Hel sula med 'utåtbuktning' i mitten, buffersula?

Alexandra_W

Trådstartare
Jag har lärt mig de kallas buffersula, men det går iaf inte googla sig till några träffar. Men hela sulor, men det är som en utåbuktning i mitten, ner mot marken. Gör att snö fastnar betydligt sämre än med vanliga, hela sulor?

Men vilka gör dem/vad heter de/var får man tag i dem?

Sv: Hel sula med 'utåtbuktning' i mitten, buffersula?

Hej!

Jag har ingen aning om vad de heter, men här finns de att köpa hos Granngården... Funkar jättebra mot snöklampar, så länge de inte är för gamla... Högst två skoperioder funkar de på min häst, sedan verkar det som att gummit ger med sig, och blir som en vanlig platt sula. Inte för att du frågade om det, men men... Lite värdelöst vetande bara ;)

Mvh
cemses

Jättebra att få info om hur de fungerar. Jag har haft det enstaka ggr förr, och då har det fungerat bra, men det är läääääänge sen nu.

Men vet rek de igår på vetbes när vi pratade hela sulor och snöklampar. Frågade min hovis, och han visste att de fanns, men hade ingen erfarenhet om/hur de fungerade. Men som han sa 'det är ju bara att prova'.

Så då jag skulle googla fram var man fick tag i dem och vad de heter (om man får se till så de beställs hem), och insåg att eh, vad heter de egentligen. Men är jättebra med erfarenheter med :bow:

GG här har typ 'ingenting' tyvärr, men lokala ridsportshandlaren har en hel massa, och brukar kunna ta hem annars, men då gäller det veta vad man frågar om ;)

Intressant.
Är det någon som kan lägga in en bild på hur de ser ut?
Jag ska vintersko om några veckor, och detta låter ju som ett bra alternativ till de vanlgia snösulorna.

Hästen jag rider har sådana, och jag tror min hovslagare kallade dem för "pumpsula" men är inte helt säker.

De funkar riktigt bra tycker jag!

Buffertsula kallar man ibland sulor med stråltryckare. De här sulorna med heter något med snow men jag minns inte vad. Det var länge sedan jag använde dem men jag tror att de finns/fanns på nordpost.

KL
Skor också med såna sulor, funkar bäst här nere i Skånesnön. Men min hovis sa att de inte fanns längre? Själv har jag sparat mina från förra vintern. Vad de heter har jag aldrig tänkt på faktiskt.

Är det en sådan här sula du menar?

15768300.jpg

Nja, den ser inte ut som den jag menar, men kanske fungerar likadant?

Det där är ingen buffertsula. Vad heter den?
Vilka fina skor:) Greppsko:confused:

Varför spikas det med 10 söm?
Kan du ha 4 brodd där?

Jag har ingen aning om vad sulan heter, tror inte hovis visste det heller ;-) , den skulle tydligen vara ny på marknaden.

Skon är en Natural Balance, sulan i kombination med skon är ett specialbeslag för en skada.
Varför det blev så många söm vet jag inte heller, oj vad insatt jag känner mig :o

Näe, inga 4 brodd här inte, då mister man effekten av NB-skon, dvs snabb överrullning. Traktbrodd ska dock funka.

Det kanske kan vara så att det stora antalet söm är en kompensation för att tåkappa saknas, för att hålla skon på plats?

*KL*

INgen som vet var sjutton man får tag i dem?? Eller iaf vem som tillverkar?

Jag tror att våra sulor är köpta på våran lokala travsportbutik, kostar en 50 lapp per par. Har tyvärr ingen aning om tillverkare men kan ta reda på det.

Om du vill ha såna kan jag köpa ett par skicka på posten så får du iallafall prova :idea:

Ta jättegärna reda på tillverkare. Jag skulle ju helst vela 'klämma och känna' på dem själv irl, och vara säker på det är rätt sort, men finner jag dem ingenstans irl här, så får du jättegärna köpa och skicka mot att jag sätter över pengar! :bow:

Kan ju ringa travet här, men det är fortfarande det där med 'vad sjutton är det jag frågar efter egentligen?'. Eller så förstår de om jag börjar yra om en hel sula med en bulle i mitten :devil:

Synd att jag inte såg detta tidigare idag :(
Hade precis hovslagarn ute som använder såna sulor, kunde ha frågat han. Min häst gillar inte vanliga ridskor alls längre så han skos med travskor å tydligen kan man inte ha dem vanliga snösulorna med dem. Hade dem här förra vintern också å dem funkade jättebra!

Du kan inte ringa/sms hovslagaren och fråga? :angel: Eller om du har sådana på din häst nu, kolla om det står märke eller ngt?

Prova ring de på travet där, de har nog en aning om va du pratar om bara du förklarar.. Det finns inte så många sådana.

Jag ska ringa min hovslagare imorgon eftersom jag ändå måste byta tid, så då kan passa på att fråga om tillverkare.

Du kan inte ringa/sms hovslagaren och fråga? :angel: Eller om du har sådana på din häst nu, kolla om det står märke eller ngt?

Ja eftersom jag e så hiiiiiimla snäll :D

Skickade iväg ett sms å han ringde upp å sa att han inte visste tillverkaren men det står Unicorn Sweden på dem. Han köper dem hos Lars Biderman, nån affär i Eskilstuna som också tydligen åker runt å säljer saker med buss.

Liknande trådar

Kläder & Bli fin Nu börjar det ju bli kallare ute, och jag känner att jag saknar en typ av sko. När jag är hemma och håller på i trädgården/med huset...
Svar
14
· Visningar
685
Hundträning Behöver lite tips på träning. Min dvärgpudel (snart 11 månader) är lite väl entusiastisk när hon hälsar på folk. Jag har lärt henne att...
Svar
7
· Visningar
827
Senast: Hermelin
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
5 005
Senast: Anonymisten
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 705
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka