Heltidsarbetande, hur gör ni?

Sv: Heltidsarbetande, hur gör ni?

min tider är ju så varierande, passar på att rida ut när jag börjar på em. Men vissa dagar, som idag ät hopplös, börjar vid 9 o slutar 7, hemma till 8. Hinner inget före o inget efter :(

jag undrar hur ni som arbetar hetltid, gör när det kommer till ridningen. Eftersom det är mörkt redan vid fyra nu(iallafall där jag bor) jag är intresserad hur ni som inte har tillgång till ridhus/ridbana gör. Istortsett hur hinner ni med allt?

Jag tackar "högre makter" om månen lyser och det är klart för då ser jag rätt bra ute. Annars tar jag mig ner på banvallen och spanar i skyn mellan grantopparna som visar var banvallen går;)...Det är spännande då hästen är blott 3,5 år ung:angel:

Ja det är verkligen ingen rolig årstid när inte snön lyser upp! Jag åker hemifrån 06.00 och är hemma från jobbet vid 17.00 tiden.
Jag har hästen i ett stall ute på landet vid skogen och det är reflexer, reflextäcke, pannlampa både på hjälmen och hästen;) som gäller. Är inte ute i stallet förrän vid 18.00 tiden.
Det blir inte ridning varje vardag utan lite "halv" vintervila för madam.
Längtar tills snön kommer och lyser upp lite:smirk:

ja det är inte kul alls denna årstid. själv går jag hemma på dagarna men söker jobb, så jag är väl lite bortskämd just nu. Kul att så många svarar, är kul o se vad folk gör för sina hästar faktiskt. Slänger sig ut i totalmörker bara för att få irda, det är kärlek det kul!:love:

Jag jobbar mellan 8-16, mockar gör jag när jag släppt ut hästarna på morgonen (dom kommer ut 6.00), kommer hem vid 16.30 lagar mat, går sedan ut och rider med dottern, ofta rider vi i vår sommar hage-som har en bra slät yta att ridas på. Där har vi satt upp en strålkastare och den är guld värd nu i detta mörker. Men det blir ju lätt väldigt upptrampat så när det är mkt ihållande regn så rider vi på de grusvägar som finns runt om, tycker inte om att rida in i en svart skog även om vi har pannlampor på oss... Vi rider nog inte mer än 4 dagar/vecka nu, det blir väl bättre när snön kommer och lyser upp.
Sen när vi kommer hem så är det ju endel läxläsning och annat småplock kvar att göra. Kvällsfodrar hästarna vid 21 och sedan blir det lite tv innan man slocknar.

*KL*

Jobbar skift, annars skulle det inte fungera så bra. Eller iofs, när jag gick i skolan så var det nada ridhus, slutade inte innan 16. Men då var jag ung och entusiastisk, bästa vän med pannlampan och levde enligt devisen 'det finns inget dåligt väder'.

Numera rider jag inte de dagar jag slutar 18 helt enkelt. (Hemma halvåtta då). *lat*

Jag jobbar treskift. Endera 8 - 18, 14.30 - 21.30 eller 20.00 - 08.00. Har 1½ h enkel väg till jobbet. Har med några undantag minst 3 lediga dagar/vecka.

Och jobbar heltid, dock 37.5 h/vecka. Skiftgången gör hela skillnaden, och jag skulle aldrig kunna gå tillbaka till kontorstid enbart.

Jag bor nära en ganska stor väg och vägbelysningen lyser faktiskt upp mitt stubbfält ganska bra så det är inga problem att rida fast det är mörkt. Släpper ut hästarna 6.00 mockar och gör klart. Är hemma 16.30 och brukar först släppa in hästarna så de får i sig lite hö innan det är dags att rida vid 18-19.00 tiden. Vid den tiden brukar min son ha somnat så då är det lättare att komma hemifrån.

Njut av att vara ute och "luffsa", hästar är ju inte rädda i mörker normalt sett.:D

Fina ord! :p
Det där med att hästar inte är rädda för mörker - de tycker nog det är lite obehagligt med mörker, men jag upplever att de brukar vara mer "tittiga" vid uteritter i dagsljus än i mörker. Inbillar mig att det är för att dom inte kan se potentiellt läskiga saker förrän dom är alldeles inpå, och då hinner dom inte yrsa upp sig! :rofl:

Rider ut alldeles för sällan just nu. Inte nog med det där motståndet mot att rida ut ensam så är det massor med hal snö eller is i princip varje dag, och även om det går bra UTAN ryttare än så länge så skulle det kännas hemskt om hästen halkar och fläker sig när jag sitter på ryggen :eek: tar promenader för snöpulsning när hästarna ska få variation/vilodag istället, jättemysigt förutom att det blir jobbigt för en själv också dårå! ;)

Just nu jobbar jag heltid men det är bara fram till nyår!Har bara jobbat heltid i ett halvår och känner ungefär "aldrig mera".:eek: Låter kanske som en bortskämd unge men är nog mycket det att jag inte gillar att sitta still och nu sitter jag framför en dator 8timmar om dagen..Motivationen är ju heller inte hög när man kommer hem klockan 6 på kvällen de är mörkt och kallt och man ska ut och rida..Betalar dock min lillasyster så hon mockar och gör iordning allt åt hästarna så är bara för mig att rida.:bump: Vad skulle jag göra utan henne? Försöker rida på vägar där jag vet exakt hur underlaget ser ut och är när de är som mörkast..Sen försöker jag ta mig till ridhuset någon gång i veckan förutom träningar så man kan jobba igenom dem ordentligt, annars blir de ju en hel del skrittandes den här årstiden..

Vi har vila 5-7 veckor från början av november, just för att det oftast är stenhårda vägar som möjligen är isiga. Ingen snö och becksvart. Det blir vare sig kul för oss eller hästarna.

Slappar och fixar julen (städning, pyssel, shopping), sen skor vi på i början/ mitten av december och börjar rida så vi kan utnyttja julledigheten :)

Det där lät ju väldigt vettigt,istället för att gå där med dåligt samvete

Det finns ridhus på gården, men jag använder det inte så ofta ändå. På med reflexer och sen rider/kör jag i mörkret, hästarna ska tränas och de är vana vid att gå i mörkret så.
Jag jobbar skift, så vissa veckor när jag jobbar kväll är jag i stallet på förmiddagarna när det är ljust.

Jag jobbar också treveckors rullande skift (fast aldrig natt som du, däremot helg var 3:e vecka) och just nu känns det lättast de veckor man jobbar eftermiddag/kväll och får förmiddagen till hästen. Annars när det är ljust så är favoritskiftet 7:45-16:15! ;)

Funderar på att försöka jobba delat pass, förmiddag, ledig mitt på dagen och sen jobba igen på kvällen. Så lär man få lite ljus också! :)

Jobbar heltid och har sedvanliga kontorstider! Mörkret hindrar varken mig eller min pålle för jag ÄLSKAR att rida ut i pannlampsskenet! :love: Han rids mellan fem till sex dagar i veckan och vilodag blir det på helgen allt som oftast. Det har ju mer blivit ett sätt att leva, det här med att ha häst, så det är bara en naturlig del utav livet att det just tar mycket utav ens tid! Me like! :love:

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 055
Senast: Lavinia
·
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 423
Senast: mamman
·
Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
573
Senast: MiniLi
·
Ridning Hej! Lite smått så tänkte jag börja med att berätta att jag har ridit i tre år, där jag började min resa på ett ridgymnasium. (...
Svar
4
· Visningar
403

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka