Helklippning

Status
Stängd för vidare inlägg.
Q

Queen

Hur exakt klipper man när man klipper helklippning?
Klipper man verkligen exakt hela hästen då?
Spar man inget någonstans?

Sv: Helklippning

Egentligen borde man ju inte göra det...Men många säger ju helklippning förutom...blablabla, så då borde det ju inte vara det. Men man lämnar ofta halva huvudet tror jag. Beror ju på vad hästen tycker om maskinen! Men du behåller ju håret på din häst där den behöver det, eller där den inte behöver bli av med det! :bump:

Helklippning innebär att all päls klipps bort, förutom en trekant vid svansroten. Det är inget att rekommendera för hästar som går ute mycket, men passar för hästar som är uppstallade och tränar/tävlar även under vinterhalvåret.

Citat: Tips till dig som ska klippa din häst

Nora skrev:
Egentligen borde man ju inte göra det...Men många säger ju helklippning förutom...blablabla, så då borde det ju inte vara det. Men man lämnar ofta halva huvudet tror jag. Beror ju på vad hästen tycker om maskinen! Men du behåller ju håret på din häst där den behöver det, eller där den inte behöver bli av med det! :bump:

Okej.

Finns det dom som klipper sina "grövre hästar"?

Typ Nordsvensk, Frieser o.s.v...

Jag har hand om en kbl travare ibland som klipps. Shettisen jag kör klipps...om dom räknas som grövre? De tränas ju rätt så hårt också. Dom skulle ju absolut klara sig utan täcke ute och skulle sätta fydundrans massa päls men då skulle dom aldrig orka träna nåt mer än skritturer typ...

Nora skrev:
Jag har hand om en kbl travare ibland som klipps. Shettisen jag kör klipps...om dom räknas som grövre? De tränas ju rätt så hårt också. Dom skulle ju absolut klara sig utan täcke ute och skulle sätta fydundrans massa päls men då skulle dom aldrig orka träna nåt mer än skritturer typ...

Okej.
Men man kan väl ändå inte helklippa en Nordsvensk.
Eller kan man?

En helklippning för mig är då man lämnar huvud och ben oklippta och ev en plätt under sadeln.

Att klippa huvud och ben tycker jag verkar onödigt, jag har iaf aldrig gjort det och kommer inte att göra heller.

Queen skrev:
Okej.
Eller kan man?

Varför skulle du INTE kunna? :confused:

Frågan är ju om det är NÖDVÄNDIGT. Om du elklipper hästen kommer den behöva täckas.
Ska du rida/köra hästen hårt, eller bara klippa för klippandets skull?

Farouk skrev:
Varför skulle du INTE kunna? :confused:

Frågan är ju om det är NÖDVÄNDIGT. Om du elklipper hästen kommer den behöva täckas.
Ska du rida/köra hästen hårt, eller bara klippa för klippandets skull?

Precis! Klipp om du behöver...ingen skillnad på nordsvensk eller halvblod. Ett halvblod bör heller inte klippas om den inte behöver det!

Queen skrev:
Okej.
Eller kan man?
Klart du kan om det behövs.
Min bruksnordis får verkligen ARBETA, och det går bara inte om han är oklippt. Jag klipper allt utom ben och huvud.
Går ute med täcke 06.30 till 20.30 om han är ledig.
När vi jobbar i skogen har han alltid en filt på sig och hö att tugga på när han står och väntar.
Vi har kall-stall så han har samma täcke på sig inne på nätterna.

Jag klipper min , Då klipper jag allt förutom en liten trekant vid svansen + Huvudet , sen klipper jag allt.
Och det är vad jag kallar helklippning.

Det beror ju på, när jag klipper helklippning på andras hästar lämnar jag från knät/hasen och neråt, en lite fläck på ryggen under sadlen och själva ansiktet, klipper halva ganaschen.
Helklipper jag mina egna hästar lämnar jag en fläck på ryggen och klipper allt annat så det är en riktig hel klippning.

Jag klipper andras hästar efter deras önskemål och alla vill oftast ha olika, alla hästar svettas ju på olika ställen har mer eller mindre täcken på sig osv.

Just nu är mitt sto som är helt ur kondis oklipp men ju mer hon kommer igång lite mer så kommer jag klippa henne under halsen där hon svettas mest.
Valacken går ju ute dygnet runt och på honom är halva halsen klipp och sen har han en 2 dm rand på magen och bak över rumpan. Ska dock klippa hela halsen på han nästan gång jag klipper eftersom jag inte vill släppa ut han blöt när det är kallt.

När jag helklipper mina egna så klipper jag allt. Lämnar bara lite under sadeln på den ena hästen.
Klipper jag andras klipper jag allt om de vill eller så lämnar jag huvud och ben om det är så det vill ha det.

Jobbar dom ordentligt behöver såna här pälsiga djur klippas ännu mer än mer varmblodiga (kortpälsade) raser. Alla kallblod klipps här, om inte så tar det mer än ett halvt dygn för dom att torka, det blir även mycket jobbigare för dom att arbeta fullt ut om de inte klipps.

Helklippning för mig är när man klipper HELA hästen... Har sett många som gjort det men fattar inte alls varför?! Kan förstå att man klipper hästen om den jobbar mkt men HELA hästen? Där går väl gränsen, den svettas väl knappast om benen eller??

Araton skrev:
Helklippning för mig är när man klipper HELA hästen... Har sett många som gjort det men fattar inte alls varför?! Kan förstå att man klipper hästen om den jobbar mkt men HELA hästen? Där går väl gränsen, den svettas väl knappast om benen eller??

man klipper ofta länden oxå och där svettas den väl inte heller, det handlar om vad som man tycker är snyggast

Queen skrev:
Okej.
Eller kan man?

Det är väl FRAMFÖRALLT nordsvenskar, islänningar, fjordingar, shettisar osv. som behöver klippas eftersom de sätter sån enormt tjock päls!

Men det är givetvis bara de individer som JOBBAS som behöver klippas. Även om min nordis bara är en promenadhäst som rids i skogen några dagar i veckan så måste hon absolut klippas, annars orkar hon inget och blir dygnblöt av svett!
Går de bara runt i en hage ska de ha kvar sin päls! Eller om de bara skrittas då och då...

Jag har en fjording som sätter massor (!) av päls på vintern. För mig har det fungerat bra att spårklippa, dvs klippa magen och bogen. Då svettas pållen inte när jag rider och han kan fortsätta gå utan täcke i hagen. Ska tillägga att det passar för den ridning jag ägnar mig åt.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Min häst har ett återkommande problem där han får som strävhårig päls ca 1-3 månader efter klippning nr 2 (som blir runt nov-dec)...
2
Svar
29
· Visningar
1 471
Hästvård Jag har fått lära mig att hästen ska vara ren och torr innan klippning, dvs. ren som duschad med schampo. Detta för att få en jämn och...
2
Svar
28
· Visningar
1 864
Senast: Ketrawzc
·
Foder & Strö Jag har äntligen en analys på vårt grovfoder, och sitter därför och försöker räkna på hur vi ska fodra. Vi har en lite låg kvot (5) och...
Svar
12
· Visningar
783
Senast: Oknytt
·
Kultur Jag söker klipp i filmer och serier där kvinnan/kvinnor sexualiseras till min undervisning. Jag har försökt att googla, men hittar inget...
2
Svar
36
· Visningar
1 834
Senast: Lenita
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka