hehehe, skadeglädje

Solvira

Trådstartare
Nu när det var så lerigt så "badade" vi hästarnas hovar när de kom in. Vi gjorde så att vi ställde hoven i en hink och så sköljde vi av hovarna (har man skaffat varmvattenberedare så måste man ju använda den ;)). Jag tog hand om stora drummel valacken så tog min pappa hand om kallblodstravaren sen. När han kom till bakdelen så vägrade hon stå stilla och sätta ner hoven i hinken, trots att det gått så bra dagarna innan! Det såg lite roligt ut, för både häst och vatten var överallt på en gång. :D Men sen så gav pappa upp så tog jag över. Då ställde hon snällt i hoven i hinken och stod så snällt sååå när jag sköljde av hovarna som var kvar. :D Det är såna gånger det märks att jag gjort ledarövningar med henne, vilket inte pappa har. :p Hon har inte så mycket respekt för honom och tramsar mest runt när det är något hon inte har så stor lust med att göra och det är han som ska ta hand om det. :p
 
Varför slösa med varmvatten för att spola av hovarna.. Det är ju bara bra med kallvatten.. Och varför envisas med att stoppa hoven i en hink??
 
Varför slösa med varmvatten för att spola av hovarna.. Det är ju bara bra med kallvatten.. Och varför envisas med att stoppa hoven i en hink??
Kanske för att det är behagligare att hålla på med varmvatten på vintern, kanske man inte har spolspilta och vill slippa få en massa vatten i stallgången, då är det skitsmidigt med hink :smirk:. Fast DU behöver naturligtvis inte göra så, du slipper :idea:.
 
Lite olika, som jag fått från massor av ställen. :D Bland annat "Dansa med hästar"- mkt bra bok!
 
Du verkar ha fattat det där. Vatten i stallgången blir så plaskigt. Och så tycker jag det är bra att vänja hästar vid att stå i hinkarn med vatten i. :smirk:
Måste säga att jag diggar din bild! :D
 
Ja, i synnerhet på sommaren, när hovarna på vissa hästar blir jättetorra, och hink är det enda man har till hands för att blöta de.

Bra att ha övat det innan, så det funkar när det är allvar.
 
Precis, det är alltid bra att vara förberedd. Och jag anser att mina hästar ska klara av i stort sett alla situationer så det är bara till att lära dem. :)
 
Precis, det är alltid bra att vara förberedd. Och jag anser att mina hästar ska klara av i stort sett alla situationer så det är bara till att lära dem.

Fast, inte för att vara elak utan en helt ärlig fråga: Vore det då inte bra att lära dem att acceptera det OAVSETT vem somg ör det, isf för att vara 'glad' åt att andra inte kan?

Jag har ju jobbat MASSOR med att 'tvätta bort' det här att valacken bara litade på mig och fick stora skälvan om någon ANNAN skulle göra något. Dvs sett till att han sköter sig lika bra om det så är min mamma som ska göra det.

Att JAG kan spola benen på honom har jag ju absolut ingen nytta av när jag ligger på sjukhus och någon annan sköter hästarna?

Det är ju en jättebra början avv han låter DIG göra det, ochd et är jättebra. Men jag förstår inte varför du är 'glad' att bara du kan, borde du inte istället jobba på att lära hästen att acceptera det oavsett ledarstatus på den som ska göra det?
 
Jo, men se det är det som är det löjliga med det. I stort sett alla kan ta hand om henne, hon är görsnäll. Så snäll att hon blir dum. Sen så jävlas hon med pappa, och det är det som jag kan tycka är kul. :P
Hon har inga svårigheter med att stå i hinkar även om det är okända människor, eller ovana människor, som ber om det, men när det är nån hon känner väldigt väl (min pappa är den enda hon gör så mot) så kan hon jävlas med att bestämma sig för att inte kliva i. :p
Sen så tycker jag inte att du ska sitta där och säga att min häst inte gör si och så med andra människor än jag, vad vet du om det? Du har aldrig träffat henne, och jag har ägt henne i tre år. Vem vet mest om henne tro? :d
 
Tja, hon stod ju inte still när din pappa skulel spola, något annat har jag inte uttalat mig om. Men jag personligen skulle ha svårt att se något positivt i att mina hästar inte 'sköter' sig, även om det är på rent jäkelskap och de eg kan bättre..
 
men jag har alltid fått lära mig att inte skölja hästarnas ben med varmt vatten om det är lerigt eller dylikt ( :D sorry kunde inte låta bli.. *dåligt skämt* ) ute, eftersom varmt vatten öppnar upp porer och sånt i hästens hud och släpper in smutsen...
jag sköljer alltid hästens ben med max ljummet vatten!
 
Är det lerigt är det inte vinter. :p Dom springer ju runt i den kalla leran hela dagarna så varför inte spola av med kallvatten. Leran löses ju i och försej upp lättare med varmvatten. Det med hinkarna har du ju rätt med förstås. :)
 
Jo, jag använder också ljummet vatten på runt 30-35 grader. Men till det behöver man ju lite varmt vatten. :d
 
Det gör inte jag heller, jag sätter gränsen fort och visar vad de inte får göra. Och jag uppfattade det som om du verkade tro att ingen annan utom jag skulle kunna göra såna saker som att ställa hennes hovar i vatten.
Och mina hästar är väldigt väluppfostrade, men jäklas med pappa ibland. Detta kan inte -jag- göra något åt, det är han som måste säga till då.
Båda mina hästar vet däremot hur man uppför sig exemplariskt, och alla kan hantera min kallblodstravare i alla situationer och båda står de där man ställer dem. (Och med alla menar jag alla som varit här och skött dem nån gång.) Mitt halvblod däremot har svårt för nya människor, men detta beror på att han tidigare varit misshandlad och att han är väldigt osäker i nya människors närvaro. Vem som helst kan dock ta hand om honom en dag, så länge de inte kräver storartade grejer av honom.
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 331
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har försatt mig i min nuvarande livssituation för att jag vill öva och bli bättre på problemlösning. Och har man såna mål i livet så...
Svar
11
· Visningar
2 129
Senast: cassiopeja
·
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
11 489
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
26 023
Senast: alazzi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp