heeeeeeeeeeemsk mugg hjälp:(

K

kakankakan765

min ponny har nu dom senaste dagarna fått den hemskaste mugg jag någonsin sett.
hon är helt förstörd i alla fyra karleder,bucklig,sprucken och det hänger lösa hudrester .

hon brukar få mugg då och då(är vit med rosa karleder) men så här illa har det aldrig varit förr inte ens i närheten av detta:(

kan det vara att det regnat i över en vecka och varit fuktigt i marken hela tiden?
vad ska jag göra?

Sv: heeeeeeeeeeemsk mugg hjälp:(

Ring vetrinären, en sådan mugg måste behandlas, framförallt med tanke på varmt och fuktigt väder.

Jag håller med om att ringa veterinären.
På det naturbruksgymnasium jag gick fick vissa hästar mugg ibland och dem tvättade (skrubbade) vi med Virkon S. Min kompis använder Nylanders Hästkräm på mugg, själv använder jag samma salva på flugeksem under magen och den funkar Toppen! Men jag antar att du redan vet hur du ska behandla "vanlig" mugg om din häst har haft detta innan.
Hoppas det löser sig med din häst!

Min förra häst fick hela bakbenen fulla med ngt raspliknande en gång. Det bara kom över en natt iprincip.

Fick rådet att tvätta med klorhexidinsprit och smörja in med salisylsyrevaselin och det funkade toppen.

Är det så extremt som det låter, så bör du nog dock ta kontakt med en veterinär så det inte är mer fel än bara mugg.

veterinär. omgående, om du vill bespara ponnyn och dig själv otroligt mycket problem av eskalerande grad, och arbete med att få bukt med det framöver.

Det kan inte vara fotosensibilitet då?

Är väl vanligt att de kan få när de går på bete och får på sig eller i sig någon giftig växt.Lätt att de äter sånt de inte borde nu när betestillväxten inte varit så stor.

Jag tänkte mest på att det gått så fort och att huden spricker upp.....

Jag tror som Zofus, någon allergisk reaktion. Har sett det på bl a hästmular, det är förfärligt! Nu drar jag mig också till minnes ett föl med vita ben som såg ut som den hade klivit omkring i blod, det var slamsorna efter det som en gång var vitt som hängde runt bakbenen.

Låter som en allergisk reaktion (antingen via intag eller via kontakt), jag hade kontaktat närmsta klinik och hört vad de har för rapporter för året.

Alltså, har den fått sådan mugg på bara ett par dagar ? Jag tror knappast på mugg utan allergisk reaktion, fotosensibilitet som nämnts i ett par inlägg.

Allt är inte mugg bara för det liknar det. Vet om en pålle som alla tyckte det var mugg den hade...visade sig senare vara fotskabb. Min gammellhäst fick mugg jämt och ständigt på sommaren i torrt, fint väder...visade sig senare att hon hade magbesvär. När magen var återställd, så kom aldrig den sk muggen tillbaka igen.

Liknande trådar

Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
961
Senast: Fiorano
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 662
Senast: Blyger
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 225
Senast: Juli0a
·
Hundhälsa Efter mycket funderingar startar jag denna tråden med förhoppningar om lite råd, klok input och erfarenheter av liknande problem. Vi...
Svar
12
· Visningar
3 419
Senast: lady_vip
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Svamp?
  • Uppdateringstråd 31