R

rare

sökt och sökt men inte hittat svar, så jag hoppas tråden får vara kvar.

Om man vill ge HEL korn, visst måste man göra något med den innan?
Som jag fattar det som blötlägga eller stöpa.

1. Vad menas med stöpa?

2.Hur ska den blötläggas? Kokat vatten? Kallt i x antal timmar?

Sv: HELT korn

Du kokar upp vatten, häller över, låter det ligga en stund och dra och slå sedan av vattnet. Sedan ska det svalna. Bra riktmärke är att det inte skall serveras varmare än hästens kroppstemperatur.

Stöpning är blötläggning i hett vatten.

ok men när man kokar, kan man låta det ligga längre än bara tills det svalnat?

vid stöpning, ska det vara hett vatten från kranen? hur länge ska det ligga i vattnet?

:angel: Finns knappt kokat vatten ifrån kranen ;)

Du kokar upp vatten ,sedan slår det över kornet ,låter det stå till det svalnat till lagom ät temperatur och ger pålle

jag skrev inte det hellet, hett och kokat är ju inte samma sak.

det jag menar är om man kan ta hett/varmt(så mkt som det går) från kranen och sedan blötlägga, hur länge?

Nej, det räcker inte med varmt vatten från kranen om du vill stöpa (stöpa innebär just kokande vatten, annars är det blötläggning). Dessutom ska man aldrig använda varmvatten från kran i något som man ska äta/servera, då det finns mindre bra beläggningar i rör som lossnar vid värmen.

Nu snor jag knappen...

Ungefär hur länge ska kornet ligga i vattnet?

När jag hade helt korn hade jag en vattenkokare i stallet. Jag kokade upp vatten och hällde och över ganska tidigt när jag kommit ut till stallet. Lade samtidigt betforn i blöt.

Innan jag åkte hem blandade jag kornet med övrig mat och betfor, då detta var ju oxå uppblött och hade hunnit svälla upp under tiden. Hällde av det värsta vattnet så det inte var soppa han fick men ändå ganska blött.
Det fick ju ligga i blöt minst en timma varje gång, vet inte om det finns någon minimitid men det ska ju i alla fall ha svalnat.

Så här gjorde jag och min häst mådde bra av den mat han fick, lever inte nu längre men det var inte maten han dog av...

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 070
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Ok, som läget är i vinter kommer jag inte kunna blötlägga lusernpellets på morgonen och sen bära ut till stallet när jag väl ska dit...
3 4 5
Svar
82
· Visningar
8 398
Skola & Jobb Dramatisk rubrik men det är så det känns :cry: Är inne i en djup kris och det känns som att jag håller på att förlora fotfästet. Jag...
Svar
3
· Visningar
1 348
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
13 006
Senast: lizzie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Tips ang "spjälka" ben