Helt plötsligt full fart...

J

jezzibell

Hej,
Har en islänning på 5½ år. Har ägt henne i drygt 3 mån.
Hon har varit en sådan där "lagom" häst att rida, gör som man
"säger" och saktar ner direkt när man vill etc.

Nu: de senaste tre veckorna när jag är ute och rider, kvittar om jag är ensam lr fler.. Så ska jag tölta... Då går hon över i trav i *världens fart* det känns som 150 km/tim och hon vill inte lyssna när man vill sakta ner... Man blir helt slut i armarna...

Varför har hon blivit så här?
Och *hur* ska jag få henne att lyssna igen?
Tacksam för hjälp
/Jezz
 
Sv: Helt plötsligt full fart...

Jag tror att hon testar dig ganska mkt! Och eftersom du bara har haft henne 3 månader så är det inte så konstigt. Finns en häst i stallet för är 16 år & han testar fortfarande varje ny ryttare som sätter sig på honom ;)
Var bestämd med att du ska tölta & jag vet inte om det är rätt eller fel, men om hon går över i trav & "drar" i trav så skulle jag bli väldigt arg & göra något drastiskt för att stanna, så att hon fattar att det verkligen är fel & att man inte får göra så. Men som sagt så tror jag att hon testar & jag skulle först se om det gick över.
Hon har nog blivit lite mer självsäker och lite mer bekväm.

Lycka till!
 
Sv: Helt plötsligt full fart...

Hi hi,
Ja, så kan det mkt väl vara.
Det märker man framförallt i boxen, hon kan skrämma en del, men om hon försöker med mig så blir jag arg och då ser hon ut som ett litet lamm som aaaaldrig gjort någe ;)
Hon är ju så ung och jag hade massor av teorier kring varför hon plötsligt vill draaaa iväg i full karriär... Först tänkte jag att det var att hon stått i en hel vecka efter nyår... Sedan tänkte jag att hon kanske har fått lite bättre kondition nu och en massa "spring i benen".
Jag rider henne inte själv varje dag då hon går i verksamhet 3 ggr/vecka. Hoppas det ska gå lättare sedan när man rider själv och liksom verkligen lär känna henne på djupet. Jag har dock en förhoppning om att min lille son på 8 år ska kunna rida henne också. Det går bra i paddocken, men jag vågar inte släppa honom till att rida ut med henne.
Hoppas på att hon coolar ner sig :o
/Jezz
 
Sv: Helt plötsligt full fart...

Det kan vara så att hästen har börjar tycka att livet är kul! Med ny ryttare, ny omgivning, ny hovslagare (som har gjort ett bättre jobb än den förra), ny mat. Kolla om det skedde en förändring i samband med den "nya" personligheten. En variant till att hästar får mer fräs kan vara att de är hungriga. Det tar ju lite energi att hålla värmen, men islänningar borde ju fixa det. Ha det i bakhuvudet dock...
 

Liknande trådar

Ridning Min medryttarhäst är världens snällaste, tryggaste och lugnaste pojke, för någon vecka sedan red vi förbi ett garage där någon plötsligt...
Svar
6
· Visningar
2 188
Senast: SkorpSmulan
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
8 454
Senast: tuaphua
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Har svårt att klura ut vad som är bra för mig och vad som är rimligt, så jag skriver ned mina funderingar för att se om det blir...
2 3
Svar
44
· Visningar
9 228
Senast: Dimmoln
·
Islandshäst Jag har ett stort dilemma med min häst. Han är 16år gammal och jag har nu haft honom i ca 10år. Dem första åren så fick han göra lite...
2 3
Svar
41
· Visningar
6 939
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Avels fråga
  • Uppdateringstråd 30
  • Hönstråden II

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp