Till dig som undrar vad jag gjorde innan hon var 11 månader. Jag tog över henne då så jag hade inte henne under valptiden. Så på det viset blev det ju väldigt smidigt.
Allmänt svar till er andra. För det första verkar det ganska naivt att tro att man kan ställa som krav på en arbetsgivare att man ska jobba på ett visst vis för att kunna ta hand om sin hund!!! De flesta företag hade nog bett dig söka jobb någon annanstans, det funkar säkert på en del mindre företag eller om man har en otroligt förstående arbetsgivare men det är nog mindre vanligt med tanke på andra folks allergier o rädslor.
Jag har visserligen en bra arbetsgivare så att vid vissa tillfällen när vi jobbar kvällspass har jag möjlighet att ha hunden med men bara då, i vanliga fall är det en omöjlighet då vi har kontorslandskap på ett företag med 400 anställda.
Sen vill jag nog påstå att man känner sin hund så väl att man märker om den börjar bli så dålig att den inte klarar hålla sig o då får man ju ta ledigt tills hunden mår bra igen.. svårare är det ju inte.
O visst hunden är ett flockdjur o ska behandlas på så vis, men om hunden känner sig trygg o trivs med tillvaron så blir den inte otrygg o rädd av att bli lämnad över dagen.
Sen är det väl upp till varje hund hur den trivs, min hund hade inte kunnat vara gladare, hon älskar verkligen livet o har inga problem med att vara själv. HOn vet att jag kommer hem igen o sen är hon i centrum resten av tiden. Hon får massor av kärlek o aktivering o får umgås med andra hundar, vara ute i skogen osv. Allt som en hund tycker om o vill göra. Det ska sägas att hon var vanvårdad när jag fick henne, men ser man till hur de hade det så var hon aldrig ensam, hon var ute hela dagarna i en liten trädgård på ca 1000 m2 full av bråte. Hon hade aldrig varit ute på en promenad, aldrig fått vara lös, fick dåligt foder samt ingen veterinär skötsel. Frågar du henne var hon är lyckligast så är nog svaret enkelt... men enl vissas meningar så mådde hon kanske bättre där eftersom hon aldrig var ensam!?
Visst nu är mitt fall kanske inte som alla andras, men jag tror ändå att en hund kan vara lycklig fast man jobbar heltid.
Titta på hur många hundar som tex gårdshundar som förvisso inte heller är ensamma hemma så mkt, men den enda motionen de får är många gånger att släppas ut på gårdsplanen under dagen. det finns massor av exempel...
Eller de sk hundmänniskor som bara låter hunden vistas i hallen o köket medan resten av familjen sitter i TV-rummet för att den inte ska rispa parkettgolvet eller håra ner mattan!!!
Nej du ärligt talat så tror jag inte att en hund lider så mkt av de där ensamma timmarna om den bara sköts o tas omhand på bästa sätt övrig tid o får vara delaktig i familjens aktiviteter..