Helt förvirrad

Sv: Helt förvirrad

Den ena är hippologutbildad på strömsholm och den andra också. Båda har hästar själva och den en av dem, den som sagt att handen ska vara helt stilla rider Svår B i dressyr.

Såga är väl klart att jag inte gör, hemska tanke! :crazy:

Den ena är hippologutbildad på strömsholm och den andra också. Båda har hästar själva och den en av dem, den som sagt att handen ska vara helt stilla rider Svår B i dressyr.

Såga är väl klart att jag inte gör, hemska tanke! :crazy:

Jag skulle väl i detta fall lita på tävlingsresultaten (vilket jag helst undviker) som bevisar att hon vet vad hon håller på med. Men om du är förvirrad så kan du ju fråga båda ridlärarna vad deras motivering till att handen ska vara si eller så och själv känna efter vad som ger bästa resultat för dig. Läs här och på internet, böcker och bilda dig en egen uppfattning om varför du ska rida på ett visst sätt istället för att bara följa instruktioner blint. En bra ryttare vet VARFÖR man ska rida på ett visst sätt, inte bara för att någon har sagt att det ska vara så.

Någonting som man inte allt för ofta får höra men som egentliten är det viktigaste är ju att handen ska FÖLJA hästen. Nu menar jag inte att det ska synas, men små små rörelser som knappt är synliga. Detta pratar min tränare om. Han säger att "har du en mjuk och följsam hand så kommer man väldigt långt" även om sits och skänklar inte är så bra. Jag får mycket kritik för just min sits (lite hösäck). Ett tips är att ta till sig bra information från alla ridstilar. Är man ödmjuk och öppen i sitt tankesätt kommer man långt! Jag rider "vanlig dressyr" / hoppning för det mesta, men är väldigt intresserad av mycket bra som kommer från westernridningen och den spanska ridningen. Min tränare har lärt mig rida mycket med enhandsfattning (spansk doma vacera) och det har varit/är ett under för min sits och balans. Har hjälpt mig mycket i hoppningen då det gäller känsla, takt, balans.

Någonting som man inte allt för ofta får höra men som egentliten är det viktigaste är ju att handen ska FÖLJA hästen. Nu menar jag inte att det ska synas, men små små rörelser som knappt är synliga. Detta pratar min tränare om. Han säger att "har du en mjuk och följsam hand så kommer man väldigt långt" även om sits och skänklar inte är så bra. Jag får mycket kritik för just min sits (lite hösäck). Ett tips är att ta till sig bra information från alla ridstilar. Är man ödmjuk och öppen i sitt tankesätt kommer man långt! Jag rider "vanlig dressyr" / hoppning för det mesta, men är väldigt intresserad av mycket bra som kommer från westernridningen och den spanska ridningen. Min tränare har lärt mig rida mycket med enhandsfattning (spansk doma vacera) och det har varit/är ett under för min sits och balans. Har hjälpt mig mycket i hoppningen då det gäller känsla, takt, balans.

Min häst är väldigt tung och hänger gärna på bettet och blir stum i munnen. För att han ska sluta med det så rider jag antagligen en stund på helt långa tyglar så att han förstår att han inte behöver hänga i tyglarna för att hålla balansen, eller så kramar jag lite lätt i handen för att han ska känna att det inte är rätt. Då mjuknar han.

Det jag menar med att krama är inte på något sätt att flytta på handen, utan att knyta handen lite hårdare runt tygeln och sedan mjukna igen.

Det fungerar för mig.

Handen ska vara mjuk och följsam, men man ska inte såga/pilla med fingrana/plocka med tyglarna, vad man nu vill kalla det. Formen kommer bakifrån, hästens mun/huvudets placering har ingenting med det att göra.

Handen ska vara mjuk och följsam, men man ska inte såga/pilla med fingrana/plocka med tyglarna, vad man nu vill kalla det. Formen kommer bakifrån, hästens mun/huvudets placering har ingenting med det att göra.

Nu har ju inte TS riktigt talat om det är formen hon just i detta skede försöker uppnå. Det kan lika gärna ha att göra med den enklaste övningen så som bara att rida på rakt spår i skritt- att hon ska följa med hästen och "plocka" med den i munnen kontra att bettet skall ligga stilla.

Du ska ju inte rida med handen utan med säte, vikt och skänkel...så...slutsatsen är så stilla som möjligt.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 068
Senast: Lavinia
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 413
Träning Hejsan! Kort bakgrundsinfo: jag är 18 år gammal, ridit på ridskola i 11 år och har diagnosen autism nivå 2 vilket avsevärt försvårar...
Svar
15
· Visningar
2 339
V
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
10 403
Senast: valpköpare
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar