligt uppgift.

För er som inte vet;
1-HERDA.jpg

8-HERDA.jpg

Jesus... har det funnits i Sverige och är det dokumenterat att de hade Herda?
Har alldrig sett ell hört om ngn sjuk häst i Herda i Sverige:(

Wow!!:eek:Vad läskigt. stackars hästar. ja ni gott folk hoppas de blir nån ordning med detta. för de där ser otäckt ut.:eek::crazy:

Ja detta finns även i Sverige. Jag läste att forskarna i USA menar att runt 30% av alla cutting/reininghästar bär på genen. Poco Bueno, Poco Tivio och Doc O'Lena är kända bärare. Forskarna menar vidare att detta inte går att stoppa, men med det test som kom i april så kan uppfödare testa och kontrollera sin avel så att inga sjuka föl föds.

Det är därför det är så viktigt att få till en lagändring, så att alla verkligen törs testa sina hästar! Och därmed undvika att para bärare med bärare.

Läs mer här: http://www.bringinglighttohypp.org/HERDA.html

Ja detta finns även i Sverige. Jag läste att forskarna i USA menar att runt 30% av alla cutting/reininghästar bär på genen. Poco Bueno, Poco Tivio och Doc O'Lena är kända bärare. Forskarna menar vidare att detta inte går att stoppa, men med det test som kom i april så kan uppfödare testa och kontrollera sin avel så att inga sjuka föl föds.

Det är därför det är så viktigt att få till en lagändring, så att alla verkligen törs testa sina hästar! Och därmed undvika att para bärare med bärare.

Läs mer här: http://www.bringinglighttohypp.org/HERDA.html
Ja det är nog en bra ide med att införa tester så att inga föds med den här sjukdomen.

Så länge defekta reccesiva gener är lika med avelsförbud kommer nog ingen att vilja testa sina hästar eftersom samma sak som med OLWs kommer att införas.....:crazy:

Jag kan inte förstå att inte SQHA har skrivit om detta, eller är jag blind men det står inget under anlagsburna sjukbomar . De kanske är lyckligt ovetande om sjukdomen. Finns det inga QH ägare här som är medlem i SQHA som kan/vill svara på detta? Eller vill man inte prata om att den finns, och informera sina medlemar vad man bör undvika?Vill de inte uppmuntra till att testa sina djur nu när det finns ett test?

Visst vore det bra om vi kunde göra så, men så länge de svenska myndigheterna anser sig kunna mer om hästavel och genetik än de som jobbar med det så kommer det bara att betyda att det blir som med OLWS, att de som bär på anlaget även om det är reccesivt blir förbjudna att användas i avel i sverige.....:crazy:

Lite off topic kanske men vad i hela friden är det för människor som sitter på jordbruksverket och driver ärendet olws från deras sida?
Är det månne exakt samma personer som tidigare jobbade inom djurskyddsmyndigheten? :devil: Hade de varit arbetare på gräsrotsnivå hade de fått sparken för länge sedan. De kommer kosta Sveriges skattebetalare många slantar. Slantar man lätt kunnat spara om de inte var så tjurskalliga!

Är de verkligen så insatta i genetiken att de ska få fortsätta bedriva frågan? Kanske jordbruksverket borde se över sin peronal?
Läste om utslaget mot SPHA i annan tråd och jag tycker det verkar vara ett straff för att de inte vill acceptera förbudet att avla med genbärare. Att SPHA skulle förespråka sådan avel måste vara ett rent förtal! Har för mig att det inlämnats en avelsplan för säker avel för länge länge sedan som direkt avslogs.

Ser verkligen inget problem med nämnda gener så länge de inte finns i dubbel uppsättning.
Och ärligt talat... Är det någon som tror att det kommer avlas hysteriskt mellan två kända anlagsbäre om det inte finns någon förbud???

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 215
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 801
Senast: Lavinia
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
28
· Visningar
2 577
Senast: Ceta
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
13 244
Senast: lizzie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar