Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Jag läser vad du skriver men du verkar inte förstå vad jag och Kosmostanten skriver. Givetvis är gemensam vårdnad oftast bäst för barnet men i de fall där föräldrarna inte kan komma överens kan det vara ett helvete för barnet.
Jag tycker att det är föräldrarnas förbannade skyldighet att få det att fungera med gemensam vårdnad. Om det så kräver familjerådgivning eller annan professionell hjälp.
Och det säger jag inte emot. Det jag reagerade på var att Kosmotanten utan att veta någonting om TS relation med barnets far rekommenderade enskild vårdnad.
Vad vi visste skulle de kunnat vara såta vänner och bara haft olika åsikter om just boendet.
Det där har jag funderat på varje gång vi skrivit under papperen, att om vi varit gifta skulle det ha varit självklart vilken som gjort mig gravid, tänk om ...det inte var det då?Men jag vet ett fall där det blev lite konstigt.... paret var separerat, men ännu inte skilda "på papper". Kvinnan ifråga hann föda ett barn med sin nya sambo och då blev hennes tidigare make registrerad som pappa. Det blev lite strul med att reda ut förhållandena. Men, det tillhör ju ändå ovanligheterna.
Ja det kan det. Läste du inte om pappan som INTE fick ta hem sitt barn från BB pga av att dom inte skrivit papper. Mamman dog under förlossningen.
Belägg? Det är väl rätt solklart att om domstolar anser att den ena föräldern ÄR olämplig och det finns bevis för det så utdöms enskild vårdnad.
Om det är så att det inte utdöms enskild vårdnad så finns inte tillräckliga bevis eller så är den andre inte tillräckligt olämplig enligt det regelverk som finns.
Så ÄR det ju.
Du måste ha missuppfattat mig; jag har aldrig sagt att såna domar utfaller om någon "jävlas" eller "inte är närvarande". Jag sa att de domarna fälls OM domstolen anser det finnas underlag för det hela. Inget annat.
Enligt de regelverk vi har så räcker det alltså inte att den andre "inte är närvarande". Huruvida regelverken alltid är helt korrekta är en helt annan fråga som jag inte är fullt insatt i.
hejsan alla!
i dag va vi på familjerätten och bekräfta faderskapet, sen åkte vi till familjerådgivaren... det var skönt att få lätta sitt tunga hjärta för någon som kan översätta det till ett språk karln "förstod".
Det trodde jag också i min enfald tills jag satt i domstolen och insåg att inte ens om pappan var psykiskt tvångsvårdad ansågs han olämplig. "Han kunde ju bli frisk hette det". Tack och lov är reglerna ändrade idag och tack och lov så hadde nya riktlinjer tagits fram, jag fick igenom ensam vårdnad men det var ingen självklarhet.