Sv: Helt förvirrad
Jag ride med stilla hand, men min tränare verkar föredra rörligare hand. Min häst är inte riden i dressyr särskilt länge, den har utbildats i hoppning tidigare, ingen högre dressyr. Min häst ska gå i ganska låg form, nästan unghästform just nu, medans han bygger muskler. Om man går på rakt spår, tappar han gärna formen. Jag brukar rama in honom lite extra, och sitta med stilla hand som inbjuder honom att ta stöd och ev. lägga en volt. Min ridlärare, som är väldigt duktig annars, vill att jag ska röra på bettet genom att lirka med fingrarna. Jag tycker inte att det känns helt hundra, eftersom han ändå har känslig mun.
Nu känner jag mig splittrad. Är jag hemsk som tycker att min häst ska söka stödet själv? Det där lirkandet får honom att spänna sig och kröka in halsen i en hög "form", och då tappar han bakbenen, men "kan" lirkningen vara av godo tillslut? Ursäkta den lite kontroversiella frågan, men finns det hästar som vill ha lirk och aldrig väntande stilla hand? Men det menar jag inte att man inte kan ta hjälp av händerna vid typ halvhalter och kramanden, och att man inte kan leda osv., utan endast detta lirk för att få hästen i lägre form. Varför är detta en metod som många använder?