Helt förvirrad

C

Cherio

När jag rider för min ridlärare säger hon alltid, "rör på bettet, hästen vill inte ha döda fiskar i munnen". Men jag red kurs för en annan ridlärare härom veckan och hon sa tvärtom "bettet måste ligga stilla i hästens mun" Det har gjort mig helförvirrad :crazy:
Hur gör ni och hur tycker ni att jag ska göra?
Tacksam för alla svar.

Sv: Helt förvirrad

Handen ska vara stilla, man ska ha en jämn kontakt med hästens mun. fingrarna kan vara rörliga och "leka" lite med bettet, beroende på hurdan häst man rider.

Hästar är inte gjorda för bett av naturen och är dessutom extremt kännsliga i munnen och går garanterat bäst om man är mjuk och stilla med handen. Givetvis kan man krama och leda (tsm med andra hjälper) men att konstant fippla med bettet ger bara en häst som upplever obehag.

Min burkar säga att mana ska spela lite på hästens läppar, inte mer.

Många hästar tycker om att bettet rör sig lite, men det handlar om gram och millimeter.

"Die Hand steht still und bewegt sich doch!" sa Egon von Neindorff (Handen är stilla men rör sig ändå)

Stilla hand, aldrig greja med handen så att hästen känner det. Jag blir helt tokig när jag tittar mig omkring i ridhus och ser allt detta grejande och joxande i hästens mun....
Min absoluta favoritridlärare sa en sak som jag tyckte var så bra:
"Du ska ta i bettet så att hästen inte märker det men så att dens nervsystem registrerar det."
Det är svårt att åstadkomma och kräver år av träning.

Självklart ska man eftersträva att ha så stilla hand som möjligt. Men jag rör på bettet om hästen spänner till eller tappar fokus. Då menar jag inte att jag sliter i tyglarna, utan bara lirkar lite extra tills dess att hästen åter är med på noterna och fokuserad på arbetet. Jag använder även detta som tips till mina elever, men man får vara noga med att förklara varför, när och hur det ska användas. Det handlar om timing och känsla, därför gäller det att anpassa instruktioner till varje enskild elev.

*Lite halvt knapplån*

Frasen sammanfattade det som jag fått lära mig väldigt bra tycker jag. Min tränare pratar mycket om hästens nervsystem och jag tycker det är fascinerande hur det fungerar. Det stämmer
väldigt bra som du skrev. Ingen häst tycker om när man håller på att "joklar" i munnen på den men man har i studier mätt att en häst klarar av att vara koncentrerad i mellan 3-8 sekunder, därför måste man ju hela tiden ge små signaler till hästen i stort sett Hela tiden. Men som någon skrev, det handlar om gram och milimetrar i ridning. För mig är t.ex. en förhållning, en halvhalt något jag gör genom att tänka "stäng-öppna" med handen för att sedan ge eftergift och tänka ut med halsen. Det krävs så lite och ändå kan man åstadkomma så mycket..

Dina händer lär ju röra sig ändå, även om du försöker vara stilla. Så att medvetet röra på bettet låter i mina öron befängt.

Ett liten kram i innertygel för att lösgjöra, inget annat.

Vaddå fiskar?

Dina händer lär ju röra sig ändå, även om du försöker vara stilla. Så att medvetet röra på bettet låter i mina öron befängt.

Ett liten kram i innertygel för att lösgjöra, inget annat.

Vaddå fiskar?

Fiskar, nåt hon sa bara... Alltså att bettet måste röra sig i hästens mun annars arbetar den inte :S

Min tränare har gett mig väldigt bra råd om detta :)

Har en arab med mycket känslig mun (känslig överhuvud taget). Rider med väldigt lätt kontakt och gör ingenting med bettet förutom att ge signaler om halvhalter, ställning och för att min häst ska ha något att söka sig mot. Alltså när jag får ett lätt sug mot bettet är det ett kvitto på att bakbenen är med och bär upp henne.

Men för att inte bli stum i handen rör jag alltid handen lite vilket också gör att jag blir mjukare i axlar, armar osv. Med rör menar jag dock att jag är lite följsam, alltså jag är hela tiden mjuk i handen men inte helt och hållet stilla och stum. Och när jag sedan tar en förhållning för jag handen uppåt, och eftergift nedåt. Aldrig bakåt.

Jag ride med stilla hand, men min tränare verkar föredra rörligare hand. Min häst är inte riden i dressyr särskilt länge, den har utbildats i hoppning tidigare, ingen högre dressyr. Min häst ska gå i ganska låg form, nästan unghästform just nu, medans han bygger muskler. Om man går på rakt spår, tappar han gärna formen. Jag brukar rama in honom lite extra, och sitta med stilla hand som inbjuder honom att ta stöd och ev. lägga en volt. Min ridlärare, som är väldigt duktig annars, vill att jag ska röra på bettet genom att lirka med fingrarna. Jag tycker inte att det känns helt hundra, eftersom han ändå har känslig mun.

Nu känner jag mig splittrad. Är jag hemsk som tycker att min häst ska söka stödet själv? Det där lirkandet får honom att spänna sig och kröka in halsen i en hög "form", och då tappar han bakbenen, men "kan" lirkningen vara av godo tillslut? Ursäkta den lite kontroversiella frågan, men finns det hästar som vill ha lirk och aldrig väntande stilla hand? Men det menar jag inte att man inte kan ta hjälp av händerna vid typ halvhalter och kramanden, och att man inte kan leda osv., utan endast detta lirk för att få hästen i lägre form. Varför är detta en metod som många använder?

Senast ändrad av en moderator:

Vet inte om nån annan sagt det men SÅGA INTE!
Nu tror inte jag att du gör det men ett litet "att tänka på" bara:)

Jag skulle vilja påstå att din häst redan valt. Tappar den bakbenen och kröker in halsen när du lirkar och inte när du låter bli tycker jag du ska låta bli och helst hitta en tränare som lär dig rida som du och hästen vill.

Med handen tycker jag man ska prata när man vill nåt, ex en kramning för att ställa inåt eller en kramning för en halvhalt. Annars kan man hålla käft så man inte stör hästen i onödan ;)

Metoden att pilla för att få ner huvudet använder många eftersom det är den absolut enklaste vägen att få ner huvudet. Därmed inte sagt att det är den smartaste...

När jag rider för min ridlärare säger hon alltid, "rör på bettet, hästen vill inte ha döda fiskar i munnen". Men jag red kurs för en annan ridlärare härom veckan och hon sa tvärtom "bettet måste ligga stilla i hästens mun" Det har gjort mig helförvirrad :crazy:
Hur gör ni och hur tycker ni att jag ska göra?
Tacksam för alla svar.

Är det någon skillnad mellan de två olika ridlärarna? I utbildning och ridsätt alltså?

Är det någon skillnad mellan de två olika ridlärarna? I utbildning och ridsätt alltså?

delvis kl
precis vad jag oxå tänkte. skulle tro att den ridlärare som tyckte du skulle röra på handen har minst utbildning och egen erfarenhet.

handen ska inte vara stum, men den ska vara stilla.
handen ska vara rörlig, men röra sig med hästens rörelser, inte mot.
rör man sig mot hästens rörelser kallas det väl snarast att såga.

det är kanske du som missuppfattat din ridlärare? det är aldrig fel att fråga om en mer utförlig förklaring till varför man ska göra si eller så?

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 068
Senast: Lavinia
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 413
Träning Hejsan! Kort bakgrundsinfo: jag är 18 år gammal, ridit på ridskola i 11 år och har diagnosen autism nivå 2 vilket avsevärt försvårar...
Svar
15
· Visningar
2 339
V
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
10 403
Senast: valpköpare
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar