Tog sitt liv framför tåget.Om det är samma person jag tänker på så hittades han väl död i sitt hem av polisen?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Tog sitt liv framför tåget.Om det är samma person jag tänker på så hittades han väl död i sitt hem av polisen?
Jag läste att det ska ha varit två, en som hoppade framför tåget och en som polisen hittade i sin lägenhet, det var därför jag kommenterade. Hoppas att det bara fanns en person och att någon snurrat ihop det i så fall.Tog sitt liv framför tåget.
Hur resonerar du nu? Varför måste din man vara allt det? Det var ju inte så @Ramona menade, utan att vi alla känner personer som var för sig är det. Känner du bara en man menar du? Och med känner så räknas ju tex arbetskamrater också in, även om man inte står nära, människor man har kontakt med liksom.Jag kan såklart inte säga tvärsäkert att han inte är pedofil. Det jag säger tvärsäkert är att han inte är våldtäktsman, kvinnomisshandlare OCH pedofil, allt i ett. Om alla ska känna både en våldtäktsman, och en kvinnomisshandlare och en pedofil så är det nämligen det som krävs.
Hugger ett av inläggen. Jag tycker att det är problematiskt att "personen var omtyckt" används som något slags argument/försvar för varför man är chockad ja. Jag menar alltså inte att det är konstigt att man är chockad eller att man inte misstänkt något utan det konstiga är att anledningen till att man inte misstänkt något är att personen var trevlig. Att säga att man är helt chockad och inte misstänkt något eftersom man inte sett något avvikande och inte fått några signaler från barnen osv är ju däremot självklart helt oproblematiskt.Så länge man inte förnekar det som hänt och inte vill se personens skuld så tycker jag inte att det är särskilt problematiskt att man blir chockad över att en person man känner och har tyckt mycket om har visat sig vara skyldig till sexuella övergrepp. Tycker du det? Om det hade kommit fram att en person jag hade haft en relation till och tyckt om och sett som en bra person var skyldig till sexuella övergrepp så hade jag blivit väldigt chockad oavsett om det var en vän eller kollega eller någon jag lärt känna igenom en förening. Ännu värre om det hade varit en närstående som ett syskon eller en förälder eller, fruktansvärda tanke, mitt barn. Jag tror aldrig att jag hade hämtat mig.
Vad är alternativet, att gå omkring och misstro alla?
Exakt såhär jag känner! Jag har t.o.m relativt nyligen varit med om att det kom fram en händelse som involverade en nära anhörig till mig så jag vet att jag reagerar precis så. Chockad och förkrossad ja, förändrade hela min bild av och relation till personen ja, men mer förvånad över att det var just hen än någon annan nej.Jag hade nog blivit både chockad och inte förvånad alls tror jag, om det här uppdagades om någon i min närhet. Chockad för att ja, det är chockerande att sånt här händer och dessutom när det kommer nära inpå. Det är som många redan skrivit, ingenting som man går och väntar sig. Det allra flesta begår inte övergrepp på barn. Men samtidigt tror jag inte att jag blivit varken mer eller mindre förvånad beroende på vem det är. Chockad av saken i sig med andra ord, inte personen. Ja, om det inte var någon jag känner extremt väl, som min egen man. Men att någon är trevlig och vänlig säger väl ingenting alls egentligen.
Som sagt inte alls det jag tänker. Men om ditt argument för att bli chockad är att personen var trevlig (eller snygg eller charmig eller vad som nu gjorde att du var kär) och därför aldrig skulle kunna göra något sånt så tycker jag att det är jättekonstigt.Jag tycker inte det är konstigt alls, hade nog tyckt det var mer konstigt om man aldrig blev chockad över att nån i ens närhet begått grova brott. Det hade känts mer luttrat för mig. De flesta av oss går ändå inte runt och tror att alla runt om en begår grova brott, då är det klart man blir förvånad när det händer?
En av mina ungdomskärlekar (obesvarad) blev ganska nyligen dömd till livstid för mord, skulle jag ryckt på axlarna och bara känt att "jaja, det kan hända alla" så hade jag nog blivit mer skrämd av mig själv.
Tack! Superbra!Här var en bra krönika på ämnet tycker jag.
https://www.aftonbladet.se/nyheter/...-varit-vem-som-helst-kommundirektoren-har-fel
Absolut och precis!Jag ser ju hellre att folk blir chockerade än trodde och misstänkte att någonting var fel, men inte valt att agera på det.
Vi känner alla en våldtäktsman, vi känner alla en pedofil, vi känner alla en kvinnomisshandlare. Vi vet bara inte om det.
Om man lever i total isolation möjligtvis. Annars är det statistiskt sett nog omöjligt att inte ha en släkting, en gammal klasskamrat, ett ex eller en granne som är pedofil eller våldtäktsman eller slår sin partner.Just det beror nog lite på hur stor bekantskapskrets man har (och iofs var man drar gränsen för att "känna någon").
Jag tycker du drar på stort här och är väl dömande här, folk har olika sätt att utrycka sig. Jag kan tänka att exempelvis "personen var omtyckt" är ett annat sätt att utrycka att vaken man själv eller någon märkt något avvikande eller fått signaler på något vis. Om man fått det skulle man ju inte tycka hen var trevlig.Hugger ett av inläggen. Jag tycker att det är problematiskt att "personen var omtyckt" används som något slags argument/försvar för varför man är chockad ja. Jag menar alltså inte att det är konstigt att man är chockad eller att man inte misstänkt något utan det konstiga är att anledningen till att man inte misstänkt något är att personen var trevlig. Att säga att man är helt chockad och inte misstänkt något eftersom man inte sett något avvikande och inte fått några signaler från barnen osv är ju däremot självklart helt oproblematiskt.
Hade glömt bort att jag startade den här tråden. Många kloka inlägg. Måste dock ha uttryckt mig otydligt då många verkar svara som om jag skrev att det är konstigt att man blir chockad av att få reda på en sån sak vilket inte alls är det jag menar är konstigt.
Hugger ett av inläggen. Jag tycker att det är problematiskt att "personen var omtyckt" används som något slags argument/försvar för varför man är chockad ja. Jag menar alltså inte att det är konstigt att man är chockad eller att man inte misstänkt något utan det konstiga är att anledningen till att man inte misstänkt något är att personen var trevlig. Att säga att man är helt chockad och inte misstänkt något eftersom man inte sett något avvikande och inte fått några signaler från barnen osv är ju däremot självklart helt oproblematiskt.
Jag är nog färgad av att jag träffat både pedofiler, våldtäktsmän och mördare i jobbet och de alltid varit "helt vanliga" personer som vem som helst, inget man någonsin hade kunnat gissa om man inte vetat. Jag tycker dock att den förståelsen borde finnas även bara av att leva i samhället och ta del av sådana här fall upprepade gånger. Sen förstår jag att man vill tro gott om människor men det måste ju gå att hålla två tankar i huvudet samtidigt? Jag går absolut inte omkring och aktivt misstror andra människor men jag är ändå öppen för att det kan vara vem som helst.
Exakt såhär jag känner! Jag har t.o.m relativt nyligen varit med om att det kom fram en händelse som involverade en nära anhörig till mig så jag vet att jag reagerar precis så. Chockad och förkrossad ja, förändrade hela min bild av och relation till personen ja, men mer förvånad över att det var just hen än någon annan nej.
Som sagt inte alls det jag tänker. Men om ditt argument för att bli chockad är att personen var trevlig (eller snygg eller charmig eller vad som nu gjorde att du var kär) och därför aldrig skulle kunna göra något sånt så tycker jag att det är jättekonstigt.
Tack! Superbra!
Absolut och precis!
Om man lever i total isolation möjligtvis. Annars är det statistiskt sett nog omöjligt att inte ha en släkting, en gammal klasskamrat, ett ex eller en granne som är pedofil eller våldtäktsman eller slår sin partner.
Att ens egen sambo inte utsätter en för våld eller övergrepp kan man förstås veta* men inte om personen är pedofil eller konsumerar barnporr. Jag skulle själv bli förvånad (och besviken, bestört osv) om min sambo gjorde det och jag är verkligen övertygad om att han inte gör det men helt hundra kan man helt enkelt inte vara.
* knappt ens det egentligen utifrån okunskapen och missförstånd om vad som räknas som våld och sexuella övergrepp.
Det tror jag absolut att du har rätt i. Jag finner det ändå problematiskt eftersom det bidrar till att upprätthålla den kollektiva uppfattningen om att förövare är otrevliga, osociala, aggressiva eller på annat sätt avvikande generellt. Vilket i sin tur bidrar till att vi blundar för eller är helt blinda för eventuella signaler som ändå finns.Jag tycker du drar på stort här och är väl dömande här, folk har olika sätt att utrycka sig. Jag kan tänka att exempelvis "personen var omtyckt" är ett annat sätt att utrycka att vaken man själv eller någon märkt något avvikande eller fått signaler på något vis. Om man fått det skulle man ju inte tycka hen var trevlig.
Håller med! Och menade inte att man förnekar utan att chocken i att just den personen gjort något baseras på att hen ju var så snäll, snygg, rolig eller något. Det är det jag har svårt att förstå, framförallt i offentliga uttalanden.Att man blir chockad betyder ju inte att man förnekar? Majoriteten av de som begår grova brott beter sig nog rätt normalt i vanliga fall, det är så de fungerar. Klart man kan ha svårt att ta in vad som hänt då? Men finns bevis, så finns bevis.
Det indikerar lite att du menar att folk har en agenda i hur de uttrycker sig och inte att det är en del av livet att man inte alltid utrycker sig optimalt i allas ögon. Det går också att tolka tvärt om, att man pekar på att en till synes vanlig trevlig person kan vara förövare. Och om man leker djävulens advokat kan utryck som att säga "att man är helt chockad och inte misstänkt något eftersom man inte sett något avvikande och inte fått några signaler...."skuldbelägga folk och sig själv för man inte sett något.Det tror jag absolut att du har rätt i. Jag finner det ändå problematiskt eftersom det bidrar till att upprätthålla den kollektiva uppfattningen om att förövare är otrevliga, osociala, aggressiva eller på annat sätt avvikande generellt. Vilket i sin tur bidrar till att vi blundar för eller är helt blinda för eventuella signaler som ändå finns.
Sen tror jag i och för sig att tendensen att sortera in människor i förutsägbara kategorier är skadlig på fler sätt än enbart det. Det blir en typ av dömande även gentemot förövaren som kan göra det mindre sannolikt att söka hjälp också i hens fall, eller att ens identifiera det hen gör som något problematiskt. En möjlighet att normalisera eller skjuta ifrån sig ("det jag gör är inte ett problem till skillnad från *stereotyp*, det är annorlunda för jag är ju inte sån"), istället för att ta tag i problemet.Jag håller med, det är klart att det på ett sätt är fullt förståeligt att folk har svårt att ta in vad de uppfattar som motstridiga uppgifter om en person, såsom trevlig och samtidigt våldtäktsman eller misshandlare eller vad det kan vara, men visst är det också något problematiskt. Det är ju ett uttryck för vår syn på vem som kan begå ett visst brott, en typ av fördomar som i slutändan kan vara till brottsoffers nackdel och påverka deras möjligheter att bli trodda.
Men du är väl inte helt socialt eremitiserad?Jag kan såklart inte säga tvärsäkert att han inte är pedofil. Det jag säger tvärsäkert är att han inte är våldtäktsman, kvinnomisshandlare OCH pedofil, allt i ett. Om alla ska känna både en våldtäktsman, och en kvinnomisshandlare och en pedofil så är det nämligen det som krävs.
Fast alltså är det nån som påriktigt tror det så? Alltså att peddon osv är o trevliga aggrissiva osv?Det tror jag absolut att du har rätt i. Jag finner det ändå problematiskt eftersom det bidrar till att upprätthålla den kollektiva uppfattningen om att förövare är otrevliga, osociala, aggressiva eller på annat sätt avvikande generellt. Vilket i sin tur bidrar till att vi blundar för eller är helt blinda för eventuella signaler som ändå finns.
Fy f*n vad vidrigt! Jag vet att väldigt många funkar så och det är säkert helt "naturligt" att mamman tänkte så men det är sååå sjukt ändå att det väldigt ofta är så och att många faktist är mer okej med att blunda för såna saker motför att ändra sinegen världs bild.Tyvärr lever många i förnekelse att just deras släkting inte gjort detta och att tjejen ljuger, så han är välkommen på släktkalas medan hon vägrar åka dit när han är där. Till och med hennes mamma har kommit med ursäkten att ”det var ju så länge sedan” för att motivera systern att lägga locket på och inte förstöra kräftskivan. Det är så verkligheten ser ut om man skrapar lite på ytan.
Men du är väl inte helt socialt eremitiserad?
[…]
Jag personligen känner mängder med tjejer som blivit våldtagna, utsatta för övergrepp som barn etc. Och det är de tjejerna som berättat om det. Hur många känner jag som inte berättat? Såklart jag måste känna förövare också!
En bättre frasering hade kanske varit "Alla har människor i sin närhet som...", men budskapet är ju detsamma. Som sagt har vi ju alla klasskamrater, medarbetare, familj, familjers familj, grannar, den trevliga personen bakom kassan på ICA, tränaren på BK, ridinstruktören... och så vidare.Fast det var väl lite det som var @Red_Chili s poäng? Alla känner inte ”mängder med tjejer”, oavsett om de har blivit våldtagna eller inte.
Jag insåg inte att det var ordklyveri vi höll på med. Jag trodde att man förstod vad jag menade, men jag får uppenbarligen tänka mycket mer på vilket ordval jag väljer. "Känner någon" är för mig ungefär samma sak som "har människor i sin närhet". Vi känner ju alla människorna i vår närhet, även om det är olika bra förstås.En bättre frasering hade kanske varit "Alla har människor i sin närhet som...", men budskapet är ju detsamma. Som sagt har vi ju alla klasskamrater, medarbetare, familj, familjers familj, grannar, den trevliga personen bakom kassan på ICA, tränaren på BK, ridinstruktören... och så vidare.