"Hemlagade tips"

B

BabieBus

Tänkte eftersom att jag såg en tråd där man listade sin sits med plus och minus. Varför inte göra en tråd enbart med egen tillverkade tips, sådana som andra eller man själv tycker är bra, som man inte hittar i vanliga ridböcker ? Sådana som kan vara till hand att tänka på när man tex. utför speciella rörelser, säg öppna, eller vid program ridning och så vidare.

Här kommer mitt bidrag: Om du ska rida små serpentiner, eller halvbågar under träning eller tävling, tänk att du sitter på en cykel och att du svänger mjukt slalom. Bågarna, och hjälperna blir då väldigt mjuka och bra! :)

Sv: "Hemlagade tips"

Är det ingen som har något?, kom igen nu!!

Kan skriva några:

Att om man ska rida öppna så börjar man redan i hörnet...(är inte helt ovanligt..)
Att jag aldrig låter mina hästar snäva i hörnen inte ens när jag skrittar på långa tyglar.
Ett känt tips som jag säger igen: Det går utmärkt att rida dressyr i skogen...

//lancet
(hon som utbildar hästar i skogen)

9 galoppsprång - skritt - 9 galoppsprång - skritt o.s.v. tills man bara tar ett skritt steg - ett galoppsprång, jättebra övning.

Att vända rätt upp och växla mellan ex högeröppna och högersluta bra är alltid intressant. Sen tycker jag det är bra att lägga in ett par steg i skänkelvikning då och då och se till att hästen inte "trillar". Annars ständig fokus på den egna sisten, man ska alltid känna så man är med sig själv :D

Visualisera god ridning!

Alla har vi väl kommit till dålig ridning en taskig dag?
Man sitter och trimmar och hästen spänner till, börjar gå på dubbla spår, hamnar bakom hand eller börjar flacka med huvudet som en symaskinsnål...:crazy:
Själv börjar man då rätta sig efter "misären" och hamnar på tå i stigbygeln, rider i 3punktssits i framstupa sidoläge, börjar fajtas med tyglarna åt alla de håll och kanter... och tillslut blir hela ridningen lite hrrm... hysterisk och ohållbar.
(grova, målande överdrifter... men känslan kanske känns igen?)

Jag hamnar där i "hysterin" ibland, och min tränare sa en gång under min ponnytid;
"Blunda ett slag. Tänk på en riktigt bra ryttare, och rid som denne!"

Det som dök upp för mig då var allas vår Lussan!
Jag började tänka "Rid som Lussan... sitt som Lussan... rid som Lussan..." så snart det kärvade till sig med ponnyn - och det hjälpte!

Jag använder det fortfarande när jag känner att jag låter min ridning följa en vrång häst ner i fördärvet. Men nu är det snarast ett mantra: 2 djupa andetag - upp med blicken - och... "Lussan-Lussan-Lussan!" tyst för mig själv.
Man inser att hästen får gå hur den vill med huvud och bakkärra - rider jag bra kommer hästen tillbaka i god form (förr eller senare:smirk: ).

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag är på jakt efter den perfekta rasen till mig och tänkte höra om ni kanske har något tips på vägen. Jag har skannat av de flesta av...
11 12 13
Svar
249
· Visningar
30 228
Senast: Åsa A
·
Dressyr Hoppas jag har lagt tråden i rätt forum. (Videon vänds rätt efter några sekunder) Jag behöver hjälp med att förbättra min sits och...
2
Svar
20
· Visningar
3 049
Senast: Brille
·
Islandshäst Jag är nu på jakt efter en ny sadel. Jag har enbart testat en Hilbar Royal Delight, 17", 32 i bomvidd än så länge till min häst som...
Svar
1
· Visningar
1 230
Anläggning Nu har vi äntligen hittat vårt hus med tillhörande ladugård som nu ska byggas om till stall :banana: Det är inte stort, inte lyxigt men...
2 3
Svar
51
· Visningar
5 655
Senast: majha
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar