Helgerån-Men säkrare

Sv: Helgerån-Men säkrare

Tänk så skär du dig på skalet? :O

Iofs vet jag inte om det är så hemskt att såga av hornet om sadeln används till skogsridning och ''hålet'' täcks över ordentligt...?

om du nu är orolig för att fastna med chapsen eller jackan, rid utan dem då :idea:

och du passa på att såga ner hela skogen och göra ridbaneunderlag överallt, tänk om du skulle ramla av rakt på en stubbe :crazy:

*kl*

Nämen vad är det här???
Ni är ju värre än det påstådda trollet!!!

De kanske faktist är sant, och hon upplever sig minimera risker mid sitt utspel. Om detta är en lösning som passar henne så är det bara att gratulera.
Ävern om det är det sista jag skulle göra själv.

heh, jo.. chargongen har blivit lite rough'ntough.. så jag Hoppas verkligen som skrivit att det ÄR en trolltråd.. annars är vi överelaka.. riktigt Riktigt elaka. Och isf..

Förlåt TS.. men byt sadel nästa vända ist för att göra en befintlig sadel osäljbar..

Vi kanske ska starta en trend - och en klubb!!! :rofl::rofl::rofl:
Stackars hästar...

Dessvärre så tillhör jag den klubben som TS dotter tydligen utträtt ur... den som vill ha sin knopp att hålla i, men stigbyglar och tyglar klarar jag mig nog utan.. så länge jag har min knopp.

Tänk om man har en häst med jättelång man då?!
Vad lätt man kan trassla in tex fingrarna i manen, och fastna ifall hästen skulle bocka (man rider ju trots allt barbacka, då är det svårare att hålla balansen) Och så blir man släpandes efter hästen, med fingrana fasttrasslade i manen.
Sen har man nog inga fingrar kvar. :eek:

Så, fram med saxen och snagga hästens man!

Tänk om hästen börjar svänga med svansen då!
Man kan ju fastna och börja svänga med... (aj...:rofl::p)

*kl*

Nämen vad är det här???
Ni är ju värre än det påstådda trollet!!!

De kanske faktist är sant, och hon upplever sig minimera risker mid sitt utspel. Om detta är en lösning som passar henne så är det bara att gratulera.
Ävern om det är det sista jag skulle göra själv.

får nog hålla med, jag verkar vara den enda som hamnat på sjukhus pga det förbannade hornet!
Tacka vet jag min underbara hectorsadel som har allt en westernsadel har förutom ett horn!:D

Grejen är den att vill man inte ha horn finns det en uppsjö av sadlar som är tillverkade utan...

får nog hålla med, jag verkar vara den enda som hamnat på sjukhus pga det förbannade hornet!
Tacka vet jag min underbara hectorsadel som har allt en westernsadel har förutom ett horn!:D

^^ jag tycker så mycket om er, så ta det här väldigt rätt.. när man sysslar med djur så slår man sig.. vilka försiktighets åtgärder man än gör.. rätt som det är så är olyckan där. Och man blir alltid efterklok.. men som du gjorde - det är vettigare att köpa en sadel anpassad efter ens önskemål än att "förstöra" en befintlig sadel som har ett horn i original.

För mig är hornet mer än säkerhet än det är en risk - så länge jag har det Vet jag att jag sitter kvar.. däremot är stigbyglarna det första jag släpper eftersom jag varit på väg att fastna där - och har en vän som knappt klarade livhanken då han slogs ur sadeln som 12åring och blev hängande efter/under en skenande quarter.

I min värld är det så befängt att ommodulera en sadel.. ungefär som att i mitt fall sätta ett horn på en klassisk sadel och plocka bort knäputor samt stigläder - så jag får något rejält att hålla i och "inget att fastna i" att jag faktiskt tog förgivet att det måste vara en trolltråd..

ha ha, det är ingen fara jag kan ta det på rätt sätt!;)

fast att det har blivit den hornlösa beror igentligen inte på att den är hornlös utan för att den är grymt skön, ger en riktgt bra sits och passar hästen bäst!

Har inga problem att rida i en sadel med horn, men väljer bort att rida galna hästar istället! (Tinka är ett undantag!:D)
Däremot tycker jag inte att ts är helt fel ute, visst hon får en osäljbar sadel, men kan hon leva med det så är det ju upp till henne!

hahaha, jaa ni får hoppas att det är ett troll:')

Tror inte detta är ett troll om man tittar på andra trådar den har skrivit i.

Nej, jag tittade också direkt på det första gången jag såg tråden. Och jag håller med, jag tror inte det. Nu är hon väl bortskrämd och inte vill svara:o:cool:

*kl*

äum... jag har suttit i westernsadel EN gång:o:angel: och automatiskt så höll jag faktiskt undan jacka under på- och avsittning. Tror till och med min kära lilla Bewildered kommenterade det...

Jag har fastnat i klassiska sadlar innan (både i framvalvet och i sadelkåpan), så det sitter lite i ryggmärgen när man har en jacka som är lite fladdrig eller liknande.

Säkert några som har sagt det innan, men om du inte är ett troll:
1. Lär dig/dottern sitta upp & av i westernsadeln ordentligt och ha ordentliga kläder på er, dvs. inte bylsiga eller öppna jackor etc som lätt fastnar. Håll handen över hornet vid upp- och avsittning så kan ni inte fastna med chapsen.
2. Håll reda på tyglarna, speciellt om du har delade tyglar. Lätt att fastna i och lätt att hästen trampar på dem.
3. Ha ordentliga skor och var noga med att du enbart stöttar foten med tån i stigbygeln. Det är hur lätt som helst att fastna i dem, speciellt på en westernsadel där det är lite mer plats.
4. Rider hon ut ensam i skogen? Klarar hon av det? Jag hoppas för hennes skull att hon har mobilen med sig och att hon alltid berättar vart hon ska + när hon beräknar att vara hemma.

Oj vad kul det var att läsa era reaktioner. Jag har nu testat sadeln och det blev jättebra. Jag kunde snabbt få tag i tyglarna utan att fastna i hornet när han gjorde ett skutt franåt under skritt på lång tygel, jag kunde stå upp i branta backar utan att horn i magen och ducka under grenar. Och fortfarande ha en mycket skön och bra sadel under rumpan.
Jag sa till stallägaren att titta vad jag gjort med sadeln (hon är ingen westernryttare) och hon kunde inte se nåt! Så jag har tydligen lyckats bra. Jag har klätt in med nytt läder och slagit fast lite nitar runt så det smälter in i sadeln, jag tycker personligen att det SER konstigt ut, men jag vet ju hur den såg ut innan.
Så för 30kr fick jag en sadel som fungerar utmärkt och som jag aldrig kommer att sälja.

Liknande trådar

Ridning Det här blir ett långt inlägg men skulle vara jättetacksam om nån pallade läsa och ville hjälpa mig att fundera på vad som kan göras...
2
Svar
21
· Visningar
4 286
Hästmänniskan Hejsan, Jag letade efter min första egna häst för 1 år sedan och jag var och provred ett 8 årigt fullblod när jag råkade hitta hästen...
4 5 6
Svar
108
· Visningar
19 913
Senast: mackan
·
Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt...
2 3
Svar
49
· Visningar
12 683
Senast: Karminnie
·
S
Western Är rätt ny på det här med western, men har haft egen häst i över 20 år och vet hur viktigt det är med bra passande sadlar... Men...
Svar
10
· Visningar
2 040
Senast: Sasse_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka