helt fel i pass

Jezzie

Trådstartare
Vad gör man om färgen är helt fel i passet? Att fölet sett ut att få en helt annan färg vid registrering än den dom slutligen fått? Ska man fortfarande skriva färgen som står i passet vid anmälningar till premieringar, kvalitetsbedömningar, tävlingar mm.... trots att det är totalt fel....

Sv: helt fel i pass

Nej du behöver inte skriva fel färg när du anmäler din häst.
Däremot kommer troligtvis färgen som står i passet ändå i katalogen (pga uppgifterna läggs in vid registreringen och sedan skickas ut till föreningarna inför visningar).
Passet kollas vid 3-årstest och kvalitetsbedömningar och då görs ändringar (som sedan sänds in och passet görs om). Du får inte ändra i passet själv.
Du kan också ta ut en id-kontrollant som kollar din häst och skriver att färgen är fel - så kan du få ett nytt pass.

Du ska se till att få en ny ID-beskrivning gjord så snart som möjligt och få den felaktiga i passet utbytt. DÅ som först kan du ju visa att det ÄR rätt häst du har med dig på bedömningar och sånt. Väntar du till du kommer till treårstestet t.ex, så kan det ju bli så illa att du inte får starta för att det anses vara fel häst.

Få inte panik - det har, mig veterligen, aldrig hänt att man inte har fått starta p g a det står fel färg i passet - det är ju inte ovanligt.
Tänk på att veterinärer (om du ska vacc eller dyligt) kan i de flesta fall också id-kolla.

Men det finns INGEN anledning att vänta med att få en ny ID-beskrivning gjord, det SKA ju stå rätt i passet! Och då är det ju bättre att få det ändrat NU och inte när man står där med skägget i brevlådan och kanske HAR blivit avvisad från t.ex en premieringsplats... För även om du inte vet att det har hänt, så KAN det mycket väl inträffa!

Och ID-beskrivningen ska vara gjord av en godkänd ID-kontrollant, läs på SHs sida om det... Långt ifrån alla veterinärer är godkända till detta.

Jag är id-kontrollant själv
och tycker inte att Jezzie behöver skrämmas upp.
På dig låter det som hon måste få passet ändrat imorgon.

Det kostar ju säkert rätt mycket att ändra färg i passet och jag har inte tänkt göra det om det absolut inte måste göras, har andra hästar som inte har pass än jag måste ta i tu med i första hand, så det känns lite surt att måsta byta ut pass på den som har ett redan.

Ljusbrunblack....

Då kan du ju göra ändringen när du ändå måste id-kolla dina andra hästar.
Du får kolla prisuppgifter med din rasförening.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Jag förstår verkligen inte det här med “dolda fel” vid husaffärer. Det funkar ju inte i praktiken. Som jag har förstått det så är...
2
Svar
39
· Visningar
3 840
Senast: cewe
·
Kropp & Själ Jag har köpt hus och flyttar in om några veckor och det har varit långdraget med massor av strul och oro. Jag kollade på huset 20 mars...
6 7 8
Svar
141
· Visningar
10 209
Senast: Inte_Ung
·
R
  • Låst
Kropp & Själ Jag är ny här på bukefalos, och är väldigt orolig att göra fel eller bryta mot några regler. Så jag tänkte att det är lika bra att fråga...
Svar
12
· Visningar
3 267
Senast: Gunnar
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 818

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka