Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
På min häst var det en sjukdom och jag är väldigt glad att jag inte hade de förskringsvillkoren för henne. Följdsjukdomar som följde var sönderslitna muskler, kolik, sönder gnisslade tänder, de var lena som en barnrumpa så hon kunde inte tugga till slut, ständiga korsförlamningar, smärta i huden osv. osv. hon kastade så med huvudet att hon ofta gick omkull.
Vad som orsakar headshaking syndrom är det ingen som vet men en teori är att det är en nerv som har blivit skadad av någon orsak. En annan teori är att de har ont av solen, insekter, pollen, dåligt passande utrustning, hårda händer osv.
Vissa hästar har det bara en viss årstid medans vissa har det året runt.
Visst kan en del hästar göra det till en ovana att kasta med huvudet men det är långt ifrån den typen av heasking syndrom som min häst hade. Headshaking syndrom är ett samlingsnamn för kastande med huvudet precis som kolik är ett samlingsnamn för ont i magen.
Jag fick ta bort min häst till slut då man inte ens kunde ta på henne utan att det gjorde ont. När jag ringde försäkringsbolaget och de ville veta vad för sjukdom hon hade så räckte det med att jag sa headshaking syndrom så suckade damen i andra änden och sa medlidande, stackars häst. För mitt försäkringsbolag var det aldrig någon tvekan, vi hade kämpat i drygt 18 månader med mängder av behandlingar och hon blev bara sämre. De biföll min ansökan om utdömning direkt så att hon fick sluta sina dagar.
I försäkringsvillkoren du citerar borde det stått, "eller ovanor" istället för "eller andra ovanor". Lynnesfel och nymfomani är ju inte heller ovanor. Beteenderubbningar behöver ju inte heller vara ovanor.