Hemma från station

Croquis

Trådstartare
Fick hem mitt sto från seminstation och jag brast nästan ut i gråt när jag såg henne! Hon har magrat något gräsligt och hennes skadade ben har svulnat upp. Hon har bara varit där i drygt två veckor och säkert tappat 100-150 kg. Revbenen sticker ut och hon är vass och toppig över rygg och rumpa. Hon har inte ens någon hals kvar!:cry: :mad:
Hon skulle stå på box och få gå ut i liten sjukhage pga av senskadan hon fick när hon brallade i hagen veckan innan hon åkte dit. Jag undrar vad som hänt? Inte kan det ha glömt att ge henne mat i två veckor? Hon kanske bara vantrivts så mycket att hon gått av sig allt? Hon var svår att få dräktig sist och nu vete tusan om det finns skuggan av en chans att det tagit sig.

Tyvärr är jag sjuk så jag var inte med och hämtade henne. Hur ringer man om frågar varför bara "halva" hästen kom hem? Jag kan ju inte bara låta det passera, eller?

Sv: Hemma från station

Man blir förbannad när man hör ditt inlägg!:devil: Har mitt sto på seminstation nu. Skulle hon komma hem o se ut sådär utan förklaring, så skulle jag bli riktigt frustrerad o arg!
Tycker absolut att du skall ringa lr träffa dem o frågat vad som har orsakat detta tillstånd hos din häst!:mad:

ta ut en veterinär som besiktigar henne till dig ! Och ta bilder på hur hon ser ut, sen tycker jag att du ska ringa och fråga dom vad som har hänt ditt sto.

Hoppas du har bilder som har datum på sig så du kan visa hur hon såg ut innan du sände i väg henne,

Lycka Till Tesora

Tyvärr är jag sjuk så jag var inte med och hämtade henne. Hur ringer man om frågar varför bara "halva" hästen kom hem? Jag kan ju inte bara låta det passera, eller?
Självklart så skall du inte bara låta det passera utan ta kontakt med dem och fråga vad som hänt med hästen?

många som är med om samma sak när de lämnar sina ston på station...
Även att fölen de har vid sidan blivit dödligt sjuka och ston magrat m.m.

många som är med om samma sak när de lämnar sina ston på station...
Även att fölen de har vid sidan blivit dödligt sjuka och ston magrat m.m.
Det första man skall göra i såna situationer är att ta en diskussion med den stationsansvarige/Stationsägaren.

Hingsthållarföreningen har även i samarbete med ASVH arbetat fram riktlinjer för olika ansvarsfrågor som finns att läsa på ASVH:s hemsida.

http://www.asvh.se/document/styrelsedok/info_sto-hingstagare.pdf

Senast ändrad av en moderator:

Åh, fy vad hemskt!
Nu blir jag själv asnervös, som lämnade sto med föl på station i tisdags..... Ska nog ringa idag och fråga hur de mår.

Jag tycker absolut Du ska fråga dem vad som hänt!
Du fick bra tips om att ta ut vet. som kollar och tar bilder.
Lycka till och hoppas att ditt sto snart återhämtar sig.

Innan man skickar iväg sitt sto till station tycker jag att man ska prata med andr för att få tips om vilka stationer som är bra.
Jag gick på en blåsning första gången jag skickade iväg mitt sto. Drt var inte så att hon kom hem undernärd men det var andra saker som jag inte tänker ta upp här. Så när hon skulle iväg igen kollade jag ordentligt och hon har nu varit två gånger på samma station där hon har stortrivts! Att hon båda gångerna blivit dräktig på första brunsten och utan behandlingar gör inte det hela sämre!

Instämmer med övriga. Fotografera hästen noggrant, ta ut veterinär, och ring och snacka med stuteriet/hingststationen och fråga vad de pysslar med! :crazy: :devil:

Tack för tipset om fotografering! Har varit ute med kameran och tagit kort och som tur är fotade jag henne ca en vecka innan hon åkte dit så det finns "bevis" på hur hon såg ut innan.

Jag har också pratat med ansvariga på station och det finns väl ingen riktigt bra förklaring till varför hon magrat. Hon har tydligen vandrat runt ganska mycket i sin lilla hage, något annat kunde de inte säga. Hon har fått "normalt" med mat, uppenbarligen för lite då då. Ärligt talat så tyckte de att det var ganska så pinsamt och det hela kompliceras lite ytterligare av att de är bekanta till oss och att vi genom vårt lantbruk har visst maskinsamarbete med dem. De erbjöd sig dock att ge oss väldigt bra grovfoder för att kunna fodra upp henne, men det har vi ju redan själva. Men det var ju alltid något.

Tar gärna emot tips via pm på bra stationer!

Fick hem mitt sto från seminstation och jag brast nästan ut i gråt när jag såg henne! Hon har magrat något gräsligt och hennes skadade ben har svulnat upp. Hon har bara varit där i drygt två veckor och säkert tappat 100-150 kg. Revbenen sticker ut och hon är vass och toppig över rygg och rumpa. Hon har inte ens någon hals kvar!:cry: :mad:
Hon skulle stå på box och få gå ut i liten sjukhage pga av senskadan hon fick när hon brallade i hagen veckan innan hon åkte dit. Jag undrar vad som hänt? Inte kan det ha glömt att ge henne mat i två veckor? Hon kanske bara vantrivts så mycket att hon gått av sig allt? Hon var svår att få dräktig sist och nu vete tusan om det finns skuggan av en chans att det tagit sig.

*sorry för trådkapning*

DETTA HÄNDE MIG OCKSÅ!!!!

Hade iväg mitt sto för 17 dagar sen till ett mindre stuteri norr om Sthlm. Allt var frid & fröjd när vi åkte hem igen. Var förbi och hälsade på henne (oanmält) efter 2 dagar stog då inne tillsammans med hingsten och 2 fölston. Det jag direkt reagerade på var VÄLDIGT dåligt botten underlag dvs inget alls typ och verkade hungrig. (snodde lite hö brevid & hon åt upp direkt) Träffade frun på väg till bilen o Sa till lite försiktigt att dom kanske behöver lite mer att stå på samt mat, blev väldigt stöt av detta. Åkte sen även upp dag 4 även detta oanmält stog då inne i ett mörkt stall utan sällskap och mat. Även bopttenmatrialet var desamma som förra gången!!! NU ÄR JAG ARG/LEDSEN.... Ingen hemma! Ringer *** & får tag på honom på em, hinner inte ens kläcka ur mig nått utan säger direkt: Du kan hämta henne hon har sparkat. Står säkert i hingsthagen när du kommer.
Snabbt hem, hämtar släpet och Syster och åker iväg ( kl har hunnit bli 22.00) hittar henne i "sjukhagen" med lera från topp till tå, går kanappt att känna igen henne!! Skackar och är sååå rädd/stressad och vill inte ens gå in i släpet (varit hur snäll som helst att lasta) försöker vända sig-lägga sig-kasta sig you name it!! Kommer tillslut hem, samma visa vid urlasning.... Hinner kanppt komma in i boxen innan hon kastar sig över maten som vi hade lagt in. Detta tolkar jag på ett sätt: URSVULLTEN då hon inte brukar beteete sig så här i vanligtvis.

Till krukset är, jag har inga bevis elr några kort mitt ord mot hans! Men just nu är det enda jag bryr mig om är en frisk häst. Men lovar, skulle han kläcka ur sig fel sak då... ARG SOM ETT BI!!!

//MW

Kolla upp stationen ordentligt innan. Vi hämtade hem vårt sto efter 1 månad . Vi körde upp henne tidigt för hon visade ingen brunst o sen fick hon vara kvar tills ultaljudet var klart. Vi hämtade hem en rund o go häst som gått på bete o hon hade nog mer än gärna stannat kvar bland sina nya kompisar:)

Kolla upp stationen ordentligt innan. Vi hämtade hem vårt sto efter 1 månad . Vi körde upp henne tidigt för hon visade ingen brunst o sen fick hon vara kvar tills ultaljudet var klart. Vi hämtade hem en rund o go häst som gått på bete o hon hade nog mer än gärna stannat kvar bland sina nya kompisar:)

Så ska det vara!

Skönt att höra att någon är nöjd med sin station! Det är jag också- med min station!

Det har varirt otroligt många trådar om förhållanden/missförhållanden på olika semin/hingststationer här på forumet genom årens lopp.

Och många av oss har gång på gång påpekat det viktiga i att kolla upp noga INNAN man lämnar ifrån sig sitt sto...

Ännu ett bevis på hur viktigt det är blev ju berättelsen om ditt sto...

Usch vad tråkigt! Själv skulle jag antagligen bli fly förbannad och föra ett jävla liv för så får det verkligen inte gå till!
Tyvärr finns det nog inte så mycket man kan göra mer än att ringa och klaga. Har man bildbevis på hur hästen såg ut innan vs när den kom hem så går det kanske att lyckas få en del avgifter tillbaka pga att hästen uppenbarligen inte fått den mat den ska ha.

Annars är det nog bara att kolla upp stationen oerhört ordentligt innan eller leta efter en som folk man känner som lämnat sina hästar där rekommenderar.
Själv skulle jag nog köra mitt sto dom ca 25 mil upp till "hemorten" och lämna henne på en station där som jag vet är riktigt bra bara för att jag skulle känna mej trygg för tokhästen.

Jag fick istället hem ett väldigt fint och uppgött sto efter en sommar hos hingst. Jag känner igen din avatar tror jag Tesora!

Så vissa stationer är jättebra! Otroligt tråkigt att det finns vissa som inte är det! Man har ju läst om detta flera gånger här på buke så det verkar skrämmande nog vara ganska vanligt.

Lycka till TS med uppgödningen och hoppas du får ett litet föl nästa år!

Jag har i år valt bort en hingsthållare (naturlig betäckning) eftersom jag har hört att stona inte riktigt blir väl omhändertagna. Har valt en där jag hört flera av stoägarna fått hem lite feta ston.

Liknande trådar

Övr. Katt Jag gav i våras bort en katt åt en som frågade efter en ny, vuxen, katt då hennes förra blivit påkörd. Jag hade två som inte trivdes så...
Svar
19
· Visningar
2 650
Senast: Skjøldur
·
Övr. Hund Igår var nog den värsta dagen i mitt liv, min älskade hund som varit sjuk under en längre period blev plötsligt akut dålig. Det började...
Svar
5
· Visningar
3 013
Senast: Kilauea
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 965
Senast: Jamtland
·
Hästvård Förlåt för novell. Jag brukar inte rådfråga om sånt här över nätet men jag har stora problem med min ponny och vet inte längre villa...
3 4 5
Svar
82
· Visningar
13 816

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka