C

crasy_in_horses

hejsan!
jo jag skulle villa rida in en häst nån gång... men jag har ju aldrig jort det förut och vill bara veta hur man gör! det kan ju ge mera kunskap inom mitt vetande om hästen... så om du kan nåt om det så får du gärna skriva det! nu e det ju inte så att jag behöver allt i detalj men om du vet ca hur måbga år den ska vara för att kunna ridas in och så...
desutom skule jag bli jätte glad om hjälpte mig med att berrätta det! :D
kram.J :smirk:

Sv: hejsan!

varför inte börja att studera en som kan rida in en
häst och lära sig utifrån det.... :confused:
om maninte kan och vet hur man gör så ska man inte ens
börja försöka på egen hand...
kan bli rätt fel då..

först måste man ´ha en väldigt rutin å ha ridit massor me hästar i olika stadier av utbildning.....sen kan man börja tänka på att rida in själv........

Hej !
Du ska INTE börja rida in en häst själv efter instruktioner på internet, det kan bli väldigt fel och någon kan göra illa sig. Det du borde göra är att hänga på någon person med mer erfarenhet och få vara med vid några inridningar. Att se och lära och få hjälpa till under rutinerades övervakning är det bästa och säkraste sättet att lära sig på. Någon gång måste ju vara den första, och risker finns alltid, men man kan göra sitt bästa för att det ska bli en lugn och tervlig process för häst och människa. Så, sök upp någon erfaren och be att få hjälpa till, fråga tusen frågor och lär dej massor !

crasy_in_horses skrev:
nu e det ju inte så att jag behöver allt i detalj men om du vet ca hur måbga år den ska vara för att kunna ridas in och så...:smirk:

Poängterar igen, ta hjälp ! Läs en bok, typ nybörjarbok för ryttare eller liknande...

Pansi skrev:
Poängterar igen, ta hjälp ! Läs en bok, typ nybörjarbok för ryttare eller liknande...

Men man kan INTE läsa sig till praktiska övningar med häst!

Trådskaparen: Lär dig rida korrekt INNAN du sätter dig upp på en häst som är oriden.
Ta hjälp av duktiga instruktörer! (och va öppen för ALLA hjälpmedel)

Man kan ju alltid börja på ridskola eller om du har en kompis som har en ponny kan du ju alltid rida den...
Läs böker... :smirk:

De kommer å gå bra ska du se.

Hvis du skal ri inn din egen hest uten å ha vært med på det før,synes jeg det ville være en god ide å betale for privattimer med en trener slik at dere kan gjøre det sammen,da vil du også få "live" hjelp underveis til problemer som måtte oppstå..
Men husk alltid å ta deg god tid,gjør hesten trygg..

Cronis skrev:
Men man kan INTE läsa sig till praktiska övningar med häst!

Nej, självklart inte. Men teori och praktik går hand i hand. Jag anser att man ska ha såpass teoretisk kunskap om hästar att man vet vid vilken ålder genomsnittshästen ska ridas in, annars känns det lite oseriöst.

Man kan inte läsa sig till praktisk kunskap, men teorin behövs för att man ska kunna förstå det man gör. tex VARFÖR fodra fyra gånger om dagen, VAD händer i hästen kropp när ryttaren sitter upp, HUR påverkar min sneda sits hästen osv osv.

Tänker inte ens gå in på hur jag rider in hästar pga att du verkar vara ganska okunnig och att rida in en häst är inget man gör utan kunskaper om det och mycket hjälp. Att försöka sig på det själv kan vara farligt!

Verkar vara en negativ ton över alla svar du fått! Skärp er nu alla, h*n frågade ju bara.

Själv hade jag inte ridit mer än 2 gånger när jag red in en ponny för första gången.
Det första man ska göra är att få hästen att känna sej trygg med dej i alla lägen. sedan får du vänja hästen med att ha saker på ryggen, t ex täcke/schabrak/sadel m.m. känner sej hästen trygg med dej så brukar inte detta vara något problem. att sedan vänja hästen vid sadelgjorden kan hästen tycka är obehagligt, men tar man det bara lungt och inte spänner gjorden utan bara håller upp den mot hästens mage och sen så småningom ökar trycket, så brukar det gå bra det oxå.

sen gäller det att vänja hästen vid att ha tyngd på ryggen, då kanske du kan fylla en säck med någonting och hålla den på ryggen på hästen, sedan kan du själv hänga lite över ryggen på hästen.
när den dagen kommer då du kan sitta upp, så sätt dej upp långsamt i sadeln.

förutsätter att du arbetar med kompletterande tygelhjälper där du går på marken och styr/bromsar.

Tänk på att hela tiden vara lugn och inte stressa, och MYCKET BERÖM!! blir det fel under inridningen kan hästen bli väldigt svår att t ex sitta upp på. så låt det ta den tid det tar, så kommer du säkert att få ett fint resultat.

och tillsist, även om du säkert skulle klara dej på egen hand, så bör du ha någon som instruerar dej i hur du ska göra. en som du kan ställa frågor till och som kan hjälpa dej om du känner att det vore bra.

Om du väntar några år ska jag allt slänga upp dig på Tappi, så får du lära dig den hårda vägen :angel:

nej jag tänker inte rida in så, men bara nåt litet tips eller så.

Jag tycker att du har fått en hel drös med tips redan. Sen varför du kanske inte fått de du "väntat" dig, beror nog på att du måste inhämta ytterligare teoretisk kunskap innan du ger dig på lite mer praktisk.
Som tidigare skribenter påpekat; Läs en bok!

Ja, gör i alla fall inte som mig:smirk:
Jag satte mig bara på och försökte rida en oinriden häst på samma sätt som en inriden och det fungerar inte:smirk:
Då får man det man förtjänar:devil:

Hon vill ju bara veta hur man gör, och säger inte alls att hon ska sätta sig upp på en oinriden häst och rida in den.

så hacka inte ner på henne för att hon frågar, det finns inga dumma frågor, bara dumma svar. som man säger.

Serioko skrev:
Hon vill ju bara veta hur man gör, och säger inte alls att hon ska sätta sig upp på en oinriden häst och rida in den.

så hacka inte ner på henne för att hon frågar, det finns inga dumma frågor, bara dumma svar. som man säger.

:bow: :bow:

Hon har också börjat att vara med på en inridning nu kan jag säga:p

Serioko skrev:

:confused: :confused: :confused:

Och när har jag hackat på henne?? Om jag hackat på någon är det på mig själv! Jag skrev ju bara att det är jävligt korkat att tro att man kan rida en oinriden som en inriden, vilket jag testat!!! För jag trodde att det var bara att göra så! Jag trodde att det räckte att hästen var snäll och litade på mig så skulle allt gå bra!
Jag ville bara berätta om min egen korkade idé!!!

Jag kan väl lägga till det här till mitt förra inlägg så kanske du slutar skälla på mig utan anledning:(

En stor eloge till dig som verkligen försöker lära dig något och inte riskerar livet som jag gjorde:bow: :bow: :bow:

Det var de jag ville ha fram, men tydligen så är jag bara elak:(

Ber om ursäkt för att jag var elak, ska inte skriva till dig igen!

BrokenSilence skrev:
Verkar vara en negativ ton över alla svar du fått! Skärp er nu alla, h*n frågade ju bara.

Själv hade jag inte ridit mer än 2 gånger när jag red in en ponny för första gången.
Det första man ska göra är att få hästen att känna sej trygg med dej i alla lägen. sedan får du vänja hästen med att ha saker på ryggen, t ex täcke/schabrak/sadel m.m. känner sej hästen trygg med dej så brukar inte detta vara något problem. att sedan vänja hästen vid sadelgjorden kan hästen tycka är obehagligt, men tar man det bara lungt och inte spänner gjorden utan bara håller upp den mot hästens mage och sen så småningom ökar trycket, så brukar det gå bra det oxå.

sen gäller det att vänja hästen vid att ha tyngd på ryggen, då kanske du kan fylla en säck med någonting och hålla den på ryggen på hästen, sedan kan du själv hänga lite över ryggen på hästen.
när den dagen kommer då du kan sitta upp, så sätt dej upp långsamt i sadeln.

förutsätter att du arbetar med kompletterande tygelhjälper där du går på marken och styr/bromsar.

Tänk på att hela tiden vara lugn och inte stressa, och MYCKET BERÖM!! blir det fel under inridningen kan hästen bli väldigt svår att t ex sitta upp på. så låt det ta den tid det tar, så kommer du säkert att få ett fint resultat.

och tillsist, även om du säkert skulle klara dej på egen hand, så bör du ha någon som instruerar dej i hur du ska göra. en som du kan ställa frågor till och som kan hjälpa dej om du känner att det vore bra.

Tycker detta var ett jättebra svar :bow:
För mig är inridningen så mycket mer än då man sitter på hästen och ska lära den skänkelhjälper och sådant.
Jag har ridit in två av mina hästar och då har jag inte själv suttit på dom de första gångérna de skulle sittas på, för det kändes bättre att då hästen litar mer på mig att jag är den som går bredvid, så visst har jag satt upp någon på ryggen nångång som inte kanske är så jätteduktig i ridning, fast det är inte alltid nödvändigt då målet för denna övning då endast är att få hästen van vid att ha en ryttare på ryggen. Fast om man ska ha en som inte är så van så bör man då ha en häst som ändå har ett ganska lugnt temperament.

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 687
Senast: Freazer
·
R
Skola & Jobb Nu skulle jag vilja ha jobb tips! Det är nog ganska så många år kvar förmig men det gör ju inget att börja tänka nu iallafall! Plus att...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
6 021
Senast: Gunnar
·
Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
1 940
Senast: Stergo
·
L
Hundträning Som nog endel vet så har jag ej flatcoated retriever som är ett år och världens bästa och mest under bara hund 💙 Han är väldigt lätt...
2
Svar
21
· Visningar
1 836
Senast: LiviaFilippa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Promenadskor vinter