Folk som letar efter saker att ta illa upp av. Som mitt exempel "Vad fin du är i håret". Sådana personer vill jag helt enkelt inte ha runt mig. Jag har haft det förr och det drar så mycket energi och skapar så mycket drama och intriger. Jag springer fort åt andra hållet när jag upptäcker sånt.Fantasi? Är inte det ganska förminskande att uttrycka sig så om en tolkning? Även om det inte är en tolkning som passar dig? Jag säger det igen, ämnet är känsligt så det kan vara klädsamt att inte ånga på sådant utan faktiskt försöka läsa och skaffa sig perspektiv i nån sorts ödmjukhet.
Vilket är ditt enkla recept på att sålla bort folk? Jag har tappat dig här nämligen
Ja, exemplet "vad fin du är i håret" är taget hur verkligheten.
Jag är ledsen. Jag har läst ditt inlägg 3 gånger nu och jag förstår verkligen inte vad du vill säga till mig. Jag menar verkligen inget illa med det, jag har försökt men jag greppar verkligen inte alls. Jag tror jag har förstått vissa delar, och svarar på dem. Saknar du svar på något så skriv gärna igen, gärna med en annan formulering. Jag har "sovit" hos svärmor två nätter, bäddsoffa och är skapligt trött i huvudet.Fast nu är det ju faktist du som för vrider saker.
Jag skrev att jag tyckte att det lät skuld läggande mot dom som inte kan "känna" ifall nån är ett peddo. Då frågade du vad jag tyckte lät skuld läggande och jag försökte att förklara det och det svarade du ganska o trevligt om att man kan ta illa upp av allt om man vill det osv och även att det är stor skillnad att säga att nån är bra på nåt och att alla borde vara bra på det annars får man skylla sigsjälv. Och nånting om att det går att öva upp. Och nåt sånt har jag ihuvud taget inte skrivit utan det är du som tolkar in saker helt och hållet med dinegen fantasi och försöker få det som att jag har skrivit det. Alltså det som du på står om mig.
Plus att du skrev att "det är ett faktum" att det finns personer som kan "känna" om nån är en "dålig" person och det stämmer heltenkelt inte. Det är inget faktum att det finns såna personer eller har du nån fakta källa på det?
Jag har aldrig skrivit att den förmågan går att öva upp. Tvärtom så har jag skrivit att det mest troligt INTE går att öva upp.
Jag har heller inte skrivit att en sådan förmåga skulle göra att man absolut inte skulle kunna bli lurad, våldtagen eller precis vad som helst. För riktigt så enkelt är inte livet. Man kan råka precis lika illa ut för det. Och det är bara en enda persons fel i samtliga fall: förövaren.
Det finns inte jättemycket vetenskap på sånt vad jag vet. Men det finns studier på att identifiera psykopater, där gemeneman tydligen är rätt så duktig på det. Inte riktigt samma sak givetvis. Och jag tror inte att det är så exakt som "åh, där är en pedofil, och det där är en kvinnomisshandlare (.....)." Utan jag tänker att det är mer att man känner att personen är farlig eller falsk. Inte exakt vad som är "fel".
Vill du så kan jag skaffa fram länk på studien om att identifiera psykopater.