Hej Körfolk!

Sv: Hej Körfolk!

... och Anna_

Intressant att höra era tankar.
Jag vill dock försöka undvika stången just för att jag vill använda kandar när jag rider, och då vill jag ha munnen "ren från misstag" som jag kan tänkas göra när jag kör. Han lyssnar fint på tränsbett så det är inga problem som tur är. Han försöker inte ta tag i bettet eller blir "stark" i munnen på nåt vis, så det är jag glad för (men så har vi bara skrittat och travat lite lugnt ännu). Dock tror jag faktiskt att jag skall ta och prova tömköra med rakt bett, bara för att se hur det känns. Det var ett tag sen jag red med det, och jag minns att jag gjorde det för att få honom bättre fram till handen då han gärna blir lite för lätt i kontakten. Mina missar kanske inte heller blir lika illa på ett rakt bett? Det känns som att han med tränset ibland verkar förstå mina (klumpiga) hjälper för "sväng" som "ställ/böj" och försöker sitt allra bästa genom att göra "skolor" istället. Jag tror att jag är för dålig på att hålla ihop yttersidan.

Sen bara en parentes, faen va svårt det är att rakställa utan sits och skänkel! :o

Sen bara en parentes, faen va svårt det är att rakställa utan sits och skänkel! :o

Haha, ja man får tänka lite annorlunda när man kör! Grunden är att de lär sig att GÅ dit man tar i tömmen. Tänk att tömtagen ska styra iväg manken/bogen istället för huvudet. Vill hästen tex böja sig åt höger och skjuta ut vänster bog så gäller det att "plocka ut" högerbogen och att den länger ut högersidan. När man fått bogarna på plats så får man ställningen när man ger efter på yttertömmen. Dvs krama i högertömmen - hästen flyttar upp den bogen (tänk att framdelen ska ett steg i öppna åt höger) - du svarar med eftergift på högertömmen och hästen söker då bettet, länger ut högersidan och ställer vänster. Innertömmen (vänster här) håller man bara stilla med mjuk kontakt.

För att få hästen att förstå att den ska GÅ enligt tömtaget och inte bara böja halsen så får man överdriva i början. Köra lite slalom och vända iväg övertydligt om hästen inte hänger med. Eftergift och rakt fram när hästen svarar upp som man tänkt. Man får hålla sig en bit ifrån väggar/diken så att man har plats att svänga så mycket man behöver.

Tack för tips.
Idag var vi ute och promenerade med långa tyglar, och då har jag full koll på honom och han vet precis vad jag vill och jag inser att jag kommunicerar mycket med hur jag lägger tyglarna över ryggen på honom. Med tömmar och däckel blir det inte samma tydlighet kanske? Men sen kanske det blir lite lättare med vagn, då sitter man ju still på ett annat sätt än är man "honkar efter" där bak :D Eller?!? :o

Och stall w
Jo, pisken har jag med, men det är svårt tycker jag när jag går bakom. Når bra på högersidan, men vänster är svår. Men jag behöver väl öva lite mer. Ska komma en tränare nu om nån vecka och kolla hur det går för oss, och börja prova med björkslanor. Det blir kul!

Isåfall kapson kombinerat med bett om hästen är utbildad på detta vis?
Vad jag vet rider man väl inte heller på endast kapson utan kombinerar med tränsbett och så småningom stång.

Jag skulle aldrig våga köra på kapson, repgrimma eller liknande.
Men nu är min ponny utbildad på tränsbett också.

Ja, det är väl samma sak egentligen, ridning o körning, bara att jag har ju lixom ingen aning :D

Fast nog finns det de som rider enbart i kapson? Men jag skulle nog själv kombinera det med bett.

Senast ändrad:

Aldrig sett någon som rider på enbart kapson (tror jag).
Jag rider dock utan problem i halsring och repgrimma (eller gjorde på min förra häst) men hade aldrig vågat köra eftersom körning oftast innebär fler risker OM något skulle gå snett.

Liknande trådar

Hundhälsa Hej! Min Australian kelpiehane på snart 6 år har varit skadad i över 2,5 månad och trots flera veterinär besök och nästan 2 månader på...
2
Svar
28
· Visningar
5 876
Senast: Linda_A
·
Hästvård Hej alla hästmänniskor! Detta blir min första tråd i forumet, och det handlar om min 17 åriga valack som har börjat falla ur och tappat...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
13 357
Senast: Bobloblaw
·
Hästvård Hej! Jag har ett tolvårigt D-Ponny sto som jag tävlar dressyrklasser på, det finns nog några som sett mina inlägg här på Buke. Jag har...
2
Svar
21
· Visningar
4 433
Senast: mackan
·
Trav Tog över en "problemhäst" i september 2012. Sned häst som vi började om helt med. Nu behöver jag lite tankar och idéer. Historia från...
2
Svar
25
· Visningar
8 566
Senast: Zuzzi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Evolve