Hemska hovar *bilder*

Ireland

Trådstartare
Min kompis fick hem sin häst från en fodervärd förra veckan. Hästen har varit där sen i november. De sa att de ridit o tränat hästen i hopp, men det tvivlar vi på med dessa hovarna.
Det roliga var att när hon kom för att hämta hästen så har de mage o säga till HENNE att hon MÅSTE ringa hovslagaren nu. Och helst var sjätte vecka nu på sommaren. jaha :confused: hur ofta har NI haft ute hovslagaren då? undrade vi. Usch jag kokade och villa bara säga till dom eftersom min kompis inte vågar, men lät bli. Bäst o få hem hästen så fort som möjligt. Inta bara det, massa saker var sönder och till och med en hel sadel fick hon inte med sig hem, och de säger inget. De sa att det fixat pass, men inget pass fick hon med sig. Och de säger inget, utan hon får ringa och fråga var sadel o pass tagit vägen...
Usch ja..Här kommer bilderna på hovarna:

Bak: http://i6.photobucket.com/albums/y228/Gazpacho_01/Roy/IMG_2893.jpg

Höger bak: (De växer ojämnt, som ni ser) http://i6.photobucket.com/albums/y228/Gazpacho_01/Roy/IMG_2894.jpg

http://i6.photobucket.com/albums/y228/Gazpacho_01/Roy/IMG_2897.jpg

Fram: http://i6.photobucket.com/albums/y228/Gazpacho_01/Roy/IMG_2895.jpg
http://i6.photobucket.com/albums/y228/Gazpacho_01/Roy/IMG_2896.jpg

Hovslagaren kom och rättade till så mycket han kunde:
http://i6.photobucket.com/albums/y228/Gazpacho_01/Roy/IMG_2898.jpg
http://i6.photobucket.com/albums/y228/Gazpacho_01/Roy/IMG_2899.jpg
http://i6.photobucket.com/albums/y228/Gazpacho_01/Roy/IMG_2900.jpg
http://i6.photobucket.com/albums/y228/Gazpacho_01/Roy/IMG_2901.jpg
http://i6.photobucket.com/albums/y228/Gazpacho_01/Roy/IMG_2902.jpg

Några synpunkter?

Sv: Hemska hovar *bilder*

Vilka :devil:
Stäm dem!!!!:mad:

Kan ni med gamla foton bevisa vad som hänt med benställning och hovar sen hästen flyttade dit?

Senast ändrad av en moderator:

Stackars liten :devil: :devil: :devil: människor det finns
Det ser ju bra mycket bättre ut efteråt men vad mycket hovis har lagt ut skorna trampar inte hästen av sig dem?

Fy tusan säger jag bara för sånt hästfolk! Kan man inte anmäla en sådan sak? Då jag fick låna min nuvarande häst över sommaren hade ägarna inte tagit ut hovslagaren på gud vet hur länge, han var inte skodd och plattfotad, så när jag skulle rida hem honom så gick han nästan omkull då han trampade på vassa stenar. Hur kan folk utsätta sina (och andras!) hästar för det, helt obegripligt! Det är vanvård i allra högsta grad.

Oj det såg inte bra ut, hoppas att hästen inte gått allt för länge o snedbelastat sej.

Tänk att det finns så oansvariga/okunniga människor.

TinyWiny skrev:
Stackars liten :devil: :devil: :devil: människor det finns
Det ser ju bra mycket bättre ut efteråt men vad mycket hovis har lagt ut skorna trampar inte hästen av sig dem?
Han gjorde så för att hoven ska kunna växa lite på den sidan. Vi gjorde en chansning och så får vi se om de sitter kvar. han brukar inte tappa..

ja det är så synd. Tyvärr är min kompis lite feg och vågar inte säga till :smirk: . Knappt hon vågar ringa o fråga var de gjort av hennes sadel. Dessutom var ju alla tyglar sönder, hon fick med sig borstar som inte var hennes och ja gud vet vad mer som inte stämde. Hästen är dessutom helt muskelfattig, och de säger att de ridit o tränat. Hoppas innerligt att han inte ridits med de hovarna.
Och att de sen säger till henne vad hon ska göra med sin häst efter att hon fått hem honom!! För det första är det inte deras häst och för det andra såskötte de inte honom när de hade honom!!! Åh jag blir så arg!! Som tur är så har de ju skrivit kontrakt där det står att hästen ska lämnas tillbaka i samma skick som den lämnades i, och att alla söndriga saker ska ersättas. Men de bara lämnar tillbaka allt söndrigt (tex halva sidostycken) och säger inget!! :devil: :devil: :devil: :cool:
Och min kompis vågar inte säga nåt...

Ja det är det jag är rädd för. Hästen har ju alltid varit sned i bakbenen. Vi vet inte om det är hovarna som gör det eller om det är sån benställning han har.

Fodervärden sa att dom hade beställt hovslagare, men att hon avbeställde när min kompis ringde och ville ha hem hästen. :confused:

Men jisses...förstod dom inte att det var deras ansvar att ringa hovslagaren medans hästen var hos dom eller!?!? Verkar ju inte så...

O folk tycker dte är konstigt att man är ovillig till att låna ut hästen sin på foder...

Nej man börjar ju undra..
Och hon "tanten" som hade honom trodde hon visste allt och kom man med någon kommentar så sa hon något annat som hon tyckte va bättre. Hon hade aaaaldrig fel :smirk: . Usch en sån människa man bara vill tejpa fast munnen på o binda fast uppe på loftet. Kanske ge henne lite mat en gång i veckan :devil: .

gamila skrev:
Vilka :devil:
Stäm dem!!!!:mad:

Kan ni med gamla foton bevisa vad som hänt med benställning och hovar sen hästen flyttade dit?
Nej tyvärr kan vi nog inte det.. Synd för annars hade JAG stämt dem!! Vet inte om det går att göra nåt åt det nu, har ju inga bevis på att hästen var bra innan.. Vem tänker på o fota sånt innan, när de männsiskorna verkade så bra till en början..

Hästfrälst skrev:
ja det är så synd. Tyvärr är min kompis lite feg och vågar inte säga till :smirk: . Knappt hon vågar ringa o fråga var de gjort av hennes sadel. Dessutom var ju alla tyglar sönder, hon fick med sig borstar som inte var hennes och ja gud vet vad mer som inte stämde. Hästen är dessutom helt muskelfattig, och de säger att de ridit o tränat. Hoppas innerligt att han inte ridits med de hovarna.
Och att de sen säger till henne vad hon ska göra med sin häst efter att hon fått hem honom!! För det första är det inte deras häst och för det andra såskötte de inte honom när de hade honom!!! Åh jag blir så arg!! Som tur är så har de ju skrivit kontrakt där det står att hästen ska lämnas tillbaka i samma skick som den lämnades i, och att alla söndriga saker ska ersättas. Men de bara lämnar tillbaka allt söndrigt (tex halva sidostycken) och säger inget!! :devil: :devil: :devil: :cool:
Och min kompis vågar inte säga nåt...

men då kan man ju faktsikt polisanmäla? De har ju brutit i kontraktet. Jag vet inte hur juridiskt hållbart det kontraktet var iof.

Det där är ju djurplågeri. Att hästen har fått gå så där är ju makabert! Fy fan! Du måste stötta din kompis så att hon anmäler detta. Hovslagaren kanske kan vittna också.

Hästfrälst skrev:
Nej tyvärr kan vi nog inte det.. Synd för annars hade JAG stämt dem!! Vet inte om det går att göra nåt åt det nu, har ju inga bevis på att hästen var bra innan.. Vem tänker på o fota sånt innan, när de männsiskorna verkade så bra till en början..

har ni inga foton ALLS på hästen ?

dessutom skulle ju "och att alla söndriga saker ska ersättas." Hade hon ngt vittne på att grejjerna var hela när hon skickade iväg dem?

Jo jag vet. Jag vill så himla gärna sätta dit de j*vlarna!!
Men min kompis vågar inte och vill helst slippa tanten nu och bara ställa allt till rätta igen.

Men det stör mig så himla mycket att de kom undan med detta. De låtsades somingenting när vi kom för att hämta hästen. Jag menar, jag hade skämts om jag hade lämnat tillbaka en häst i det skicket! Men inte hon inte..

Mm, sånna har man ju stött på förr. Hua!
Men med en bra hovslagare ska det nog bli bra igen! Han var inte halt eller så?

HAr du inte ett fodervärdsavtal. I det står det att man ska sköta hästen. Om dom som hade hästen inte skött den på rätt sätt har du din fulla rätt att stämma. JAg hade gjort det. Stackars häst!!! Tur att den kom hem igen!!

Hästfrälst skrev:
Jo jag vet. Jag vill så himla gärna sätta dit de j*vlarna!!
Men min kompis vågar inte och vill helst slippa tanten nu och bara ställa allt till rätta igen.

Men det stör mig så himla mycket att de kom undan med detta. De låtsades somingenting när vi kom för att hämta hästen. Jag menar, jag hade skämts om jag hade lämnat tillbaka en häst i det skicket! Men inte hon inte..
Men hon måste göra något åt det. Tänk om de går vidare till nästa ägare och gör samma sak?

Jag har foton på hästen.. Men han har alltid varit sned i sin benställning, men det har hovslagaren rättat till under åren. Nu får det börjas om igen..

Nej inga mer bevis än att hon själv vet vad hon lämnade med hästen.. Vet inte vad för bevis det skulle vara.

Hästfrälst skrev:
Jag har foton på hästen.. Men han har alltid varit sned i sin benställning, men det har hovslagaren rättat till under åren. Nu får det börjas om igen..

Nej inga mer bevis än att hon själv vet vad hon lämnade med hästen.. Vet inte vad för bevis det skulle vara.

Det spelar nog ingen roll. Bara hästen ser friskare ut än vad den gjorde där :(

Vittnen, någon i stallet, om hon haft den uppstallad, har ju förmodligen dagligen sett hästen. Grannar osv. Eller har hon haft den totalt isolerad :confused:

Liknande trådar

Hästvård av klinikhovslagare för 2 veckor sedan. Hovsprickan på höger fram har funnits en längre tid men varit liten och på väg att växa ner...
12 13 14
Svar
270
· Visningar
62 988
Senast: Efwa
·
Hästvård I mars månad hittade jag min häst ståendes på tre ben i boxen. Vi hade ett rent helvete med veterinären då jag, som vanligt, fick en...
2
Svar
32
· Visningar
10 663
Utrustning Vi har idag provat några dressyrsadlar som vi lånat med hem och funderar på hur vi ska ta oss vidare efter detta. Albion 17" K2 MW...
Svar
0
· Visningar
2 462
Senast: Rimfaxe
·
Hästvård Hejsan! Vill poängtera att detta inte är min häst, jag hyr den några dagar i veckan. I flera år har nu ägaren haft samma hovslagare och...
4 5 6
Svar
110
· Visningar
13 691
Senast: Toxis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar