hejsan! nu behöver ja goda råd och "tips" ang pappan..

Sv: hejsan! nu behöver ja goda råd och "tips" ang pappan..

Haken i ditt resonemang är att likställa tillgång till båda föräldrarna med att barnet ska bo en vecka i taget hos varje.

Jag läser vad du skriver men du verkar inte förstå vad jag och Kosmostanten skriver. Givetvis är gemensam vårdnad oftast bäst för barnet men i de fall där föräldrarna inte kan komma överens kan det vara ett helvete för barnet.

Och det säger jag inte emot. Det jag reagerade på var att Kosmotanten utan att veta någonting om TS relation med barnets far rekommenderade enskild vårdnad. Vad vi visste skulle de kunnat vara såta vänner och bara haft olika åsikter om just boendet.

Jag tycker att det är föräldrarnas förbannade skyldighet att få det att fungera med gemensam vårdnad. Om det så kräver familjerådgivning eller annan professionell hjälp.

håller helt med, men så funkar det inte. Man kan inte tvinga någon till vare sig samarbetssamtal, terapi eller liknande. Den ena fädern kan knappast tvinga den andra till någonting om den inte vill. Vad gör man när ena sidan vill, men den andra bara lallar runt och jävlas ?

Som min syrra jag skrivit om. Häromveckan, han har inte haft barnet på ca 7 veckor, sen bara ringer han och kräver att DENNA helg ska jag ha han. Denna helg är INTE din helg sa hon, du får faktiskt ta han på de helger VI kommit överrens om TROTS att du inte haft han på 7 veckor, du kan inte hålla på byta helg hela tiden ( vilket han gjort förut för det passat han, jamen han ska ju åka på kryssning, festival, supa med jobbet mm mm och kan ju då INTE ha barnet på sin helg). Då blev han galen, skrek att han skulle anmäla henne för umgängessabotage samt önskade hon skulle dö, långsamt och plågsamt i nån sjukdom. de är fint med gemensam vårdnad i bland tror jag....:angel:

Och med denna historia vill jag säga att, syrran och exet kom faktiskt inte speciellt bra överrens INNAN barnet kom...ändå tog dom gemensam vårdnad...och nu får hon äta masssor av skit från honom. För han har all laglig rätt att jävlas.

Och det säger jag inte emot. Det jag reagerade på var att Kosmotanten utan att veta någonting om TS relation med barnets far rekommenderade enskild vårdnad.

Nej, nu förvränger du igen...jag rekommenderar ts att inte skriva på GV förrän hon vet hur det funkar med samarbetet.

Vad vi visste skulle de kunnat vara såta vänner och bara haft olika åsikter om just boendet.

Eeeh...hon skrev att han sårat henne, att hon kände sig ledsen, att hon tänkt att lämna honom, hon var orolig för barnet eftersom han, citat, insisterade på varannan vecka.
Om du tycker det låter som "såta vänner" så får det väl stå för dig.
Jag tyckte det iallafall inte.

Men jag vet ett fall där det blev lite konstigt.... paret var separerat, men ännu inte skilda "på papper". Kvinnan ifråga hann föda ett barn med sin nya sambo och då blev hennes tidigare make registrerad som pappa. Det blev lite strul med att reda ut förhållandena. Men, det tillhör ju ändå ovanligheterna.
Det där har jag funderat på varje gång vi skrivit under papperen, att om vi varit gifta skulle det ha varit självklart vilken som gjort mig gravid, tänk om ...det inte var det då?
Vad händer om man inte skrivit under gemensam vårdnad, trots att man bor ihop och jag som mamma stryker med i t ex nöff-nöffsjukan?
Kan det bli trassel att ordna vårdnadshavare då?

Ja det kan det. Läste du inte om pappan som INTE fick ta hem sitt barn från BB pga av att dom inte skrivit papper. Mamman dog under förlossningen.

Familjerätten får besked från folkbokföringem om ett barn står utan vårdnadshavare och får i uppdrag att ordna ny vårdnadshavare åt barnet. Andra föräldern blir inte per automatik vårdnadshavare (tänkt på de fall där pappan mördat mamman) utan familjerätten måste göra en utredning och lämna förslag till beslut. Därefter ska socialnämnden besluta om förslaget och sen skcikas det till domstol som tar det slutliga beslutet.

Ja det kan det. Läste du inte om pappan som INTE fick ta hem sitt barn från BB pga av att dom inte skrivit papper. Mamman dog under förlossningen.

För att undvika en sån situation kan man skriva under faderskapsbekräftelsen innan barnet är fött.

Man måste ju förstå BB som inte får lämna ut barnet till annan än vårdnadshavaren.

Givetvis borde dom det, fast dom jag läste om hade väl inte tänkt sig direkt att mamman skulle avlida.

hejsan alla!
i dag va vi på familjerätten och bekräfta faderskapet, sen åkte vi till familjerådgivaren... det var skönt att få lätta sitt tunga hjärta för någon som kan översätta det till ett språk karln "förstod".
eller förstå gjorde han inte.. men förstod va ja mena... men iaf...
han vill att vi ska bo under samma tak för han vill kunna vara med sonen när de faller honom in.
jo visst.. men han och jag funkarinte under samma tak.. mitt förslag att bo i varsin lägenhet typ isamma hus och med vissa regler få de att funka... de ville han inte..
vi är iaf överrens att vi måste göra de bästa för sonen, men inte vad som är bäst,
han vill ha delad vårdnad, och jag vill att vi väntar pratar och reder ut allt innan vi tar tag i det.

har läst lite om vårdnad och allt sånt så nu har ja lite mer kött på benen.

Görel: jag tänkte, låt säga att jag inte överlever överviktsoperationen jag ska göra efter jul. och så har vi inte gemensam vårdnad. vem blir då vårdnadshavare? alltså om inte pappan skulle finna lämplig.. blir det någon i släckten? eller kan de bli vem som hälst på jorden? OM de skulle hända så skulle ju det säkert bli pappan, finns inget som säger att han är olämplig.. men iaf ?

ja ni... allt är som ja vet inte vad just nu.. han gör det inte lätt för mig att vara vän med honom.. vi bor fortfarande under samma tak tills vi bestämt hur vi ska göra med allt, men det tär på mig.. tack och lov har jag min mor ute på landet (och hästen) som jag kan fly ut till när de blir för mycket. men iaf..

jag hoppas allt kommer lösa sig relativt smärtfritt, åtminstone för min son.

Tala om för dina närmast anhöriga vem du vill ska bli vårdnadshavare och skriv gärna ner det. Familjerätten tar stor hänsyn till det, undantaget är om den som är föreslagen är gravt olämplig som t ex grovt kriminell eller missbrukare.

Belägg? Det är väl rätt solklart att om domstolar anser att den ena föräldern ÄR olämplig och det finns bevis för det så utdöms enskild vårdnad.

Om det är så att det inte utdöms enskild vårdnad så finns inte tillräckliga bevis eller så är den andre inte tillräckligt olämplig enligt det regelverk som finns.

Så ÄR det ju.

Du måste ha missuppfattat mig; jag har aldrig sagt att såna domar utfaller om någon "jävlas" eller "inte är närvarande". Jag sa att de domarna fälls OM domstolen anser det finnas underlag för det hela. Inget annat.

Enligt de regelverk vi har så räcker det alltså inte att den andre "inte är närvarande". Huruvida regelverken alltid är helt korrekta är en helt annan fråga som jag inte är fullt insatt i.

Det trodde jag också i min enfald tills jag satt i domstolen och insåg att inte ens om pappan var psykiskt tvångsvårdad ansågs han olämplig. "Han kunde ju bli frisk hette det". Tack och lov är reglerna ändrade idag och tack och lov så hadde nya riktlinjer tagits fram, jag fick igenom ensam vårdnad men det var ingen självklarhet.

Det är lätt att förväxla gemensam vårdnad med barnets bästa och barnets rätt till båda sina föräldrar, men det är inte samma sak. Sanningen är ju den att barnet vet inte vem som är vårdnadshavare eller ens vad det innebär. Det viktiga för barnet är att barnet får träffa båda sina föräldrar under trygga former.

hejsan alla!
i dag va vi på familjerätten och bekräfta faderskapet, sen åkte vi till familjerådgivaren... det var skönt att få lätta sitt tunga hjärta för någon som kan översätta det till ett språk karln "förstod".

Vad glad jag blir när jag läser att ni fick en bra första kontakt :). Ofta är det ju så att det är svårt att förstå vad den andre menar eller vilka riktlinjer som gäller och då kan det vara bra att någon medlar. Jag tycker du gör rätt i att vänta med att bestämma dig om gemensam vårdnad eller inte och ser hur det fungerar först. Lita på din magkänsla.

Innan du bestämmer dig för att skriva på om gemensam vårdnad tycker jag du ska tänka på att många många beslut du måste fatta om ditt barn under dess uppväxt kan du inte fatta utan den andra vårdnadshavarens godkännande om ni har gv. Vilken förskola, vilken skola, om barnet ska gå på fritids... En vårdnadshavare som vill djävlas med sitt ex har gott om möjligheter till detta i vääldigt många år. Även en vårdnadshavare som inte vill djävlas utan bara inte fattar viktigheten ställer till det otroligt för den som har barnet boende hos sig, genom att inte skicka in papper i tid, inte svara i telefon, inte idas skriva på etc. För ett tag sedan hade vi en situation där en mamma i princip satt i sitsen att flytta tillbaka till sitt otrogna ex för att han vägrade skriva på om dagisplacering och på så sätt kunde göra det omöjligt för mamman att börja arbeta igen efter föräldraledigheten. Visst finns det möjligheter att komma runt detta men det tar mer tid och energi.

Umgänge med båda föräldrarna är naturligtvis jätteviktigt förutsatt att det inte är föräldrar som är skadliga för barnet.

Det trodde jag också i min enfald tills jag satt i domstolen och insåg att inte ens om pappan var psykiskt tvångsvårdad ansågs han olämplig. "Han kunde ju bli frisk hette det". Tack och lov är reglerna ändrade idag och tack och lov så hadde nya riktlinjer tagits fram, jag fick igenom ensam vårdnad men det var ingen självklarhet.

Fast; du har nog också missuppfattat mig. :crazy: Jag menar att om domstolen enligt de riktlinjer som finns bedömer att ena parten är olämplig så utdöms inte gemensam vårdnad.

I ditt fall så fanns tydligen ändå tillräckliga bevis för att han inte skulle ha vårdnad om barnet? Att någon sa "han kunde bli frisk" är ju rätt solklart; det måste ju finnas någon som talar för hans "sak". Därmed inte sagt att domstolen alltid köper det. Och det gjorde de ju till slut inte i ert fall heller. Så; jo, det döms till ensam vårdnad i de fall där det finns tillräckliga underlag och bevis. Ert fall är väl ett exempel? (att du inte tycker det var "självklart", nej, det är väl aldrig just självklart? Det är väl just därför en domstol avgör? Annars hade det ju räckt med att någon annan avgjorde saken; du, socialtjänstemän, läkare eller vem det vara månde?)

Jag överklagade. Det är svårt att bevisa och till och med när det finns bevis så är det svårt att ändra från gemensam till ensam vårdnad.
Det jag menar är att även i fall där det tycks solklart så är det svårt att få ensam vårdnad. Det är en jobbig process som bör undvikas. Gemensam vårdnad behöver inte vara liktydigt med barnets bästa. Barnet märker inte av vem som är vårdnadshavare utan det är relationen till båda föräldrarna som är den viktiga. Finns det redan en konflikt är det klokt att vänta med att skriva på. Ofta förväxlas barnets bästa med milimeterrättvisa mellan föräldrarna.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Relationer Ursäkta mig för det dunderlånga inlägget men känner att jag måste få skriva av mig lite, jag vet inte riktigt vad sjutton jag ska göra...
2
Svar
33
· Visningar
12 436
Senast: Mirre
·
S
Gravid - 1år hejsan de va länge sedan ja skrev om mig och min Elias, så ja tänkte skriva lite om hur de går för oss. som ni kanske minns hade jag...
2
Svar
20
· Visningar
2 304
Senast: strösslet
·
S
Gravid - 1år hejsan! ni som vet lite om mig har haft det kämpigt med fadern till mitt barn som jag levt med och trott på men nu har det raserat...
Svar
14
· Visningar
1 764
Senast: Mynta2
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Autistisk bror
  • Vad gör vi? Del CCVII
  • Vegansk efterrätt?

Hund, Katt, Andra Djur