Hemoglobin i urinet?

Sv: Hemoglobin i urinet?

Hemoglobin i urinen är ett allvarligt tecken som kan tyda på sönderfall av de röda blodkropparna (hemolys). Men vet ni att det rör sig om fritt hemoglobin eller är det röda blodkroppar? Röda blodkroppar i urinen ser man t ex vid blödningar, inflammationer och infektioner i urinvägar (inkl njurar). Hos de flesta djurslag kan blod i urinen även härröra från livmoder eller vagina.

Röd urin beror inte alltid på hemoglobin. Man får också en rödfärgad urin när myoglobin frigörs, dvs ett rött färgämne som kommer ut i blodbanorna vid muskelsönderfall, t ex en skada eller korsförlamning.

Oftast är röd urin inget konstigt alls, det finns ämnen i urinen som gör att den ser riktigt röd ut i snö.

Bra att veterinär är tillkallad!

Hemoglobin i urinen är ett allvarligt tecken som kan tyda på sönderfall av de röda blodkropparna (hemolys). Men vet ni att det rör sig om fritt hemoglobin eller är det röda blodkroppar? Röda blodkroppar i urinen ser man t ex vid blödningar, inflammationer och infektioner i urinvägar (inkl njurar). Hos de flesta djurslag kan blod i urinen även härröra från livmoder eller vagina.

Röd urin beror inte alltid på hemoglobin. Man får också en rödfärgad urin när myoglobin frigörs, dvs ett rött färgämne som kommer ut i blodbanorna vid muskelsönderfall, t ex en skada eller korsförlamning.

Oftast är röd urin inget konstigt alls, det finns ämnen i urinen som gör att den ser riktigt röd ut i snö.

Bra att veterinär är tillkallad!

Det började med att stoet hade lite väl konstig färg på urinet enligt min erfarenhet.
Det va tjockt och geggigt men inte någon konstig lukt just(kanske lite svagt brunst liknande).
Tog pissprov och lämnade till vet som endast hittade få bakterier som lika gärna kunde vara stoets egna.
Skulle vänta en vecka och ta ett nytt för att se om det växt till mer.
Under veckan var hon normal i urinen av de gånger jag såg, heller inge klet där bak.
Men just den dagen jag skulle ta nytt prov va hon kletig igen och denna gång va urinen ännu rödare.
Åkte in till vet som oxå reagerade på färgen.
Stoppa ner någon sticka som då visade på hemoglobin sa han. Nåt mer hann jag inte uppfatta då han pratar snabbt och mycket:crazy:
Vi börja prata lite om korsförlamning pga färgen och bestämde att vet skulle komma och ta blodprov.
Så vart det och efter en timme ringer dom och säger att det ser bra ut.
Om värdet skulle ligga på under 0,6 hade hon 0,8 och det va ok sa han.
I morgon ska jag ringa och se vad urinprovet säger.

Hon är normal för övrigt, inge feber eller stel.

Tack för ditt svar.

Det va bakterier i urinen som nu skickas iväg för ytterligare analys.
Hon ska få penicillin nu.

Hoppas det hjälper.

Liknande trådar

Hästvård Min lille ettåring har kastrerats på klinik för en månad sedan men sedan åkt på infektioner i skapet. Två antibiotikakurer senare tror...
Svar
7
· Visningar
759
Senast: Amk
·
Hästvård Min islandshäst har haft återkommande skador ända sedan jag köpte honom för 2 år sedan. Innan jag köpte honom har han bara gått på bete...
Svar
14
· Visningar
709
Hästvård Cystor - era erfarenheter Vad hade ni för symptom? Vart satt den/dom, Opererade ni ? Vad för typ av operation gjordes ? Resultat ...
Svar
4
· Visningar
340
Senast: Bee
·
Hästvård Har ni erfarenhet av lymfangit där ni inte hittar något sår på 5 dagar men benet är som en stolpe, på kvällen på 5e dagen har det...
8 9 10
Svar
183
· Visningar
12 392

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka