Helklippning

Farre_

Trådstartare
Hej, hade tänkt klippa min polle nu i vår efter som han ser ut som en riktigt hårboll, och att jag kommer träna honom hårt nu i sommar.:d

Men vad är det jag ska tänka på?:confused:
Han har aldrig tidigare blivit klippt(13 år):crazy:
Kan man hitta nån som klipper åt en, eller måste man göra det själv?

mvh Farre_

Sv: Helklippning

Det brukar finnas folk som åker runt och klipper, kan kosta typ 2-300 kr. Du kan leta bland annonser tex här. Annars är det inte så svårt att klippa själv.

Man skall inte klippa över huvudtaget efter januari då det stör den naturliga hårfällningen. Skall man klippa skall man göra det på hösten.

Ska du inte träna hårt förens i sommar tycker jag att du ska vänta och se hur han ser ut efter fällning. :)

Jo, jag menar det.. jag glömde nog att skriva det.:P ja,efter hårfällningen, typ juni eller så.
jag ska se om jag kanska kan få nån bild på honom.
MVH Farre_

jag har klippt i MAJ utan problem så det där är en skröna..

men när man klipper sent, alltså nu innan dom börjat fälla för allvar, så ska man klippa hela hästen. annars kan det bli ojämnt när nya pälsen kommer.

men ska du inte träna för till sommarn så är det ingen ide at klippa nu, han kommer ju fälla pälsen ändå så snart det blir vår!

Så bara för att jag inte kan klippa hästen nu efter januari så ska den gå och lida pga för tjock päls?

Har nästan alltid klippt min ponny året om pga tjock päls, inte har hon blivit störd i sin pälssättning, det året då hon stod pga skada fick pälsen växa ut, den var helt normal.

Min häst (Min första häst, fick henne 2006) har jag fått klippt 2 gånger förra året, första gången var i januari klippte jag henne pga att hon svettades otroligt mycket vid träning.

Klippte henne mitt i sommaren då hon hade vinterpäls mitti sommaren och hon led utav det, sommar ca 25-30 grader och hon är soldyrkare och står helst i solen även om det fanns skugga att gå till, så jag rakade av all päls.

Vi rakade inte henne nu till hösten vilket vi skullle egentligen ha gjort men hon fick fång och haf haft boxvila sedan dess så fanns ingen andledning att klippa då hon står i kallstall..

/R

Min häst (Min första häst, fick henne 2006) har jag fått klippt 2 gånger förra året, första gången var i januari klippte jag henne pga att hon svettades otroligt mycket vid träning.

Klippte henne mitt i sommaren då hon hade vinterpäls mitti sommaren och hon led utav det, sommar ca 25-30 grader och hon är soldyrkare och står helst i solen även om det fanns skugga att gå till, så jag rakade av all päls.

Vi rakade inte henne nu till hösten vilket vi skullle egentligen ha gjort men hon fick fång och haf haft boxvila sedan dess så fanns ingen andledning att klippa då hon står i kallstall..

/R

Tjock sommar päls KAN ju faktiskt berott på störd pälsfällning då ni klippte i januari... om man nu tror på myten vill säga :smirk:

Tjock sommar päls KAN ju faktiskt berott på störd pälsfällning då ni klippte i januari... om man nu tror på myten vill säga :smirk:

Som "Centaur" påmminde mig om.
Jag glömde skriva till att hon har cushings syndrom vilekt gör att hon får enotroligt lång päls och kan verkligen inte släppa den så för hennes skull så klipper jag henne.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Min häst har ett återkommande problem där han får som strävhårig päls ca 1-3 månader efter klippning nr 2 (som blir runt nov-dec)...
2
Svar
29
· Visningar
1 482
Hästvård Magsår? Någon som haft en häst vars enda symptom varit att den varit riktigt sur när man rörde vid magen? Vi har haft veterinär ute som...
Svar
4
· Visningar
368
Senast: Malva1978
·
Katthälsa Har en super senior till katt vars klor börjar bli ett problem där hon får sår på öronen av dom när hon kliar. Jag har aldrig klippt...
Svar
6
· Visningar
615
Senast: MJLee
·
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
58
· Visningar
6 504
Senast: Ragdoll
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Orolig katt i bil
  • Akvarietråden V