Hela gummiboots - tips för pådragning

alazzi

Trådstartare
Min kluriga häst har nu på två dagar dragit av sig 4 stycken boots i hagen så jag måste byta taktik;) Har sprayat bootsen med antignag, men han är sen sån häst som biter på allt och nu har har tydligen upptäckt hur man drar av sig bootsen. Jättekul tydligen.

Har dragit mig för att köpa hela gummiboots eftersom jag har så svaga nypor, klarar inte att dra på dem. Men finns det något sätt att komma runt det problemet?

Sv: Hela gummiboots - tips för pådragning

Om bootsen är varma när du drar på de så går det enklare :idea:

Det som kan vara en nackdel med hela boots är att de absolut inte går av om det händer ngt, de kan vändas åt fel håll & orsaka sår på hästen.
Med spännen/kardborre är det lättare att bootsen åker av om ngt sånt händer.
Jag hade en häst vars boots gick sönder & hade helt enkelt inte vågat ha honom oövervakad i hagen med hela boots då jag vet hur han kunde vrida & vända på dem.
Därför är jag lite emot hela boots just på hästar som har såna problem.

Jag vill inte att hästen ska kunna slita av sig bootsen. Han har redan slitit bort 4 stycken boots på två dagar. Jag använder bootsen för att inte få avtrampade skor så han har bootsen bara i hagen och vid uteritter.

jag skulle tänka på varför hästen trampar av sig skor innan jag började ha på boots på så ofta.

beror det på hovslagaren/skoningen tex?

Rågummiboots som dom annvänder på travare är bra - mjuka och tåliga.. Okay, så e dom vel ganska så fula med sin orangefärg, men jag har haft sånna länge nu, och dom holder! Lätta å setta på och ta av.

har för mig att alazzi har någon kanonhovslagare så det beror inte på denne.

köp de som är ljusbruna ohc tunna de är enkla att dra på eller klipp en liten skåra i dem så är de enklare att dra på...

har för mig att alazzi har någon kanonhovslagare så det beror inte på denne.

Jo, min hovslagare är tävlingshovslagare på em för quarterhästar, så han är erkänt mycket skicklig. Han åker årligen till Texas för vidareutbildning av westernhästskoning.

Han är det här områdets skickligaste hovslagare, jag kan inte hitta någon med bättre kompetens.

jag skulle tänka på varför hästen trampar av sig skor innan jag började ha på boots på så ofta.

beror det på hovslagaren/skoningen tex?

Jo, den debatten har jag haft tidigare. Hästen varmskos och har dubbla tåkappor. Hovis snålskor så mycket som han vågar eftersom han vet att vi annars får tappskor.

Rågummiboots som dom annvänder på travare är bra - mjuka och tåliga.. Okay, så e dom vel ganska så fula med sin orangefärg, men jag har haft sånna länge nu, och dom holder! Lätta å setta på och ta av.

ett tipsär att köpa tunnare gummiboots ju tunanre / lättare dom r desto lättare att dra på om du inte vill ha ljusbruna finns det andra färger också. horze har svarta och ljusa dom duger gott till hage oh lätta att dra på:)

Tycker att hela boots går sönder precis lika lätt/ofta som de med spännen, de står emot leran bättre bara!

öööh alla travboots jag har (sisådär 23 par i olika tynger) är svarta..

betyder väl inte att dte inte finns andra färger?

Jag har svarta, vita, naturfärgade, oranga. Tror tom jag sett ett par blå. Är dock inte ägare till ett par av denna färg.

Min kluriga häst har nu på två dagar dragit av sig 4 stycken boots i hagen så jag måste byta taktik;) Har sprayat bootsen med antignag, men han är sen sån häst som biter på allt och nu har har tydligen upptäckt hur man drar av sig bootsen. Jättekul tydligen.

Har dragit mig för att köpa hela gummiboots eftersom jag har så svaga nypor, klarar inte att dra på dem. Men finns det något sätt att komma runt det problemet?

köp boots i en travshop! det är helt annat gummi i dem som går att dra i hur mycket som helst. oavsett hur svag man är och hur stora fötter hästen har :D

men det som är bra med travarbootsen är att de finns i olika storlekar! så om hästen har stora fötter kan man köpa boots med större storlek. men se till att de inte blir för stora för då tappar de dem lättare.

men travarboottsen är lätta att dra på oavsett hur kallt det är. sen är det bara att arbeta in en teknik :idea:

betyder väl inte att dte inte finns andra färger?

Jag har svarta, vita, naturfärgade, oranga. Tror tom jag sett ett par blå. Är dock inte ägare till ett par av denna färg.

har jag aldrig sagt heller!! men om du tittar på hennes inlägg så ser det ut som att hon menar "travarbootsen är jättebra - men synd att de bara finns orange" och det är de jag menar att det inte stämmer - för alla jag har är då svarta :cool:

Då är jag med.

Kom på att jag har ett par bruna också...

;)

jag tyckte mest att de var lite risk för att hon inte skulle våga titta på travarboots om hon skulle tro att det bara fanns orange. vissa gillar inte den färgen :D (talar av egen erfarenhet :angel:)

Orange är väl lika bra som gröna?

Oranga lär man iaf se om hästen "tappar bort" dem.:idea::rofl:

Liknande trådar

Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla... 2 3 4
Svar
60
· Visningar
8 650
Senast: Ajda
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare... 2
Svar
38
· Visningar
12 812
Senast: QueenLilith
·
Hästhantering Nu behöver jag alla tips jag kan få! Har en ny häst här hemma, en unghäst närmare bestämt. Tidigare ägare (och uppfödare) har haft...
Svar
17
· Visningar
4 410
Senast: Cattis_E
·
Relationer Gammal användare med nytt nick på grund av känsligt ämne och jag MÅSTE få ventilera och höra utomståendes perspektiv. Jag insåg tidigt... 2 3 4
Svar
75
· Visningar
19 831
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Uppdateringstråd 31
  • Alternativ till försäkring