Hemgångskontroll

Sv: Hemgångskontroll

Nu passerar jag ingen bilgrind längre men jag vet att vårt företag genomför lite "flygande inspektioner" av bilar som passerar ut från området i bland.

Jag jobbar inom flygindustri. Stölder av de mest märkliga saker förekommer och i bland får folk sluta sin anställning pga det.

Jobbat inom handels och blivit kontrollerad där några gånger. Jobbar nu inom apotek och där kan det också hända, men inte mig än.

När jag jobbade i England hade vi hemgångskontroll, men också flygande inspektioner. Anställda fick inte ha pengar eller telefon på sig under arbetstid. Inspektion betydde att man fick vända fickorna ut och in, bli klappad på hela kroppen och ta av sig skorna. Jag såg nog rätt rolig ut första gången det hände. Vi blev också noga informerade om de kameror som var uppsatta enkom för att filma ner i kassan på dig som jobbade.

Så jag skulle nog påstå att kontrollen är rätt slapp inom svenska handels.;)

Har faktiskt aldrig hört talas om det. Jobbar i vården, och det finns väl inte sådär hemskt mycket att stjäla ( blöjor, pennor, städpartiklar typ) förutom mediciner. Medicinerna kunde kanske vart mycket attraktiva för någon, men de kontrolleras ju ganska hårt ändå, både med signerlistor, räkning av tabletter, samt vårdtagare som ser vad man gör vid deras medicinskåp. Fattas det tabletter, så blir det ju hårdare koll och noggrannare hantering.

OT, men var med om en ganska "kul" grej ( ajabaja att slarva så!) för bara några månader sedan om just detta. " Vi" är väl ibland lite lata på jobbet och en del kanske inte alltid räknar tabletterna utan bara skriver i signerlistan att 1 tablett har getts, och så räknas det ner från totalsumman som föregående skrivit ( att det kanske finns 10 tabletter kvar, och nu skriver man alltså 9 när man gett en).

En hel månads signering hade gått, när en personal upptäckte att alla som gett denna tablett hade räknat uppåt istället. Om vårdtagaren hade 10 tabletter i sitt skåp i början av månaden så hade den det dubbla när vi gett våra enligt listan. Det visar på SLARV, men att alla hade gjort samma misstag var lite kul. Snacka om att det fattades tabletter hos denne person, men det kunde förstås lätt avhjälpas med lite räkning:D:p

*knapp*

I kriminalvården är det vanligt med in och utpasseringskontroll. På säkerhetsklassade anstalter är det metalldetektor (typ flygplatser) o.s.v.
Inga väskor, mobiltelefoner eller metallföremål får införas.

Tack. Hade jag aldrig hört talas om.

Det förekommer inte där jag jobbar, många jobbar ju hemma och har med halva kontoret hem i väskan ;) Jag jobbar på kontor, med mobiltelefoner.

Jag jobbade på ett taxfree-lager för några år sedan. Där utfördes slumpmässiga hemgångskontroller.

Ja, det händer att slumpvisa hemgångskontroller sker. Det har dock inte hänt mig personligen än. Jag jobbar på hotell.

Så hade vi det när jag jobbade på Coop Forum, man tryckte på en knapp och lös det en lampa fick man visa sin väska / sina kassar. Signerade kvitton var också nödvändigt om man t.ex köpt något i butiken.

En gång när jag kollades hade jag en cigarettlimpa på mig som jag köpt hos en grossist och skulle ge en kompis direkt efter jobbet. Vakten skrattade mest eftersom jag inte hade tillgång till sådana där jag arbetade, men jag blev sketarädd ;)

När jag jobbade i England hade vi som vana att bara visa väskan och eventuella kassar för chefen eller skiftledaren. Aldrig så att någon rotade igenom, det var bara en grej vi gjorde, typ.

kl

På min arbetspraktik så har jag blivit informerad om att kontroller görs och om jag köper något på arbetstid så måste någon signera mitt kvitto. Har inte blivit kontrollerad än.

Jobbar i matbutik.

Nej aldrig. Har inom handeln jobbat i två olika köpcentrum och en Coop affär, har aldrig förekommit kontroller (inte som jag utsatts för eller hört om iaf). Inget signerande av kvitton heller, och i ena klädaffären fick vi även skriva upp kläder och betala sen. Hade jag säkert fått i mataffären också om jag velat, minns att några av damerna skrev upp saker ibland.

Senast ändrad:

Och kontroll av kunder sker, dels när misstanke finns för att de har plockat på sig men mer vanligt: kunder ombes visa upp sina väskor när de går.

Det är olagligt, butikspersonal får inte göra visitationer (som t.ex be kunden öppna väskan och visa).
Är bara polis och ordningsvakter som får visitera folk.

Såvitt jag vet får personalen be dig att visa upp din väska, men vill du inte kan de inte tvinga dig.

kl

Jag har jobbat i en sportbutik, men aldrig varit med om hemgångskontroller. När vi anställda handlade i butiken gjorde vi det av varann, men aldrig med signerat kvitto ens. Men jag hade inte misstyckt till hemgångskontroller, bara aldrig ens hört talas om det förrän nu.

Nej de får inte ens be en om det. Varför skulle de få göra det?
Vissa butiker försöker komma undan genom att sätta upp lapp i kassan där det står "vänligen visa upp medhavd väska eller kasse" men de lapparna brukar inte bli kvar länge eftersom de också är olagliga.

Vad är vitsen med att visa upp kasse/väska när en som snattar kan gömma grejer innanför kläderna i stället...men du kanske menar att personalen får be kunderna klä av sig också? ;)

Väktare har dock ingen laglig rätt att visitera vare sig dig eller din väska. Så det måste ske på ditt medgivande. Men underförstått så påtalar arbetsgivaren ofta att ett nekades ses som mycket misstänkt.

En juridisk fråga jag undrar över är: Om man nekar att visa sin väska och polis tillkallas. Är själva nekandet juridisk orsak nog för polis att ingripa och genomföra en visitering?

Är verkligen rutinen att tillkalla polis?

Min erfarenhet från de platser jag arbetat på är att väktarna dels är tydliga med att det inte är tvång att visa upp väskorna och att det som sker om någon vägrar är att namn tas och ges till arbetsgivaren. Jag har inte stött på att rutinen är att polis kallas till platsen och jag skulle som väktare inte känna mig bekväm med att tillkalla polis i den situationen heller. Frågan är ju om kunden verkligen vill betala bolaget extra för att väktaren ska vänta kvar på platsen med personalen i tre timmar innan polisen har tid? Och jag som väktare har ju ingen möjlighet att stoppa någon som bara går, det har ju inte begåtts ett brott så jag ser inte hur ett gripande/kvarhållande ska kunna rättfärdigas.

En hemgångskontroll riktas ju inte mot dig som person, de sker slumpmässigt (ska ske slumpmässigt iaf) så jag förstår inte varför det skulle uppstå någon slags förtroendekris där. Det är ju dessutom inte butiksägaren som beordrar hemgångskontroll utan det kommer ju "ovanifrån".
Nu jobbar inte jag i butik, och som sagt är jag kluven till sådana kontroller - jag vet att det finns organisationer där det är befogat. Samtidigt vidhåller jag att det är en förtroendefråga, åt båda håll. Oavsett om jag faktiskt skulle bli utvald för kontroll eller ej ser jag själva företeelsen som en uttalad (om än som sagt möjligen befogad) brist på förtroende från arbetsgivarsidan.

Hur menar du att de inte får be? Vad jag vet är det bara myndighetspersonal som har restriktioner om vad de får be om eftersom det inte räknas som att en som utför myndighetsutövning kan be om saker, då är det automatiskt att de beordrar.

Vilken lag reglerar detta?

Spinner vidare.

Som privatperson får man väl be om vad som helst? Så länge det inte faller inom tex sexuella trakasserier?

I kriminalvården är det vanligt med in och utpasseringskontroll. På säkerhetsklassade anstalter är det metalldetektor (typ flygplatser) o.s.v.
Inga väskor, mobiltelefoner eller metallföremål får införas.

Ja där kan vi snacka om att "misstros", eller vad nu någon i tråden kallade det :p
Du glömde nämna att allt som tas in och som inte går att ta igenom bågen röntgas. Inga hemligheter där inte! ;)

Hur menar du att de inte får be? Vad jag vet är det bara myndighetspersonal som har restriktioner om vad de får be om eftersom det inte räknas som att en som utför myndighetsutövning kan be om saker, då är det automatiskt att de beordrar.

Vilken lag reglerar detta?

Spinner vidare.

Som privatperson får man väl be om vad som helst? Så länge det inte faller inom tex sexuella trakasserier?

Butikspersonal är ju inte privatpersoner utan de representerar ett företag.
Jag hittar ingen lag om butikspersonal men minns att jag har läst nånstans att de inte får be om sånt just för att kunderna kan få intrycket att de har befogenhet att titta i väska/kasse.

Hittade en pdf fil från polisen

http://www.polisen.se/Global/www oc...ionellt/Brottsforebyggande/Rattsregler_02.pdf

Under Visitation står det

Kroppsvisitation får under inga omständigheter
utföras av annan än polisman. Detta även om den
gripne ger sitt tillstånd eller t.o.m. uppmanar därtill.
Likaså äger endast polisman rätt att undersöka medhavda
väskor, kassar eller liknande.

Liknande trådar

Skola & Jobb Hej! Jag håller på att leta arbete efter att ha läst klart på universitetet. Ingenjör som inte är renodlat datainriktad, men med väldigt...
Svar
10
· Visningar
692
Senast: Anna-Bella
·
Skola & Jobb Jag började dela ut söndagstidningen som 13-åring. Jag var tvungen att få godkänt från skolan för att få ta jobbet. Detta jobb hade jag... 3 4 5
Svar
89
· Visningar
2 973
Skola & Jobb Jag är otroligt trött på min jättedåliga datorryggsäck. Den är för liten och tyngdpunkten är helt fel, bär man den bara med en rem...
Svar
0
· Visningar
221
Senast: Milosari
·
Skola & Jobb Jag som många andra behöver hitta jobb till sommaren. Känner att jag inte orkar med att jobba i vården längre, så måste hitta något...
Svar
0
· Visningar
225
Senast: Mirre
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka