Hej Körfolk!

Kookaburra

Trådstartare
Jag är en "Dressyrryttare" som skulle vilja börja köra min häst. Han är en lydig häst, hyffsat välskolad tycker jag nog, men det kanske bara än min personliga upplevese - jag har aldrig sett någon riktigt bra ryttare rida honom när han varit fräsh, så jag vet ju inte egentligen. Han kan iaf många "rörelser" men jag börjar allvarligt fundera på om han verkligen gör dem rätt, så jag tänkte börja köra lite för att se om det kan bygga honom bättre muskler under en period då han fått diagnosen "plana ledytor" hos veterinären. Oj, va mycket det blev....

Iallafall, till min fråga här på Körforumet:
Hur väl tror ni en gammal "dressyrryttare" skulle stå sig tävlingsmässigt i körningen, med den hästen? Skulle det ens vara möjligt? :crazy::D

Ville bara kolla av lixom :)
Vad är de verkliga grunderna i körning?
...Nu skall jag ge min in i furumet, Hej! :love:

Senast ändrad:
Sv: Hej Körfolk!

Precis som i all hantering med hästar gäller det att ha en lydig häst som gör det du ber den om. Har du en lydig, hyfsat välskolad häst tror jag att du kan hävda dig ganska väl med den hästen. Dressyr är dressyr oavsett om du sitter på eller bakom hästen.

Tack för ditt svar! Kollar lite på dressyrkörning på YT och det ser ju sjukt kul ut!! Och kanske inte allt för svårt? Men som jag fattar det så måste draglinor alltid vara sträckta? Alltså är det viktigt med broms på vagnen?

Sen måste jag säga att detta gör mig tårögd av lycka!! http://www.youtube.com/watch?v=V0Npl31W8DI

Vad häftigt om vi skulle kunna klara av att köra sånna hinder, fast enbet. Så himla kul!!!!! :love:

Tror säkert det kommer att gå fint - en körhäst behöver ju samma typ av träning som en dressyrhäst, men i kombination med annan träning som behövs för att klara maraton.

Det enda som är "svårt" är att ställa om från sittande med skänklar, sittben och vikthjälper till spö som "enda" hjälp och sittande bakom. Du känner inte vad hästen gör på samma sätt som när du rider utan på ett annat sätt.

Det är en ganska stor omställning för många men när man kommit över det svåraste med det (jag kan fortfarande efter 15 år med endast körning sakna vikthjälper) så är det ju samma sak.

Det är fantastiskt kul och stämningen mellan körekipagen är väldigt bra.

Dressyrens första steg är "lätt" som du skriver. Och då tolkar jag det som så att du menar att det är ett mönster man ska följa, tänka på vägar och att hästen är lydig och då bli godkänd.
När man kommer upp i klasserna är det som med vanlig dressyr, mer på tömmen, utvecklingsstadierna i ordning och ju mer befästa desto bättre resultat.

Alla tre körgrenarna är fantastiskt roliga!! Jag älskar körning!!

Här ser du ett enbet i samma hinder som fyrspannet du länkade till: http://www.youtube.com/watch?v=3UnMzq52zjs

Det finns flera exempel på dressyrhästar som har lyckats bra i körningen och det finns även exempel på många dressyrhästar som har mått bättre av att tränas för körtävling. Eftersom körningen innehåller 3 olika grenar så blir körhästar oftast mer allsidigt tränade än vad en dressyrhäst blir. Konkörningen är ju toppen att öva smidighet och framåtbjudning och kan verkligen rekommenderas.
Ta kontakt med en tävlingskusk som kan hjälpa dig med att köra in din häst och vilken utrustning som krävs så hoppas jag vi ses på tävlingsbanorna i sommar ;)

Ja körning är jättekul både för människor och hästar!

Senast ändrad:

... och Agatoon

Ja, jag kan uppleva i tömkörningen att det "fattas" sätt att komuncera med hästen ibland, men jag tycker vi går framåt :)

Kan ni ge några bra YT-klipp på riktigt bra enbetsekipage i de olika körgrenarna? Hur kan man hitta olika "körprogram"?

Efterssom vi är nybörjare på körning så funderar jag lite över inköp av utrustningen. Måste man ha en flashig vagn, eller räcker det med en träningsvagn och enklare typ av sele? Jag ser att så många här på forumet har riktigt fin utrustning! :love:
Jag har funderingar på att köpa inkörningsvagnen och startselen från driveout, kan det vara en bra start? På Driveout tyckte dom att den nog skulle räcka till de första 4-5 åren, men att man sen antagligen skulle vilja uppgradera sig. Vad tror ni? Är det att kasta pengarna i sjön? Bör jag satsa på lite bättre grejer direkt? Jag menar, tänk om vi är helt odugliga?!?!

Såg en tråd om hur ni fraktar häst och vagn, det kanske är något man bör tänka på när man köper vagn? Finns det vagnar man kan ta isär och kasta in i kombin?

Finns det ingen i din närhet som kör så du kan prova att åka med i olika vagnar? Upplever att man får ut så mycket mer av körningen när man har en bra vagn som passar hästen väl. Sedan tror jag att det är bättre att köpa begagnad kvalité för då kan man sälja och få ungefär samma som man själv gav. Vad gäller YT, sök på MrJanne1956, han har en kanal och han filmar det mesta i tävlingsväg i sitt område. Exvis filmade han de flesta under SM förra året.

Driveouts startsele är riktigt bra för det priset så den kommer du nog vara nöjd med länge. Deras rockard har jag bara sett i shettisstorlek och tyckte den var ganska trevlig, jag satt inte så bra i den då den var gjord för kortare kuskar, men den för stor häst bör ju vara bättre i det avseendet. Den kommer nog funka länge i dressyr och precision, men kanske att man vill ha något smidigare i maraton så småningom när man börjar vilja köra fort :D

Om jag inte har helt fel (om jag blandar ihop dig med nån eller du har flyttat?) så bor du i ett rätt så kusktätt område så det borde inte vara några problem att hälsa på några och få provköra med lite olika vagnar, klämma på selar osv. Jag har en rockard och en maratonvagn du kan få testa och kan bjuda på en "grundkurs", men det finns säkert flera på närmare håll.

Tusen-tack för info och tips!! :bow:
Jag har precis kommit i kontakt med körsektionen på ortens ridskola, men de drar igång först i april med kurserna som jag förstår det...

Ja, det kan nog vara mig du träffat, tillsammans med en liten grå ponny som jag tömkörde i ditt ridhus en gång? Hej igen! :)
Nu är det ju så att jag har flyttat 60 mil söder, men annars hade jag lätt nappat på din inbjudan :love:

Jag har smygtittat lite på maratonvagnar, så läckra dom är! Dock tror jag att det är för svårt för mig att köra in med en sådan. Fort kommer vi naturligtvis att vilja köra, men jag tror det kommer dröja lite tills vi får sån kontroll att vi faktiskt klarar av det :D så tills dess kanske man hunnit med att spara ihop till en maratonvagn. Känns som att en träningsvagn är lagom enkel och smidig, och inte så mycket detaljer som kan köras sönder :o :D

Ja en vansinnnigt söt och trevlig liten ponny har jag något minne av :)

Det är enklare med en tvåhjulig för inkörning så det låter klokt. Lättare att få med sig till aktiviteter också.

Jag tänkte mer att det kan vara bra att testa lite olika vagnar så man får en bild av hur de är. Kanske man tänker att man ändå vill ha en fyrhjulig senare och då kan man lika gärna köpa en billigare/inte drömvagnen nu för inkörning och kom-igång så kan man byta ut den sen. Eller så tänker man att en rockard kommer funka finfint jämt och då kanske man kostar på lite extra direkt så man får allt man vill.

60 mil söderut borde det också finnas en hel del kuskar. Bra att du hittat en ridskola med körsektion, där kan du säkert få all hjälp du behöver!

Jag skulle jättegärna pröva olika vagnar, jag har som bara kört hemmabygge-rockard med shettis tidigare och jäklar vilken blodad tand jag fick. Jag kan säga att det var rena rama rallykörningen i skogen :D
Jag kommer att beställa träningsvagnen, och sen spara ihop till en maraton. Då kan man ju även få på lite fler folk om man skulle vilja köra lite mer hemma med. :)

Hittade att bettet kör man på det som hästen trivs bäst på. Jag känner inte att jag behöver ha någon "nödbroms" på min häst, så stångbett hoppar jag nog över. Rakt bett var det länge sen jag red på så för att vara trygg kör jag nog på samma bet som jag rider på nu.

Jag har inte stång på någon av mina. Tre av dem har tredelat och den fjärde rakt syntetbett. Börja med det du har när du rider, så får du väl ändra sen om du känner att något annat skulle passa bättre.

Jag har bara stångbett eftersom min hästs mun inte kommer överens med delade. Sedan är det väldigt viktigt för honom hur även de betten är utformade. Det går inte med tungfrihet eller svag böj uppåt. Raka eller böjda framåt och med hävarm (tryck nedåt) istället för med vanliga ringar (drag bakåt endast).

Grund gom?

Det går bara på nåder, under kontrollerade former att ha två-eller tredelat bett. Dvs i ridhuset och på volten.

Jag har testat ute då han är en väldigt lydig och lätt i munnen. Men det blir bara pannkaka. Liknar mest panik från både mitt och hans håll.

Det bett som passar bäst är det mildaste.

Liknande trådar

Hundhälsa Hej! Min Australian kelpiehane på snart 6 år har varit skadad i över 2,5 månad och trots flera veterinär besök och nästan 2 månader på...
2
Svar
28
· Visningar
5 876
Senast: Linda_A
·
Hästvård Hej alla hästmänniskor! Detta blir min första tråd i forumet, och det handlar om min 17 åriga valack som har börjat falla ur och tappat...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
13 357
Senast: Bobloblaw
·
Hästvård Hej! Jag har ett tolvårigt D-Ponny sto som jag tävlar dressyrklasser på, det finns nog några som sett mina inlägg här på Buke. Jag har...
2
Svar
21
· Visningar
4 433
Senast: mackan
·
Trav Tog över en "problemhäst" i september 2012. Sned häst som vi började om helt med. Nu behöver jag lite tankar och idéer. Historia från...
2
Svar
25
· Visningar
8 566
Senast: Zuzzi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Evolve