Helvetes också!!!

Sv: Helvetes också!!!

Som barn blev jag biten i ansiktet av en av våra hundar. Jag har inga men, jag är inte hundrädd och hunden fanns kvar flera år till- det var aldrig snack om att avliva den! Varför? Jo- det var jag som gjort fel. (Hunden ville vara ifred och jag följde efter)
Man får inte glömma bort att hundar (och alla djur...) trots allt är levande varelser som även de har "åsikter" om vad de tycker är ok och inte. En hund SKA inte tåla vad som helst- däremot ska ungar lära sig hur man umgås kring djur och respektera deras "egna zoner"!

Idag hände det som inte får hända. Min ena hund, en speciell dam, var tillsammans med mig och en liten grabb på 9 månader på golvet. Hon var glad mot honom och nosade lite och sen var hon rätt nöjd och lade sig ner bredvid oss. Grabben ålade omkring på golvet och givetvis i närheten av hunden. Han är hundvan och hon är barnvan. Men tydligen tyckte hon att han kommer för nära och "stöter" mot honom, det tar inte med han blir förstås rädd och jag blir först paff och sen förbannad! Hunden åker ut i bilen och vi fortsätter med det vi höll på med. Mamman säger att det är lugnt - det hände ju inget, hon kände väl att han var för nära. Men jag är nu efter hemkomsten orolig, känner att jag kommer ha svårt att lita på hunden nu.

Vår egen bebis kommer vilken dag som helst och mest troligt kommer hunden väl acceptera denna lilla, men vad händer den dag vår bebis är en rörlig en i samma ålder som grabben ovan. Kommer hin stöta/hugga om hon upplever sig trängd, det kanske går mer illa än ovan?? Min syster har en bebis som hunden inte bryr sig om, men han är bara 4 mån. Barn som är omkring 2 år och uppåt älskar hon. Känns som att hon inte gillar barn i ål/krypålder, antagligen vet hon inte riktigt hur de ska "hanteras".

F*n. Vad ska jag göra!!!??? Ha kvar och vakta eller ringa vet och boka tid för avlivning...

Du har redan fått massor av bra svar. Jag håller med Trejak till stor del, samt Trötters mfl:s konkreta inlägg.

Tycker din hund reagerade lugnt och klokt utifrån situationen. Den markerade mot barnet på ett kontrollerat sätt. Vill du att den ska gå undan istället så får du lära den det, och framförallt inte ha små bebisar som kravlar runt kring tassarna på den.

Jag är uppvuxen med en mängd hundar, bland annat en flock kareler hos nära släktingar. Aldrig att någon människa blev upprörd för att en hund morrade till och markerade - då lämnar du hunden ifred unge...:D

Jag förstår att du skrev förhastat, det är inte så konstigt. Samtidigt blir jag lite trött på detta att hundar ska vara någonslags mjukisdjur... och nej, det var inte det du skrev. Jag bara associerar och ser ett sådant tänk både här och där i min omgivning. Fullt naturliga reaktioner och folk blir hysteriska. :devil:

Som barn blev jag biten i ansiktet av en av våra hundar. Jag har inga men, jag är inte hundrädd och hunden fanns kvar flera år till- det var aldrig snack om att avliva den! Varför? Jo- det var jag som gjort fel. (Hunden ville vara ifred och jag följde efter)
Man får inte glömma bort att hundar (och alla djur...) trots allt är levande varelser som även de har "åsikter" om vad de tycker är ok och inte. En hund SKA inte tåla vad som helst- däremot ska ungar lära sig hur man umgås kring djur och respektera deras "egna zoner"!

Jag med!
Blev biten och har ett ärr över överläppen.
Det var jag som skulle pussa morfars jakthund medan den låg och sov. Jag var dock ca 12 år, så jätteliten var jag inte. Men jag sa hela tiden att det inte var hundens fel. Och den fick leva.

Och det är därför jag skrev "stöter".

Visst kanske jag överreagerar, får som sagt en bebis själv vilken dag som helst. Har dessutom tagit bort en hund av samma ras pga liknande incident. Den hunden var dock mer lömsk än denna.

Finns många barn i kretsen runt om oss och jag skulle aldrig förlåta mig själv om något hände dem. Vare sig fysiska el psykiska skador.

Men ni andra kanske inte har samma syn som mig och min familj.

Just nu känns det som att hon får en chans till, men visar hon minsta tendens kommer hon att få vandra vidare.

Jag tycker inte man tar bort en hund pga att den "stöter". Du skrev att du tagit bort en annan hund pga en liknande incident? Känns som ett ganska dumt sätt att lösa problem, avliva djur till höger och vänster.
Ingenting hände ju, hunden varnade. Barn och hund ska hållas under ordentlig uppsikt och som hundägare borde man kunna läsa av sin hund när den känner sig pressad.

Jag med!
Blev biten och har ett ärr över överläppen.
Det var jag som skulle pussa morfars jakthund medan den låg och sov.

Jag med..fast jag har ett ärr i handen. Morfars jakthund låg i sin 'koja' o jag skulle promt med in där..

Jag med..fast jag har ett ärr i handen. Morfars jakthund låg i sin 'koja' o jag skulle promt med in där..

Ytterligare en bekräftelse på vad jag tidigare sagt: Att i 9 fall av 10 så är ett hundbett den bitnes eget fel. Och det tionde fallet är så sälsynt att det egentligen inte är värt att nämna......

Absolut! Jag tycker det borde ingå i skolschemat - några intensiva timmar där barn får lära sig Hundspråk! Många har absolut ingen aning - jag vet inte HUR många jag stött på som tror att om en hund stryker öronen bakåt, är den aggressiv och tänker bita.......

De behöver också lära sig hur man närmar sig en hund (eller låter bli...), hur man klappar (inte med viftig hand uppe på huvudet) osv osv Vad man gör om en hund nalkas en och man är rädd.

Och barn behöver lära sig reglerna kring hundar. För man kan inte ALLTID ha full uppsikt - eller hålla hunden inlåst. Jag kom för en tid sedan på en kompis till min dotter med att ligga på golvet med ansiktet 2 cm från min hunds matskål, medan han åt....... Hon ville se hur det såg ut när maten for in i gapet, nerifrån! Jisses, hon kunde fått se gapet på VÄLDIGT nära håll, inifrån, om inte min hund är så tolerant vid matskålen. Där hade jag vänt ryggen till i tio sekunder.

Har aldrig förstått mig på folk som först har katt eller hund men så fort det kommer ungar i huset så ska djuren ut, helst dö:cool:

Ja det är ohyggligt när folk resonerar så och jag tycker ärligt talat att TS tar lite väl lättvindigt på detta med avlivning och bör tänka sig för noggrant i framtiden när det gäller att skaffa djur....
TS resonemang är faktiskt riktigt otäckt....

Med tanke på hur många hundägare som inte kan läsa hund det finns så är det inte konstigt att barn inte förstår. :cool:

Lite KL och lite OT

Jag fick för ett tag sedan höra om ett projekt i Danmark. Förr var hundbett på barn väldigt vanligt, men sen började det undervisas i skolorna om hur man ska agera kring hundar. Hundbett minskade drastiskt efter det.

Någon annan som hört om det?

Ja varför, eller varför inte? Om du läser så var hunden glad åt barnet och var fram och hälsade på honom innan hon lade sig ner. Funkat bra med barn som är yngre resp äldre. Så varför ska inte hunden kunna vara med? För mig är det en självklarhet att hunden ska klara alla situationer. Nu ska vi snart ha bebis själva och ska hon då måste sitta i tvättstugan hela dagarna " för säkergets skull"??

Detta med omplacering kommer inte att ske. Hunden är 8 år och mycket speciell i sitt sätt. Dominant men snäll.

Hunden kan vara i samma rum, t.o.m. nära, men får inte vara precis bredvid hunden. Inga problem alls. Bara lära hunden att barnet är off limits tills barnet är såpass stort att det förstår hur man ska bete sig kring djur.

KL

Nu har ju TS lugnat sig, vilket glädjer mig mycket. För jag tycker inte att hunden gjorde något fel. Jag kan bara instämma i det som många av er skriver, nämligen att man inte kan förvänta sig att hundar ska vara några levande gosedjur som aldrig ska ha eller uttrycka några åsikter eller känslor. Man får känna sin hund och anpassa sig. Min ena mops är en av de få hundar jag vet som verkligen älskar barn i alla åldrar och som njuter ohejdat av att få vara med dem. Han har aldrig i sitt liv morrat åt någon människa, visat tänderna eller markerat och jag bedömer det som uteslutet att han skulle bita någon, ens om han blev rädd. Han har inget resursförsvar. Den hunden låter jag umgås med små barn, under uppsikt. Den andra mopsen har betydligt mer integritet och är inte odelat förtjust i små barn. Även om hon är gudasnäll och jag inte kan drömma om att hon skulle bitas, så ser jag till att små barn låter henne vara ifred. Svårare än så behöver det väl inte vara? Sätt upp några babygrindar i hemmet och se till att baby och vovve är i olika rum om du inte kan ge dem båda din fulla uppmärksamhet.

Jag fick för ett tag sedan höra om ett projekt i Danmark. Förr var hundbett på barn väldigt vanligt, men sen började det undervisas i skolorna om hur man ska agera kring hundar. Hundbett minskade drastiskt efter det.

Inte hört om det, men det skulle inte förvåna mig om det stämmer. Jag tycker det låter som en jättebra idé och har funderat på om det skulle gå att göra något sådant här.

Ja varför, eller varför inte? Om du läser så var hunden glad åt barnet och var fram och hälsade på honom innan hon lade sig ner. Funkat bra med barn som är yngre resp äldre. Så varför ska inte hunden kunna vara med? För mig är det en självklarhet att hunden ska klara alla situationer. Nu ska vi snart ha bebis själva och ska hon då måste sitta i tvättstugan hela dagarna " för säkergets skull"??

Detta med omplacering kommer inte att ske. Hunden är 8 år och mycket speciell i sitt sätt. Dominant men snäll.

Jag tycker att det är väl hårt att kräva att hunden ska klara alla situationer. Alla hundar är inte av virket att de klarar "alla situationer" och det är hundägarens ansvar att veta vilka situationer hunden inte klarar av och således inte utsätta hunden för dem.

Små barn och djur är alltid en känslig kombination som kräver 100% fokus från de vuxna i närheten. Det är alldeles för hårt ställt krav att en hund ska kunna läsa ett barn och att ett litet barn ska kunna läsa hunden. Att din hund varnade är väl bara ett oerhört bra sundhetstecken? Nu vet du ungefär vad din hund pallar med och då kan du anpassa dig efter det. Alternativ kan du försöka träna så att hunden blir bättre på att hantera situationen.

Jag kan förstå att det känns obehagligt sådär nära inpå, men andas och försök ge det hela lite perspektiv. Din hund gjorde helt rätt. Den varnade när den tyckte att det blev obehagligt. Mer än så kan man inte kräva.

Med tanke på hur många hundägare som inte kan läsa hund det finns så är det inte konstigt att barn inte förstår. :cool:

Lite KL och lite OT

Inte hört om det, men det låter vettigt. Det finns så mycket hundar i samhället att det borde ingå i undervisningen som nån liten del för barn. Lika viktigt som det är att man i skolor lär barn att använda reflexer kan man väl lägga in lite om hur man närmar sig hundar- tänka bara så många hundar som sitter uppbundna obevakade

Inte hört om det, men det låter vettigt. Det finns så mycket hundar i samhället att det borde ingå i undervisningen som nån liten del för barn. Lika viktigt som det är att man i skolor lär barn att använda reflexer kan man väl lägga in lite om hur man närmar sig hundar- tänka bara så många hundar som sitter uppbundna obevakade

Det hänger på hundföreningarna att komma till skolorna... Redan idag finns det utrymme för alla föreningar att få komma och presentera sin sport/idrott/teater/musik, problemet är att det måste finnas folk som kan ställa upp dagtid. RIK kallas det och är toppen för att nå ut till många barn, och även toppen för en som förälder och låta barnen prova på olika saker utan några kostnader eller besvär! ;) Jag vet att BK här hade ett tag men hade svårt att få ihop hundar och hundförare som kunde ställa upp.

Jag håller med dig.
Förstår inte hur man tänker i den här situationen. Måste hunden acceptera barn som rycker i svansen, drar i pälsen osv för att inte bli avlivad? Nej det är ditt ansvar att se till att varken barn eller hund hamnar i kläm. Barn ihop hundar måste alltid hållas under uppsikt.

Kan verkligen hålla med här. Vi hade både hundar (även andra djur) och barn. Vår gamle hund blir 10 i dec, han var 4 år när vi fick vårt första barn. Den andra hunden blir snart 7 månader och har bott hos oss sen i våras. Barnen är 3.5 och 6 år gamla och dom vet mycket väl hur man beter sig med hundar.

Hos oss är det absolut inte okej att dra och slita i hunden. Går hunden ifrån så följer man inte efter utan man låter den vara ifred.

En gång ramlade vår ena son (som då var ca 4 år gammal) baklänges rakt på gamle hunden som låg och sov. I det läget kunde ju vad som helst hänt men hunden gjorde inget som tur var. Fast jag hade liksom inte kunnat skylla på hunden OM nåt hänt. Men jag är kanske konstig i mitt tänkande...
Känner ju många vars barn tillåts klättra på hundarna, dra i dom osv. Men när dom barnen kommer hit så är det inte tillåtet. Inte för jag tror att mina hundar gör nåt men det finns väl ingen anledning att hålla på så.

Hmm.. jag jobbar ju 2-skift så jag skulle absolut kunna göra detta. Kan du inte berätta lite mer? Om man känner att man kanske kan hjälpa till, vart vänder man sig?

Hmm.. jag jobbar ju 2-skift så jag skulle absolut kunna göra detta. Kan du inte berätta lite mer? Om man känner att man kanske kan hjälpa till, vart vänder man sig?

Jag tror att det måste vara genom föreningsverksamhet, men om du har en förening i ryggen så ring och prata med din komun vad de har för sammarbetes projekt mot skolan, det kan heta lite olika på olika komuner, hos oss heter det som sagt RIK, Rörelse, Idrott och Kultur. Här går komunen ut till alla föreningar och erbjuder dem vara med, så kolla även med föreningen om de kanske redan har fått en inbjudan som de inte har haft möjlighet att följa upp.
Hos oss är det åk 1 & 2 som har RIK och varje förening brukar ha två tillfällen att visa upp sig, sen har det löst sig lite olika tex så har de fått prova på luftgevärsskytte men då bara en gång för annars skulle de bli för många per tillfälle. Så ena gruppen åkte ena veckan och andra gruppen andra veckan. Men oftast kommer föreningarna till skolan och visar sin verksamhet. Problemet med hundar kan ju vara allergiker men är man utomhus brukar det ju kunna lösa sig. Jag vet att skolorna inne i stan har varit till ridskolan och provat på så någon omöjlighet är det inte! ;)

Efter vad du skrivit så tycker jag inte ens du ska ha hund. Så placera du om, för med ditt resonemang blir man bara arg..

Att en hund ska klara alla situationer? Ja som någon redan skrivit, då är det du som får träna så den fixar det.
Och att du låter barn krypa omkring bredvid och runt hunden, skulle inte ens mina hundar behöva utstå om de så älskade barn och aldrig brydde sig.. Du skulle hjälpt hunden och bett den flyttat på sig.

Är benägen att hålla med dig, speciellt med tanke på att TS kallar sin hund dominant.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag behöver er kloka hjälp i frågan om vår lilla franska bulldogg ska omplaceras eller i värsta fall avlivas. Hon är bara 2 år...
2
Svar
37
· Visningar
5 249
Senast: Hermelin
·
Övr. Hund Hej, Ytterliggare ännu en vilken ras tråd men tänkte kika med experterna ;) Jag har gått ganske länge nu i hundtankar och funderar på...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 840
Senast: Praefatio
·
  • Låst
Hundhälsa Hejsan Vi är en hundvan familj som haft hund till och från hela livet. För en månad sedan skaffade vi oss en liten blandras på fyra...
5 6 7
Svar
139
· Visningar
12 545
Senast: Snurrfian
·
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
8 422
Senast: Migo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar