Hel korn/kornkross??

• Foder & Strö
  • Trådstartare Trådstartare sanfransico
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 4
  • Visningar Visningar 1 038
S

sanfransico

En liten fråga.....
Vad är skillnaden mellan hel korn och kornkross?
Alltså jag vet att det är hel resp krossat korn, men just näringsmässigt och vilket som är bäst för hästen.
Har enbart hel korn här, tyvärr.
Tacksam för tips.

Sv: Hel korn/kornkross??

Korn ska inte ges helt till hästar, kärnan är för hård för att de ska kunna tugga den.

Dock, om man som du har helt korn, och inte kan krossa, så kan man stöpa kornet istället. Innebär mer arbete, men gör ju att du kan använda ditt hela korn.

Slå hett (kokande) vatten på kornet, täck, låt stå tills det svalnat. Kornet sväller och blir mjukt. Det går att stöpa i kallvatten över längre tid med, dvs i princip bara svälla kornet.

Tänk på den hygieniska hållbarheten i båda fallen.

Näringsmässigt är det ingen skillnad sålänge hästen kan tugga sönder det hela kornet (dvs det är stöpt t ex), hållbarheten på helt korn är däremot bättre än på krossat.

Sv: Hel korn/kornkross??

Jag skulle skicka in ett prov för hygeiensk analyss till Analycenn. Kali

Liknande trådar

Foder & Strö Hej allihopa, Lyssnade på en intressant föreläsning som Eva Gudmundsson höll i här om dagen. Där berättade hon bland annat att hon...
2
Svar
21
· Visningar
2 082
Senast: Efwa
·
Foder & Strö Då min häst har FFV som vi inte får bukt på ska vi testa GastoGard. Dock går det inte att ge honom orala sprutor, har någon provat att...
Svar
5
· Visningar
588
Senast: AbCdE
·
Foder & Strö Hur ser era hästars dagar ut vad gäller fodertider och upplägg? Det är januari, kallt och vi har haft kolikkänning i stallet. Tankarna...
3 4 5
Svar
91
· Visningar
5 514
Senast: lundsbo
·
R
Foder & Strö Jag har äntligen en analys på vårt grovfoder, och sitter därför och försöker räkna på hur vi ska fodra. Vi har en lite låg kvot (5) och...
Svar
12
· Visningar
819
Senast: Oknytt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka