Hemma eller stalla in?

caradan

Trådstartare
Om ni fick välja skulle ni då haft hästen hemma på gården där det inte finns paddock och ganska få ridvägar (långa helgvägar finns men korta vardagsrundor är det få av) eller skulle ni stalla in där både paddock och ridvägar finns?

Paddock ska byggas hemma är tänkt men det kan dröja flera år innan den verkligen finns där.
 
Jag har valt att ha stall hemma, ingen paddock och 3-4 olika rundor att rida och rundorna är på allmän väg. Ingen skog att rida i. Det är värt ALLT mot att slippa stå uppstallad någon annanstans. Trailar till ridhus (10 min resa).

/Lizzie
 
Tycker inte det går att svara på frågan eftersom svaret är att endast just Du kan svara utifrån just dig själv och dina egna vetskaper om dig själv och hur din hästhållning/ridning utifrån de två scenariona, om det skulle fungera .
 
Jag har mina hemma i eget stall, massor av ridvägar och en "ridbana", som just nu inte har belysning då den rasade i senaste stormen men tror inte att jag skulle stallat upp även om ridvägarna var sämre.

Det är mkt värt att bara kunna gå rakt ut till hästarna när man vill, utan att behöva frakta sig först.;)

(Skriver ridbana inom "" för det är ingen med speciell botten utan en trästängslad historia där jag mest rider på mörka höst och vinterkvällar.:))
 
Nej det saknas massor av parametrar - till exempel
- hur långt skulle du ha att åka till ett annat stall och vilka resealternativ är aktuella
- hur viktigt är det med avlastning på hemmaplan och vilka sådana möjligheter har du
- hur stort skulle det andra stallet vara och hur viktigt är det för dig med en lugn stallmiljö kontra ridsällskap/ryttarkompisar
- hur är hagarna/inne-utevistelse i det andra stallet
- hur många egna hästar har du
- hur viktigt är träningsmöjligheterna (i paddock/ridhus) för dig etc etc etc

(själv har jag eget stall, två hästar och egen paddock - och skulle i de allra flesta lägena välja det egna stallet då det har flera fördelar som JAG värderar högt med den synnerligen hobbyaktiga ridning jag ägnar mig åt)
 
Nej det saknas massor av parametrar - till exempel
- hur långt skulle du ha att åka till ett annat stall och vilka resealternativ är aktuella
- hur viktigt är det med avlastning på hemmaplan och vilka sådana möjligheter har du
- hur stort skulle det andra stallet vara och hur viktigt är det för dig med en lugn stallmiljö kontra ridsällskap/ryttarkompisar
- hur är hagarna/inne-utevistelse i det andra stallet
- hur många egna hästar har du
- hur viktigt är träningsmöjligheterna (i paddock/ridhus) för dig etc etc etc

(själv har jag eget stall, två hästar och egen paddock - och skulle i de allra flesta lägena välja det egna stallet då det har flera fördelar som JAG värderar högt med den synnerligen hobbyaktiga ridning jag ägnar mig åt)

hur långt skulle du ha att åka till ett annat stall och vilka resealternativ är aktuella
*jag har 2.5km dit där vi står nu och bil är stort sett ett måste då det bara är en lång och brant backe

- hur viktigt är det med avlastning på hemmaplan och vilka sådana möjligheter har du
*vi är typ aldrig bortresta under vinterhalvåret så just då är inga problem. Sommaren har vi farfar som kollar om vi är iväg nån natt.

- hur stort skulle det andra stallet vara och hur viktigt är det för dig med en lugn
*det står 1 till installad och 3 hästar har stallägaren.

stallmiljö kontra ridsällskap/ryttarkompisar
Lösdrift och inget ridsällskap alls på nått av ställena

- hur är hagarna/inne-utevistelse i det andra stallet
*lösdrift på andra stället och troligtvis det samma hemma (men vanliga boxar finns oxå hemma)

- hur många egna hästar har du
* i dagsläget bara 1 men självklart så skulle jag köpa en till om jag har hemma.

- hur viktigt är träningsmöjligheterna (i paddock/ridhus) för dig etc etc etc
*paddock just nu känns ganska viktig men räknar inte med att behöva den så fort vi kommit igång att rida ut ordentligt
 
Jag skulle hyra stallplats någon annan stans, utan tvekan.
Gjorde just det där för många år sedan. Flyttade till landet och hade hästen hemma på gården. Ridbana hos grannen en bit bort men annars bara skogen och fält att träna på. Mitt intresse dog ut totalt och det slutade med att jag sålde hästen och slutade rida.
Jag behöver ha viss bekvämlighet och stimuland för att det ska vara roligt. Syftet med ridning och häst för mig är inte att mysa i stallet och hänga i skogen. Jag vill träna, komma framåt och även ta del av den gemenskap man får i ett större stall.

Jag har precis tagit upp ridningen igen efter 6 år, börjat på ridskola. Har tankar på att köpa en ny häst med då är det stall med ridbana, ridhus och full service som gäller.
 
Skulle jag bara ha 2.5 km och inte hade de kollektivt utan allt utom mockning ingick hade jag haft uppstallad i ditt läge, pga att man blir låst på ett annat sätt. Nu är vi på gång att köpa gård och det ska bli så himla skönt. Det är dock av anledningar till att vi har barn nu, så det blir smidigare och mer familjetid på så sätt, plus 20 min enkel till närmsta bra stall. Utan barn hade jag lätt valt uppstallad.
 
Hemma, helt klart! Jag har haft häst i över 20 år. 1,5 år av dom stod jag i kollektivstall och det var inget för mig. Har ingen ridbana, inget ridsällskap men det är så värt det ändå för mig som är ensamvarg :)
 
Vad räknar du som "kort vardagsrunda" resp "lång helgrunda"?

För mig är bra ridvägar avgörande. Jag rider i dagsläget distansritt i första hand, dressyr i andra, och har tidigare provat att göra avkall på just ridvägar - jag gör inte om det om jag har ett val. Det är imo mördande tråkigt att nöta på ett par rundor om och om och om och om igen...
 
Vad räknar du som "kort vardagsrunda" resp "lång helgrunda"?

För mig är bra ridvägar avgörande. Jag rider i dagsläget distansritt i första hand, dressyr i andra, och har tidigare provat att göra avkall på just ridvägar - jag gör inte om det om jag har ett val. Det är imo mördande tråkigt att nöta på ett par rundor om och om och om och om igen...
På helgerna kan jag rida i stort sett hur långt som helst via skog och grusvägar men vardagar (om jag ska rida kvällstid) så måste jag via skogen i mörkret.
 
På helgerna kan jag rida i stort sett hur långt som helst via skog och grusvägar men vardagar (om jag ska rida kvällstid) så måste jag via skogen i mörkret.

Men hur vill du ha häst? Hur rider du på vardagar? Ska du träna dressyr eller skogsmulla? Själv vill jag kunna lägga upp en träningsplan och det är någonstans mellan svårt och omöjligt utan i alla fall en paddock, om man inte har möjlighet att rida dagtid och kan träna dressyr på t ex grusvägar (vilket jag inte tycker funkar super i mörker).

Om du har hästen hemma, hur kan du träna på vardagen? Måste du köra iväg då, och är det i så fall ett problem? Helgridning känns ju inte så aktuell om man vill annat än skritta och hålla hästen frisk.
 
Som många påpekar är det jättesvårt att bedöma utifrån, det är så många bitar som spelar in.
För min egen del hade uppstallning varit, och är, enda fungerande alternativet dels eftersom jag bara har en häst och dels eftersom jag bor ensam. Dessutom värderar jag tillgång till bra ridvägar högt, liksom tillgång till paddock och ridhus.
 
Jag har eget sen i maj. Det har varit värt det på alla sätt och vis, jag avskydde att vara uppstallad då jag är en besserwisser och ett kontrollfreak som vill göra på MITT sätt. Jag har dessutom ett 2-årigt barn och vill kunna arrangera anläggningen utefter hennes säkerhet och så hon kan pyssla med sitt (sandlåda) medans jag pysslar med mitt (ex mockar lösdriften) och har uppsyn.

MEN.

Det var ju väldigt lättsamt sommartid. Nu är det mörkt som jag vet inte vad, och jag jobbar igen, och vi har inte fått upp belysningen på den hastigt framgrävda ridåkern ännu. Så det blir inte mycket tränat just nu kan jag säga, min ridbara fodervärdshäst är mörkrädd även med pannlampa så totaltvägrar både bana och uteritt utan belysning, och min andra häst är inte inriden ännu. Det blir höat och mockat och gosat i hagen.

Så det beror på vad du prioriterar. Och vad du har för hästar.
 
Hemma. Vi kan visserligen rida på stallplanen även om det inte är en ridbana. Jag har grannar att rida med och en till häst i stallet, men man är ju oftast själv. Värt det alla gånger. Men jag har lösdrift = är inte så låst av intag och så. Även i vintras när de stog inne var det värt det. Finns inget som slår att ha dom hemma tkr jag.
 
Jag skulle hyra stallplats någon annan stans, utan tvekan.
Gjorde just det där för många år sedan. Flyttade till landet och hade hästen hemma på gården. Ridbana hos grannen en bit bort men annars bara skogen och fält att träna på. Mitt intresse dog ut totalt och det slutade med att jag sålde hästen och slutade rida.
Jag behöver ha viss bekvämlighet och stimuland för att det ska vara roligt. Syftet med ridning och häst för mig är inte att mysa i stallet och hänga i skogen. Jag vill träna, komma framåt och även ta del av den gemenskap man får i ett större stall.

Jag har precis tagit upp ridningen igen efter 6 år, börjat på ridskola. Har tankar på att köpa en ny häst med då är det stall med ridbana, ridhus och full service som gäller.

Håller absolut med. Jag köpte mina hästar här i USA med tanke på att shippa till ridhus/ridbana och sen rida ut. Men fy fan vad tradiga de där samma gamla vägarna blev när man har tre hästar och vill rida de iaf minst 5 ggr i veckan. (Och trailern inte funkar..) Nu sista två veckorna innan jag och hästarna flyger över har motivationen lackat helt och de får helt enkelt gå i hage och äta upp sig så att de inte tappar så mycket vikt över resan.
Och jag kommer stalla upp på ett ställe med två ridhus och två ridbanor, och jag är så motiverad på att äntligen kunna träna och fokusera och komma framåt! Även om jag tycker det är mysigt att kunna ha hästarna hemma så behövs det för mig ridhus på vintern och ridbana sommaren. Minst.
 
På helgerna kan jag rida i stort sett hur långt som helst via skog och grusvägar men vardagar (om jag ska rida kvällstid) så måste jag via skogen i mörkret.

Då beror det (för mig) på klimat och hur du och hästen är i mörker. Med mitt sto hade det inte varit något större problem om skogen bara är ridbar hela vintern. Så har vi haft det förr.
Men är det omöjligt att rida någon annanstans än på bana i veckorna hade det gått bort för mig. Dels för att min häst hade ledsnat på att gå på banan fem dagar i rad, dels för att jag ledsnat i längden (det är ju mörkt kvällstid under en så stor del av året).

Men. Det där beror ju på ekipaget. Med min förra hade det funkat att rida på bana i veckorna och ut på helgerna, även om jag nog ledsnat (på att inte kunna välja) i längden. Den hästen var å andra sidan ingen höjdare i mörker.
 
Hemma utan tvekan. Det är ovärderligt att ha hästen precis utanför dörren.

Ni kan väl skynda på paddockbygget? En budgetpaddock med stenmjöl är inte så dyr och alla jag känner som valt den lösningen är nöjda. Sen går det utmärkt att rida i mörkret eller ta transporten till närmaste ridhus. :)
 

Liknande trådar

Anläggning Jag ska flytta o söker därmed nytt stall till min häst. Har två som jag velar mellan. Båda är lösdrift, lika långt att köra o nästan...
2
Svar
37
· Visningar
2 017
Senast: sorbifolia
·
Hästmänniskan Blir så himla trött på mig själv! Behöver skriva av mig lite. Mitt liv de senaste kanske fem åren har gått ut på att jag mer eller...
2 3
Svar
45
· Visningar
6 551
Senast: Blyger
·
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 099
Senast: mamman
·
  • Låst
Anläggning Nu är jag nyfiken på hur ni tänker! Själv kan jag se båda sidor här, men scenario: När jag flyttade in min häst i det stall hon står i...
6 7 8
Svar
149
· Visningar
10 865
Senast: Görel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp