Hen (han...) var ju omtyckt och trevlig

Fy f*n vad vidrigt! Jag vet att väldigt många funkar så och det är säkert helt "naturligt" att mamman tänkte så men det är sååå sjukt ändå att det väldigt ofta är så och att många faktist är mer okej med att blunda för såna saker motför att ändra sinegen världs bild.
Jag är inte för vånad men ändå be sviken att det är så.
Det är väl det där med att ändra sin egen världsbild som är problemet. Det är väl därför människor ofta inte vill tro på tjejer som blivit våldtagna utan istället försöker försvara killen. Tänker specifikt på det fallet i Bjästa där den våldtagna tjejen blev tillsagd att inte gå på skolavslutningen eftersom det skulle skapa så mycket uppståndelse, och istället fick killen som våldtog beröm för att han var en sådan fin människa. Ingen trodde på henne eftersom "han ju var så bra och populär". Samma kväll som skolavslutningen våldtog han dock en annan tjej, så hela byn fick tänka om och det var visst svårare än man kunde tänka sig. Till och med prästen i kyrkan tog killens parti och menade på att det var ett missförstånd, någonting som gjorde att prästen till slut tvingades gå i pension med en reprimand från stiftet. Vad hände med medmänskligheten? Vad hände med att förstå vad som händer i samhället? Inget sånt, utan den grabben var ju bara populär och ville andra väl. :wtf:

Eller den 11-åriga pojken i Skåne som blev våldtagen på rasten, fullbordat så att en lärare fick avbryta det hela. Där bestämdes att pojken som våldtog ska få gå kvar i samma klass och att det är upp till Socialtjänsten att utreda vad som ska hända eftersom pojken inte är straffmyndig. Dessutom berättade skolan först dagen efter händelsen för föräldrarna vad som hade hänt. Skolan blundar hela för problematiken och tycker att båda pojkarna kunde gå i samma klass......det är ju bara så märkligt. :banghead::banghead::banghead:
 
Det är väl det där med att ändra sin egen världsbild som är problemet. Det är väl därför människor ofta inte vill tro på tjejer som blivit våldtagna utan istället försöker försvara killen. Tänker specifikt på det fallet i Bjästa där den våldtagna tjejen blev tillsagd att inte gå på skolavslutningen eftersom det skulle skapa så mycket uppståndelse, och istället fick killen som våldtog beröm för att han var en sådan fin människa. Ingen trodde på henne eftersom "han ju var så bra och populär". Samma kväll som skolavslutningen våldtog han dock en annan tjej, så hela byn fick tänka om och det var visst svårare än man kunde tänka sig. Till och med prästen i kyrkan tog killens parti och menade på att det var ett missförstånd, någonting som gjorde att prästen till slut tvingades gå i pension med en reprimand från stiftet. Vad hände med medmänskligheten? Vad hände med att förstå vad som händer i samhället? Inget sånt, utan den grabben var ju bara populär och ville andra väl. :wtf:

Eller den 11-åriga pojken i Skåne som blev våldtagen på rasten, fullbordat så att en lärare fick avbryta det hela. Där bestämdes att pojken som våldtog ska få gå kvar i samma klass och att det är upp till Socialtjänsten att utreda vad som ska hända eftersom pojken inte är straffmyndig. Dessutom berättade skolan först dagen efter händelsen för föräldrarna vad som hade hänt. Skolan blundar hela för problematiken och tycker att båda pojkarna kunde gå i samma klass......det är ju bara så märkligt. :banghead::banghead::banghead:
Ja det är ju tyvär väldigt ofta så. Och jag tror iallafall att många inte ens fattar det själva utan dom TROR att dom skulle rea gera på ett sätt men sen in ser dom nog inte att dom gör helt tvärtom.
Och det gäller ju för alltmöjligt sånt där nån ut sätter nånannan för nåt. Som även mobbing osv som jag har flera exempel av själv. Ifall man berättar om mobbing till nån och den inte vet vem den eller dom som mobbar en är DÅ är dom på ens sida. Och tycker att mobbarna gör fel osv. Men om dom känner även den eller dom som mobbar så är det inte alls själv klart utan då är det mera "Ja men hen är ju snäll motmig" och "Hen är så trevlig och hjälp sam" och bla bla bla. Även fast dom kanske själva tror att dom rakt av är mot mobbing. Men i verklig heten så är dom inte det om dom känner och gillar mobbaren.
Samma med v*ld täkt och såna saker. Domflesta TROR att dom själv klart skulle lyssna på den ut satta och tro på den osv. Och domflesta TROR att dom skulle ta dens sida. Men som du skriver och som jag har erfaren het av andra saker så är det inte så i verklig heten. Och jag ytor inte att det är för att domflesta vill liksom inte lyssna på den ut satta eller att dom tänker med vetet att dom inte tror på den utan det är nog väldigt ofta som ett o med vetet "för svar" bara för att dom heltenkelt inte klarar att ändra sin världs bild och sin upp fattning om nån dom gillar.
Så det är väldigt mycket därför som jag inte kan berätta för domflesta om den som ut satte mig för äckel saker. Även fast jag vet att domflesta är snälla och dom vill säkert väl osv men dom har en upp fattning hur han är och jag skulle inte klara att dom skulle välja att för svara han för att dom inte klarar att ändra sin världs bild. Utan då blir det ju som mitt problem bara och mitt an svar även fast jag vet att det inte borde vara det.
Och så tror jag att det är VÄLDIGT vanligt med äckel saker tyvär.
 
Nej det har du tolkat in helt på egen hand. Jag har inte skrivit ett endaste litet ord om det.

Det är lite som att skriva att jag tycker att blont hår är fint. Det är inte förminskande. Skulle jag istället skriva något i stil med "alla brunetter borde blondera sig" ja. Då är det förminskande.

Jag uppmärksammade bara det faktumet att vissa har en förmåga att se att vissa människor borde undvikas, och att det kanske fanns situationer där man var mer öppen för det. Situationer där man känner sig trygg (på jobbet, bland folk osv osv) så är man troligen inte speciellt benägen att göra det, jämfört med om man möter någon i en mörk gränd.

Men vill man ta illa upp av saker så kan man givetvis formulera om det som du har gjort. Och det är givetvis din rättighet att göra det. Men blanda inte in mig i ditt sätt att omformulera om mina inlägg och kasta tillbaka dem till mig som att jag skulle ha påstått saker. Du får stå för dina egna tankar.
Jag håller med om att det visst kan bli skuldbeläggande och ge en känsla av att man ”borde” ha förstått för att det finns dom som kan. Ämnet är extremt känsligt och skuldtyngt som det är redan. Sen må det inte ha varit din mening men det är nåt annat.
 
Man kan ju förändra pappren när man får hem det.

Hos oss ska det lämnas i obrutet kuvert från polisen.

jo det ska det. Men det finns ju såklart metoder för att fuska även där.

Påpekar att informationen från Polisen är enligt nedan:
Tänk på att arbetsgivare inte har rätt att kräva att ett utdrag som har en äkthetsmarkör (vattenstämpel och sidnumrering) ska lämnas i obrutet kuvert. Utdraget ska endast visas upp för arbetsgivaren och originalet behåller du själv.

Det gäller utdrag för

skola och förskola
LSS
arbete med barn i annan verksamhet än skola och förskola
HBV-hem
försäkringsdistribution.

Om du begärt ett utdrag för kontroll av egna uppgifter kan arbetsgivare ofta ha egna riktlinjer gällande att begära utdraget oöppnat. Det är inget vi rekommenderar.
 
Påpekar att informationen från Polisen är enligt nedan:
Tänk på att arbetsgivare inte har rätt att kräva att ett utdrag som har en äkthetsmarkör (vattenstämpel och sidnumrering) ska lämnas i obrutet kuvert. Utdraget ska endast visas upp för arbetsgivaren och originalet behåller du själv.

Det gäller utdrag för

skola och förskola
LSS
arbete med barn i annan verksamhet än skola och förskola
HBV-hem
försäkringsdistribution.

Om du begärt ett utdrag för kontroll av egna uppgifter kan arbetsgivare ofta ha egna riktlinjer gällande att begära utdraget oöppnat. Det är inget vi rekommenderar.
Jag har inga problem med det, men visst är det inte ett krav, dock vill ag ha det så
Jag vet ingen som har protesterat
 
Påpekar att informationen från Polisen är enligt nedan:
Tänk på att arbetsgivare inte har rätt att kräva att ett utdrag som har en äkthetsmarkör (vattenstämpel och sidnumrering) ska lämnas i obrutet kuvert. Utdraget ska endast visas upp för arbetsgivaren och originalet behåller du själv.

Det gäller utdrag för


skola och förskola
LSS
arbete med barn i annan verksamhet än skola och förskola
HBV-hem

försäkringsdistribution.

Om du begärt ett utdrag för kontroll av egna uppgifter kan arbetsgivare ofta ha egna riktlinjer gällande att begära utdraget oöppnat. Det är inget vi rekommenderar.
och det är där problemet ligger, Att det inte finns sidnumrering.
 
Nu kom jag att tänka på rättegången jag var på 2014 (en fars i sitt eget slag) med mannen som kallat in vittnen som skulle tala om för rätten hur fin och bra han var som pappa… vittnen som intygade att de minsann aldrig sett nåt som tydde på att han slog sina barn, hur de sett barnen prata med sin pappa på ett normalt vis osv… Minns att jag reagerade dels på att dessa personer knappt träffat familjen och dessutom att det var helt idiotiskt att tro att nån skulle slå sina barn offentligt med vittnen och allt. Vittnesuppgifterna var såklart inte värda ett skit. Men den äckliga försvarsadvokaten tog upp detta till mannens fördel. Helt ofattbart att våra skattepengar går till den jävla typen av fars
 
Det ska det nuförtiden finnas.
När jag gör registerkontroller i MR och BR, flera gånger per vecka, står sidorna tydligt numrerade och det är också tydligt markerat när utdraget är slut.
hoppas det är ändrat nu då. I vintras så var det ingen numrering och jag vet (inte på min arbetsplats dock) att det fanns dömda som tog bort sidor innan de lämnade in utdraget. Det klagades rejält hos polisen men de sa att det bara var så.
 
hoppas det är ändrat nu då. I vintras så var det ingen numrering och jag vet (inte på min arbetsplats dock) att det fanns dömda som tog bort sidor innan de lämnade in utdraget. Det klagades rejält hos polisen men de sa att det bara var så.

Det här ändrades mig veterligen för flera år sedan. Förr sas det att det skulle lämnas in oöppnat men det ska senare ha ändrats.
Informationen som jag la in tidigare har funnits i flera år.
 
Jag håller med om att det visst kan bli skuldbeläggande och ge en känsla av att man ”borde” ha förstått för att det finns dom som kan. Ämnet är extremt känsligt och skuldtyngt som det är redan. Sen må det inte ha varit din mening men det är nåt annat.
Jag har förstått att vissa tycker som du. Men jag vägrar rätta mig efter sånt där det jag har skrivit och det som tolkas in måste förvridas så pass mycket. Det finns inga som helst "ärlikamedtecken" mellan det jag skrev och hur det tolkas. Att det existerar sådana personer betyder inte att det går att öva upp. Så hela sättet att tolka in det ligger helt och hållet på läsarens egen fantasi.

Det är också ett enkelt sätt att sålla bort folk som jag inte under några som helst omständigheter vill ha något att göra med.
 
Jag har förstått att vissa tycker som du. Men jag vägrar rätta mig efter sånt där det jag har skrivit och det som tolkas in måste förvridas så pass mycket. Det finns inga som helst "ärlikamedtecken" mellan det jag skrev och hur det tolkas. Att det existerar sådana personer betyder inte att det går att öva upp. Så hela sättet att tolka in det ligger helt och hållet på läsarens egen fantasi.

Det är också ett enkelt sätt att sålla bort folk som jag inte under några som helst omständigheter vill ha något att göra med.
Fantasi? Är inte det ganska förminskande att uttrycka sig så om en tolkning? Även om det inte är en tolkning som passar dig? Jag säger det igen, ämnet är känsligt så det kan vara klädsamt att inte ånga på sådant utan faktiskt försöka läsa och skaffa sig perspektiv i nån sorts ödmjukhet.

Vilket är ditt enkla recept på att sålla bort folk? Jag har tappat dig här nämligen
 
Jag tror också det är viktigt att inte ha för höga tankar om sin egen förmåga att identifiera gärningsmän. De som lyckas få tillgång till många offer är ju bevisligen väldigt duktiga på att verka normala och trevliga, annars hade de inte lyckats.

Och åt andra hållet: det är väldigt vanligt att människor identifierar personer som "avvikande" och då tillskriver dem en massa obehagliga egenskaper på väldigt lösa grunder. Det kan ju ses i alltifrån forntidens häxbränningar till nutida anklagelser (THEY'RE EATING THE DOGS!) och vanlig mobbning. Huruvida man upplever en lite avvikande person som obehaglig handlar ju i många fall mer om ens egna fördomar än om den "skumma" personen.

Sen kan man ju för sina egen skull försöka undvika att interagera med människor man inte är bekväm med, ändå.
 
Jag har förstått att vissa tycker som du. Men jag vägrar rätta mig efter sånt där det jag har skrivit och det som tolkas in måste förvridas så pass mycket. Det finns inga som helst "ärlikamedtecken" mellan det jag skrev och hur det tolkas. Att det existerar sådana personer betyder inte att det går att öva upp. Så hela sättet att tolka in det ligger helt och hållet på läsarens egen fantasi.

Det är också ett enkelt sätt att sålla bort folk som jag inte under några som helst omständigheter vill ha något att göra med.
Fast nu är det ju faktist du som för vrider saker.
Jag skrev att jag tyckte att det lät skuld läggande mot dom som inte kan "känna" ifall nån är ett peddo. Då frågade du vad jag tyckte lät skuld läggande och jag försökte att förklara det och det svarade du ganska o trevligt om att man kan ta illa upp av allt om man vill det osv och även att det är stor skillnad att säga att nån är bra på nåt och att alla borde vara bra på det annars får man skylla sigsjälv. Och nånting om att det går att öva upp. Och nåt sånt har jag ihuvud taget inte skrivit utan det är du som tolkar in saker helt och hållet med dinegen fantasi och försöker få det som att jag har skrivit det. Alltså det som du på står om mig.
Plus att du skrev att "det är ett faktum" att det finns personer som kan "känna" om nån är en "dålig" person och det stämmer heltenkelt inte. Det är inget faktum att det finns såna personer eller har du nån fakta källa på det?
 
Fast nu är det ju faktist du som för vrider saker.
Jag skrev att jag tyckte att det lät skuld läggande mot dom som inte kan "känna" ifall nån är ett peddo. Då frågade du vad jag tyckte lät skuld läggande och jag försökte att förklara det och det svarade du ganska o trevligt om att man kan ta illa upp av allt om man vill det osv och även att det är stor skillnad att säga att nån är bra på nåt och att alla borde vara bra på det annars får man skylla sigsjälv. Och nånting om att det går att öva upp. Och nåt sånt har jag ihuvud taget inte skrivit utan det är du som tolkar in saker helt och hållet med dinegen fantasi och försöker få det som att jag har skrivit det. Alltså det som du på står om mig.
Plus att du skrev att "det är ett faktum" att det finns personer som kan "känna" om nån är en "dålig" person och det stämmer heltenkelt inte. Det är inget faktum att det finns såna personer eller har du nån fakta källa på det?
Jag tror att man ibland kan få vibbar av en person som inte är som andra, som man kan betrakta som "ond", men jag tror att de personerna skiljer ut sig så väldigt från andra att det visar sig i andra saker också än just känsla. Personer som är som alla andra, men som tex sysslar med pedofili i hemlighet, världens snällaste och raraste utåt, är nog inte alls lätt att känna något annat än en vänlig människa inför. De är ju så manipulativa i sitt sätt, att vara så ingår i sitt sätt att vara och hålla sitt beteende hemligt. Så därför tror jag att de som säger att de kan träna sig att känna igen osv sådana personer har för höga tankar om sig själv. Det är personen som har avslöjat något alla egentligen kan snappa upp, inget annat. Ingen speciell känsla som en person besitter.

Däremot tror jag att djur kan ha en sådan känsla inför människor. Men de har ju inte ett talat språk alls, i närheten av vår nivå. De använder kroppsspråk och lukt på ett sätt vi inte är i närheten av. Vi människor, nej, inte direkt. Jag håller alltså med dig om att det är skuldbeläggande att hävda att det finns människor som kan känna igen tex pedofiler och att man kan öva upp det.
 
hoppas det är ändrat nu då. I vintras så var det ingen numrering och jag vet (inte på min arbetsplats dock) att det fanns dömda som tog bort sidor innan de lämnade in utdraget. Det klagades rejält hos polisen men de sa att det bara var så.
Sist jag lämnade in var det ändrat och det var något/några år sedan.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stil på bostad för uthyrning.
Tillbaka
Upp