Hemma från station

Sv: Hemma från station

Det första man skall göra i såna situationer är att ta en diskussion med den stationsansvarige/Stationsägaren.

Hingsthållarföreningen har även i samarbete med ASVH arbetat fram riktlinjer för olika ansvarsfrågor som finns att läsa på ASVH:s hemsida.

http://www.asvh.se/document/styrelsedok/info_sto-hingstagare.pdf

Jag trodde att stationen jag lämnade mitt sto på för sex år sedan var ett seriöst ställe då det är välkänt och ägaren sitter i styrelsen i Asvh.... men knappast.
Mitt sto hade gått ner i vikt, vilket i och för sig inte var katastrof då hon är ett lättfödd ponny sto som var i aningens överhull.
Men massor med andra brister
- körde ner henne några dagar innan väntad brunst ( brunstade som klockan i tre veckors intervall exakt på dagen)
Ringde och kollade när hon skulle vara i högbrunst. Mannen svarar då att frun är ansvarig för hästarna så han vet inget om mitt sto.
Ringer då frun på mobilen, som visar sig vara i Falsterbo, och säger att mannen ansvarar för hästarna när hon är nere där:devil:
Veckan efter sprutar de igång henne då ägget står still enl. dem.
Jag vet ju att ingen kollade mitt sto när hon stog i brunst.
Saltade räkningen och la moms på moms mm mm.
När jag hämtar stoet vill jag höra hur allt gått, men då finns bara en yngre tjej där som kastar åt mig räkningen.
Ringde på hösten upp alla som användt samma hingst och frågade vad de tyckte om stationen, alla utom en var missnöjda.
I alla fall höll de sig undan när stona hämtades och en yngre tjej fick överlämna räkningen.
En stoägare hade särskilt frågat när de skulle vara hemma så de kunde hämta hästen och samtidigt höra hur allt gått.
Men tydligen har de en hel del att dölja då de ej vill möta sina kunder personligen.
Pratade även med aktuell avelsförening ( ponny) och berättade hur jag upplevde det hela.
Fick då höra att de kollade upp fertiliteten på ponnyhingsten första åren den stog för betäckning för att den hade låg dräktighet.
Fertiliteten var det inga fel på så Asrp misstänkte då att ponnystona på stationen kom i andra hand, då de främst hade halvblodsavel.
Precis den känslan som jag fick när mitt sto stog i brunst och ingen ansvarade hemma. utan jag fick istället betala för hormon spruta som jag inte ens ville att de skulle gett henne.

Ja min avatar är ett av mina små Amerikanska minibäbisar ! Strössel en vecka gammal :love:
Var har du sätt den någonstans? ?

Tesora

*kl*

Jo då, jag trodde jag hade kollat upp stationen i fråga. Så vitt jag hört så har de bra rykte. Nu har jag inte bott här i så många år så så många som sysslar med avel häromkring känner jag inte. Ska jag åka till en station jag känner till så blir det ett antal mil att åka.

Så nu vill jag gärna veta HUR kollar man upp stationer om man inte kan få "inside information" ryktesvägen? Finns det något kvalitetssäkringssystem? Ringer man ASVH och frågar? Mottager fortfarande tacksamt tips via pm.

*kl*

Jo då, jag trodde jag hade kollat upp stationen i fråga. Så vitt jag hört så har de bra rykte. Nu har jag inte bott här i så många år så så många som sysslar med avel häromkring känner jag inte. Ska jag åka till en station jag känner till så blir det ett antal mil att åka.

Så nu vill jag gärna veta HUR kollar man upp stationer om man inte kan få "inside information" ryktesvägen? Finns det något kvalitetssäkringssystem? Ringer man ASVH och frågar? Mottager fortfarande tacksamt tips via pm.

Som jag skrev tidigare så var jag på station som ägdes av en i styrelsen i Asvh och den var allt annat än seriös:confused:

Ok, fråga ASVH verkar ju gå bort i så fall. :crazy: Tänkte bara att det borde gå att fråga dem eftersom stationerna anmäler sig dit som mottagarstationer. Semintillstånd kommer väl däremot från Jordbruksverket?

ursäkta trådkap!

Det är ju inte så många som har A.minisar så jag chansade. Kommer du ihåg (lilla) Lady? Isåfall är du rätt person! hehe

Mvh Anna i Mullyttan

Senast ändrad:

Ok, fråga ASVH verkar ju gå bort i så fall. :crazy: Tänkte bara att det borde gå att fråga dem eftersom stationerna anmäler sig dit som mottagarstationer. Semintillstånd kommer väl däremot från Jordbruksverket?

Ja, det är Jordbruksverket som ger tillstånd till att man får seminera på en plats. Man måste ha en veterinär som är ansvarig för seminverksamheten, denne skriver under papper på att seminverksamheten sker enligt Jordbruksverkets regler.

Hur mycket veterinären kontrollerar stona annat än just det som har att göra med seminverksamheten kan nog variera. Jag var på studiebesök på en stor seminstation där det var "löpande band" principer, 5-6 seminspiltor där stona leddes och ut in kontinuerligt under veterinärens besök där. Fölen lämnades där i boxarna, så vissa ston var helt hysteriska i seminspiltorna. Där hann inte veterinären se när stona leddes in eftersom denne då var sysselsatt med ett annat sto, då är det svårt att bilda sig ett helhetsintryck av hästen, och man kommer nog inte ihåg hur just den hästen såg ut för någon vecka sedan eftersom det är så många hästar. Det var dessutom två veterinärer som turades om att åka dit, så den ene kanske ej hade sett stoet första veckan den var där. Hur som helst så kan du kolla med den ansvariga veterinären om denne märkt något speciellt med just din häst.

Jag ska bara tillägga att jag är VÄLDIGT nöjd med den stationen jag lämnar mitt sto på, ägaren brukar vara härinne ibland. Alltid mycket bra service, trevliga, kunniga och framför allt ett ställe med lugn och ro där stona inte blir stressade:bow:

*lånar*

Även jag är otroligt nöjd med "min" station.
För mig är det en stor fördel att stationen - såsom är fallet med den vi anlitar - drivs av en veterinär som själv sköter det allra mesta även i hanteringsväg av stona.
Han har mölighet att få en helhetsbild av stona, kan våra ston utan och innan både vad gäller brunster och beteende år från år.

Att våra ston sedan alltid är i gott skick när man hämtar - och då menar jag snarare rundare än när de lämnades - och dräktighetsresultaten är riktigt riktigt bra gör inte saken sämre.

Utöver det finns vår veterinär/stationsinnehavare ALLTID - och då menar jag alltid - tillgänglig på telefon för alla upptänkliga frågor och funderingar.

Även om det är lite längre för oss att åka än till den närmaste stationen, som jag heller aldrig hört något ofördelaktigt om - och att hagarna på "vår" station kanske inte är de bästa, skulle jag inte för allt i världen vilja byta ut den alldeles fantastiska service och uppställning vi får.

Det är nästan otroligt att han orkar under högsäsong med många ston på station och många frysston som kräver dygnetruntvak.

Liknande trådar

Övr. Katt Jag gav i våras bort en katt åt en som frågade efter en ny, vuxen, katt då hennes förra blivit påkörd. Jag hade två som inte trivdes så...
Svar
19
· Visningar
2 650
Senast: Skjøldur
·
Övr. Hund Igår var nog den värsta dagen i mitt liv, min älskade hund som varit sjuk under en längre period blev plötsligt akut dålig. Det började...
Svar
5
· Visningar
3 013
Senast: Kilauea
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 965
Senast: Jamtland
·
Hästvård Förlåt för novell. Jag brukar inte rådfråga om sånt här över nätet men jag har stora problem med min ponny och vet inte längre villa...
3 4 5
Svar
82
· Visningar
13 816

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka