Taxilock

Trådstartare
Startar en ny tråd eftersom att jag inte förväntar mig ngn hjälp i den andra då jag skrev oskalad istället för hel havre.

Nu är det så att det verkar som att vi har blivit lurade när vi köpte kornkross. Vi var så dumma att vi inte kollade i säckarna vad det var för ngt vi fick.
När min syster nu skulle börja på en ny säck korn så öppnade hon och såg att det var helhavre och inte kornkross i säcken.

Min fråga är om man kan ge hästarna helhavre istället för havrekross, är det samma sak?

Senast ändrad:
Sv: Hel havre

Hel havre är samma och för det mesta bättre än krossad havre. Den håller att lagra berydligt längre än krossad.
Men du får väga den så att det blir samma vikt som på krossad. Den hela tar mindre plats i måttet så att säga. Hur stor skillnaden blir är svår att säga när man inte vet hur hårt krossad den krossade är.

MEN det är lite rörigt i ditt inlägg om det handlar om korn eller havre. För rör det sig om korn så går det inte att fodra häst med hel korn. Den måste krossas, malas eller stöpas för att en häst ska kunna äta den.

Inte behöver ni ha blivit lurade, det kan ju ha blivit en förväxling av säckarna bara... Hör av er till bonden och tala om att det blivit tokigt:idea:

Annars är det vanligare att fodra med hel havre än med krossad. Innehållet är detsamma men volymvikten skiljer sig.

Svarar på båda.
Förstår att det blev lite rörigt i mitt inlägg.
Det var såhär att vi ville köpa kornkross men fick istället fick vi helhavre.
Men när syrran endå fodrar sin häst med havre så tänkte vi att det kanske funkar att ge henne helhavre så slipper vi slänga ut pengar på ngt som vi inte kan använda.

Bonden vi köpte det av svarar inte i telefonen vilket är lite typiskt då han tidigare ringt till en av oss i tid och otid men när man väl behöver få tag i honom så svarar han inte.

Kan dock hända att jag missförstått syrran helt.
När jag tänker på det så har hon nog gett sin häst helhavre och det ngt annat vi fått nu.
Åh vad snurrigt allt blev nu när jag tänkte efter.
Ska åka ut till stallet imorgon och kolla hur vår havre ser ut och om jag förstått henne rätt.
Annars återkommer jag med fler frågor.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 582
Senast: Bison
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
26 438
Senast: alazzi
·
Hundhälsa Hittade ingen passande tråd, bara lite löst om foder i en del. Vår ena hund (Dobermann) har uppenbara problem att sätta vinterpäls...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
7 258
Senast: SusieQ
·
Foder & Strö Hej! Idag var vi och köpte foder hos en bonde. Eller, min pappa gjorde det, och efter gick jag reda på att det var hel korn blandat...
Svar
7
· Visningar
1 267
Senast: Zilla3
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka