Hemsidor, Hur har ni gjort?

M

MaLu

Jag behöver lite tips på hur jag ska lägga upp min hemsida. Hur har ni "grunden" så att säga? Just nu har jag använt ramar, är bara nybörjare på det här. Såhär ser sidan ut nu Comtesses sida Men jag vill nog hellre ha själva huvudsidan som en ruta på mitten, alltså en marginal där nere också... Hur har Ni gjort, vad finns för alternativ. Jag behöver tips!

malu
 
Sv: Hemsidor, Hur har ni gjort?

Läs lite om iframes, är ett bättre alternativ om du verkligen måste använda frames.
Annars tycker jag det är bättre om man kan bygga upp sina hemsidor med t.ex. div'ar och css, fast det är rätt mycket svårare.
 
Sv: Hemsidor, Hur har ni gjort?

div'ar?

Anledningen till att jag har använt ramarna från böjran är ju att de är rätt enkla att använda för att få menyn att synas på alla sidor.

Har tittat lite på iframes men måste man inte ange den för varje sida och i så fall menyn också? Har för mig att jag försökte det en gång men inte fick ordning på det... :s

Mitt problem är nog också att jag inte arbetar med sidan kontinuerligt så jag glömmer bort hur det var jag gjorde sist och så tar det ett tag att komma in i det igen... suck.

Du har inga exempel på sidor som är uppbygda på ett sätt som du tycker är bra?

malu
 
Sv: Hemsidor, Hur har ni gjort?

Jag använder mig av iframes till alla sidor. Jag tycker att det är oerhört smidigt att jobba med iframes. Man måste inte alls ange den på varje undersida. Faktum, är att jag tycker att Iframes är mycket lättare att använda än vanliga frames.

Personligen tycker jag att det är onödigt bökigt att använda CSS för att få texten där man vill ha den. Vill man då göra en ändring i menyn måste man göra ändringen på alla undersidor (jag har en sida med många hundra undersidor och då känns det lite ohållbart).

Frames är jättesvårt att få snyggt. Din hemsida är förmodligen väldigt fin i lite lägre skärmupplösningar, men blir väldigt "utdragen" i större skrämupplösningar. Om man vill kan man dock enkelt lägga till en undre "marginal";

<html>
<head>
<title>Titel</title>
</head>
<frameset rows="150,*,150">
<frame name="overst" scrolling="no" src="sida1.html">
<frameset cols="160,*,160">
<frame name="meny" src="sida2.html">
<frame name="text" src="sida3.html">
<frame name="hoger" src="sida4.html">
</frameset>
<frame name="underst" scrolling="no" src="sida5.html">
</frameset>
</html>


Sedan kan jag väl säga att både Iframes och frames har sina nackdelar, men om man gör en personlig hemsida tycker inte jag att man behöver vara speciellt rädd för att bygga upp sin hemsida med ramar.
 
Sv: Hemsidor, Hur har ni gjort?

Vad har du för upplösning?

Ska nog testa att använda Iframes nu.. Man kan inte få titta på din sida?

malu
 
Sv: Hemsidor, Hur har ni gjort?

Angående CSS, om du tror att allting ändras om du ändrar i CSS-koden så har du nog fått det om bakfoten. Du måste ju namnge dom olika elementen, så att man inte sitter och gör allmäna inställningar för t.ex. alla p-taggar.

Förlåt för lite OT...
 
Sv: Hemsidor, Hur har ni gjort?

Jag använder just nu tabeller+iframes till båda mina sidor. Annars jobbar jag med tabeller och lager.
 
Sv: Hemsidor, Hur har ni gjort?

Dasjenka skrev:
Personligen tycker jag att det är onödigt bökigt att använda CSS för att få texten där man vill ha den. Vill man då göra en ändring i menyn måste man göra ändringen på alla undersidor (jag har en sida med många hundra undersidor och då känns det lite ohållbart).

Gör ett css-dokument som du sen länkar till från alla sidor. Kolla http://webdesignskolan.com
 
Sv: Hemsidor, Hur har ni gjort?

var fixade du en sån sida? kostar det nåt?
 
Sv: Hemsidor, Hur har ni gjort?

OT: cjb.net är gratis domän, utrymme via internet leverantören (Telia)...
 
Sv: Hemsidor, Hur har ni gjort?

Jag får utrymme via telia som fredde sa. Kostar inget extra.

Angående sidan som ligger uppe nu så är den ett hop-plock från en gammal sida och lite nytt blandat så den är ju inte särskillt snygg... Kommer en ny version snart hoppas jag. Orkar inte uppdatera innan jag fått ordning på allt.

malu
 
Sv: Hemsidor, Hur har ni gjort?

SweetMelody skrev:
Gör ett css-dokument som du sen länkar till från alla sidor. Kolla http://webdesignskolan.com

Ja men om man vill ha en meny på varje sida, hur kan man styra det med css? Jag har aldrig fattat det...

Man kan ju inte styra texten med ett css-dokument, bara utseendet, som jag har fattat det? Om man då tex vill lägga till en nya länk i menyn, då måste man väl göra det på alla undersidorna, eller?

Själv använder jag iframes som grund för hemsidan, men jag styr utseendet med hjälp av css. Men jag tycker det verkar väldigt svårt och krångligt att bygga en hel sida med hjälp av bara css, utan ramar. Om någon vill bevisa motsatsen så är jag idel öra! :D
 
Sv: Hemsidor, Hur har ni gjort?

Jag använder Dreamweavers mallar, och css. Allt utseende med css, och ändringar i grunden till sidorna (i princip menyn och något mer) i mallen. Sen skapar jag bara ett nytt dokument baserat på mallen om jag ska göra en ny undersida.

Annars finns det något som heter SSI, server side includes, som ska lösa det där med menyproblemen. Det har jag däremot dålig koll på, fast man borde lära sig! Det kräver dock vissa saker av servern, som namnet antyder. Vill man läsa mer finns det massor, t.ex. Webdesignskolan.

/Erica
 
Sv: Hemsidor, Hur har ni gjort?

Kan man inte få titta på alla era sidor? :)

Hade varit kul med lite inspiration. (har självklart inte tänkt sno något...)

malu
 
Sv: Hemsidor, Hur har ni gjort?

Jag tror inte du har förstått vad jag menar.
Om man arbetar med Iframes kan man ha en Iframe där man har en "meny" och en Iframe där man har själva "texten". Arbetar man med CSS kan man exempelvis lägga "menyn" i en tabell och "texten" i en annan tabell och få det att se ut på ungefär samma sätt som om man hade arbetat med Iframes. Skillnaden är att om du vill ändra någonting i menyn på sidan uppbyggd med CSS så måste du gå in på varje undersida och göra den ändringen och det är verkligen inte smidigt.

Sedan kan man ju absolut ändra själva utformningen av sidan på ett mycket enkelt sätt med CSS. Jag arbetar själv med CSS och har gjort det länge. Skulle aldrig arbeta på ett annat sätt.
 
Sv: Hemsidor, Hur har ni gjort?

Jag har 1280*1024.
Frames brukar generellt sett se mycket bättre ut i upplösningar som t.ex. 800*600 även om de såklart fungerar i högre upplösningar också.

Jag kan PM:a min adress.
 
Sv: Hemsidor, Hur har ni gjort?

MaLu skrev:
Kan man inte få titta på alla era sidor? :)
Länkar till hemsidor är inte tillåtna att lägga ut på forumet. Titta i användarprofilen eller bland hästlänkarna så ser du användarnas egna sidor! :idea:

/Erica - moderator
 
Sv: Hemsidor, Hur har ni gjort?

oj, det visste jag inte. Men hur ska man då kunna få hjälp med sådana här problem? Det blir ju i alla fall mycket lättare att bara länka till hemsidan.

malu
 
Sv: Hemsidor, Hur har ni gjort?

Fin sida du har. :)

Jag försökte ställa om min dator till högre skärmupplösning men det gick inte (!!) 1024*768 är det högsta som finns.. Detta är en lap-top så det kanske är därför, vad vet jag..

malu
 
Sv: Hemsidor, Hur har ni gjort?

Alltså med css kan du inte styra hur sidan ska se ut, bara alla färger etc. Du kan tex. inte skriva att där och där ska det vara en tabell men du kan skriva hur den ska se ut.

Min hemsida kan du se om du klickar på mitt namn och sen "Besök SweetMelodys hemsida"
 

Liknande trådar

Hemmet Vi har sagt upp vår hyresrätt och fick igår en bekräftelse på uppsägningen. Det är så trist, en hel sida med enbart "du är skyldig...
2
Svar
26
· Visningar
4 848
Senast: Voeux
·
Dressyr Frågar här bland alla duktiga, fast jag rider islandshäst. Jag har köpt en ny islandshäst som i grund och botten är mkt välriden (7 år)...
2
Svar
27
· Visningar
4 471
Relationer Hej! Jag skriver under nytt konto för att slippa bli igenkänd. Jag har varit tillsammans med samma man i närmare 30 år och har under...
4 5 6
Svar
101
· Visningar
20 836
Senast: Tufs
·
IT & mobiler Är det någon här som är haj på VPS egen server osv? som kan tipsa om bra och helst billigt managed VPS med Cpanel och Softaculous eller...
Svar
0
· Visningar
448

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp