Helklippning

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Helklippning

Okej.
Men om man klipper en helklippning på en Nordsvensk Brukshäst så kan man alltså klippa hela hästen (till hovskägget), precis som alla andra hästar.
Då vet jag.
För om man rider nästan varje dag och rider lektion en gång i veckan och mycket dressyr, så behövs det väl?

Queen skrev:
Okej.
Men om man klipper en helklippning på en Nordsvensk Brukshäst så kan man alltså klippa hela hästen (till hovskägget), precis som alla andra hästar.
Då vet jag.
För om man rider nästan varje dag och rider lektion en gång i veckan och mycket dressyr, så behövs det väl?

Nej, man behöver absolut inte klippa HELA hästen! Jag klipper maximalt hela bålen, ej ben och huvud. Oftast klipper jag bara "halva" hästen dvs en täckesklippning (man lämnar pälsen på ryggen och rumpan). Det räcker för att hästen ska svettas mycket mindre!
Jag tycker att det är den IDEALISKA klippningen eftersom man då skyddar de känsliga ryggmusklerna och korset samt slipper att ha ridtäcke på vid uteritter.

De som klipper HELA hästen, även huvud och ben, är väl oftast tävlingsryttare som vill att hästen ska se extra SNYGG ut. Annars finns det ingen som helst anledning till att HELKLIPPA en häst, det är bara DUMT.

Araton skrev:
Helklippning för mig är när man klipper HELA hästen... Har sett många som gjort det men fattar inte alls varför?! Kan förstå att man klipper hästen om den jobbar mkt men HELA hästen? Där går väl gränsen, den svettas väl knappast om benen eller??

"Min" shettis svettas typ mest på huvudet! hehe...skum häst kanske...Att han klipps även på benen på sommaren är ju nog mest för syns skull. Ni vet väl alla vilken vinterpäls shettisar har...rakar resten, Ser lite kul ut! då kan man kalla honom pudeln ;) Han hade täckesklippning förra vintern men då blev han ju svettig även upp på ryggen under ett hårt pass inomhus! Olika behov för olika hästar...

Mina svettas om benen med. Inte under knäna men upp vid magen precis så svettas det. Jag klipper ben och huvud för det estetiska. Hästarna blir mycket snyggare plus att det är lättare att hålla benen rena.

Lånar knapp...

Funderar på att spårklippa min häst eftersom hon har ganska rejäl vinterpäls och det är inte mycket till vinter här i år så hon svettas för minsta lilla, en lite skogstur med mest skritt och lite trav så är hon jättesvettig! Det är en varmblodstravare som går på lösdrift, har täcke på vid dåligt väder.

Hur klipper man enklast hästen mellan frambenen? Klipper man insidan på låren också när man spårklipper?

Sweet skrev:
Lånar knapp...

Funderar på att spårklippa min häst eftersom hon har ganska rejäl vinterpäls och det är inte mycket till vinter här i år så hon svettas för minsta lilla, en lite skogstur med mest skritt och lite trav så är hon jättesvettig! Det är en varmblodstravare som går på lösdrift, har täcke på vid dåligt väder.

Hur klipper man enklast hästen mellan frambenen? Klipper man insidan på låren också när man spårklipper?

Håll ut hästens ben åt sidan och rakt fram nästan som "stretchställning" så går det bra, själv om hästen är snäll, eller ta hjälp av någon annan! Vart du klipper bestämmer du ju efter var din häst svettas!

Okej.

Finns det dom som klipper sina "grövre hästar"?

Typ Nordsvensk, Frieser o.s.v...

När jag klipper mitt sto (frieser), klipper jag allt utom ben ( för då åker hovskägget med och de är tragedi inom kallblodsvärlden!) och halva huvudet, samt lämnas en trekant vid svansroten. Det tycker jag är lagom.

När vi HEL klipper, klipper vi ALLT, hela huvudet och från hovarna och uppåt, lämnar liten trekant vid svansen samt en liten bit under sadeln. Klipper ur öronen med liten maskin samt rakar mulen med rakhyvel.

När vi HEL klipper, klipper vi ALLT, hela huvudet och från hovarna och uppåt, lämnar liten trekant vid svansen samt en liten bit under sadeln. Klipper ur öronen med liten maskin samt rakar mulen med rakhyvel.

fr.o.m den 1 januari 2009 är det olagligt enligt någon paragraf att raka av känselhåren vid mulen.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Min häst har ett återkommande problem där han får som strävhårig päls ca 1-3 månader efter klippning nr 2 (som blir runt nov-dec)...
2
Svar
29
· Visningar
1 471
Hästvård Jag har fått lära mig att hästen ska vara ren och torr innan klippning, dvs. ren som duschad med schampo. Detta för att få en jämn och...
2
Svar
28
· Visningar
1 864
Senast: Ketrawzc
·
Foder & Strö Jag har äntligen en analys på vårt grovfoder, och sitter därför och försöker räkna på hur vi ska fodra. Vi har en lite låg kvot (5) och...
Svar
12
· Visningar
783
Senast: Oknytt
·
Kultur Jag söker klipp i filmer och serier där kvinnan/kvinnor sexualiseras till min undervisning. Jag har försökt att googla, men hittar inget...
2
Svar
36
· Visningar
1 834
Senast: Lenita
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka