Sv: hejsan! nu behöver ja goda råd och "tips" ang pappan..
Och eftersom du har framhävt hut svårt det är att gå från gemensam vårdnad till enskild vårdnad kollade jag upp det lite snabbt. Det visade sig att i majoriteten av fallen då en förälder kräver enskild vårdnad utdömer rätten... enskild vårdnad.
Jaha, och om du kollar lite djupare och inte bara läser rubrikerna man får fram vid en snabb googling, kommer du märka att de fallen oftast innehåller missbruk, sexuella övergrepp, svår psykisk sjukdom eller misshandel. Man går helt enkelt inte till rätten och begär ev utan mycket starka skäl, eftersom det inte finns en chans att vinna annars.
Dock ska sägas att en del lagar ändrats rätt nyligen, vilket påstås göra det något vanligare med domar för ev.
Men det funkar väl för de flesta? Eller menar du att gemensam vårdnad är ett elände för så gott som alla? Ytterst få får det att fungera?
Jamen självklart funkar det för de flesta!
Nu blir jag lite trött, för jag vet inte hur många gånger jag skrivit det i den här tråden
Är föräldrarna överens så fine! Inga problem! Gv är en självklarhet! Case closed!
Vad jag talar om är (jag skriver det ännu en gång) när föräldrarna redan vid barnets födelse INTE kan komma överens. DÅ kan det finnas skäl att avvakta med att skriva på gv. Märker man sen att det funkar bra så återigen, case closed.
Maktmissbruk?
Isåfall ägnar sig väl staten också åt maktmissbruk, som automatiskt ger ogifta mammor ev?
Det finns INGEN skyldighet för en förälder att skriva på om gv om denne är osäker på om det kommer att funka.
Skulle DU verkligen skriva på gv med en pappa som du var ytterst tveksam till om det skulle funka att samarbeta med, bara för att vara schysst och inte verka maktgalen? Skulle du inte se det som orätt mot barnet?