HD - omröntgen, Snälla läs!

H

Hovas

Snälla läs detta!

Jag har en retriever som var röntgad vid 1 års ålder till HD-C, med kommentaren "slapp led". Veterinären rådde oss att röntga om, efter 10 månader från första röntgen gör vi den andra. Vi gör den på en liten klinik som precis hade börjat med röntgen, men jag blir inte nöjd med bilderna då 1. Det är inte veterinären som röntgar, utan djurskötare. 2. Hon upprepar gång på gång att hon inte kan få honom att ligga rakt. 3. Jag fick inte den sederingen jag ville ha.
Jag väljer att inte betala in pengar till SKK för avläsning av plåtarna, jag vill göra om dem på en annan klinik. Ett halvår senare får jag via internet reda på att min hund har gått från HD-C till HD-E. Jag ringer Blå stjärnans veterinär för rådgivning och de tycker det låter konstigt med en sådan drastisk förändring på så kort tid.
Ringer sedan SKK för att prata med vet som läste av plåtarna, men han jobbade inte. Pratade med en kvinna som tog fram hans plåtar och såg att höftkulan inte låg i skålen, alltså slapp led igen. Både höftskål och ledkula såg fina ut, och även denna kvinna var förvånad över detta resultat. Med slapp led brukar man få HD-C.
Jag har försökt att få tag på veterinären som läste plåtarna utan att lyckas.
Vad hade ni gjort? Röntgat om? Struntat i det? Kan ju tillägga att han kanske inte kommer gå som avelshane, men ändå...
MVH
Hovas

Sv: HD - omröntgen, Snälla läs!

Vilken sedering hade ni vid röntgen?
Att gå från C till E låter som ganska häftigt. Sen låter det ju som om hunden kan ha slappa leder. Det finns ju hundar som har detta.
Om du känner dig osäker kan du ju självklart göra om röntgen. Man kan ju även prova röntga hunden vaken. Det kan fungera om det är en lugn hund.
Det är inte alla kliniker som vill göra detta eftersom det ökar risken för exponering för röntgenstrålar då du måste ha två människor inne i rummet vit röntgen.
Jag har dock varit med om att röntga osederat. Då gällde det en hund som var överkänslig för sedering.

Om kulan inte ligger i skålen är det helt klart allvarlig dysplasi på höften och inte bara en slapp led!

Som du ser på bilden nedan, så har en C-höft inte kulan utanför skålen..

Grad_C_B.jpg

Jag personligen skulle inte röntga hunden en tredje gång..

men har läst att det inte längre är tillåtet att röntga hund utan sedering. :confused: skk skall alltså ha in vilken sedering man använt om hur stor dos.

Citerar från SKK:
"C =Höftleder lindrig dysplasi - Är den lindrigaste formen, höfthålan har nästan normal storlek och form men ledhuvudet passar inte in exakt in i ledhålan."

"E =Höftleder kraftig dysplasi - Är en kraftig dysplasi, ledhålan är mycket grund och ledhuvudet ligger ofta och rider på ledhålans kant. Luxation menas då Höftledshuvudet ligger helt utanför ledhålan. Ledhålan är mycket grund."

Kan ju tillägga att kvinnan jag pratade med på SKK sa att det var i sådana här fall som veterinären rådde att röntga om.

men har läst att det inte längre är tillåtet att röntga hund utan sedering. :confused: skk skall alltså ha in vilken sedering man använt om hur stor dos.

Jag ska inte säga att jag är hundra på hur det är då jag inte jobbat på klinik de senaste sex åren. Men då skriver man väl in att den var osederad.
Det kom ju till att man skulle skriva sederingen eftersom att en del hundar upplevdes som slappa efter att de sederats med domitor/turbogesic, som ger en bra sedering.

Jag kanske är dum men... jag fattar inte!

Hade de ändrat diagnosen på första röntgen eller läste de av den andra fast du inte betalat?

Jag läste någonstans att man from 2003 måste sedera sin hund.
min hund sederades med domitor, men hade hellre velat använda plegicil.

Ja, om hunden inte har godkända höfter så är SKK skyldiga att offentlig göra resultatet pga avels statistiken. Är den däremot frisk i höfterna får man inget resultat förrän man har betalat in för avläsningen.

Pratade med en kvinna som tog fram hans plåtar och såg att höftkulan inte låg i skålen,

Citerar från SKK:

"E =Höftleder kraftig dysplasi - Är en kraftig dysplasi, ledhålan är mycket grund och ledhuvudet ligger ofta och rider på ledhålans kant. Luxation menas då Höftledshuvudet ligger helt utanför ledhålan. Ledhålan är mycket grund."

Ja, du svarar ju själv..

Haha, ja, men det är väl bra när TS svarar på sina egna frågor? :banana:
Nej, men jag vill ha lite perspektiv på det hela bara. Jag blir inte klok någonstans...

Det står ju att ledhålan är grund? Och kvinnan sa ju att för att få E-höft så ska skålen va grund, och höftkulan näst intill obefintlig?
Aja, jag fattar trögt tror jag

Senast ändrad av en moderator:

Mycket smidigt ;)

Eftersom han är röntgad 2 ggr redan med icke gk resultat, så ser jag personligen ingen mening med att röntga igen.

Vad är nyttan med det liksom?

Kula och skål kan ju vara bra i sig, men är passformen mellan dessa usel så att kulan ligger utanför skålen blir det D/E-höft ändå, eftersom det då är en solklar dysplasi.

Senast ändrad:

Vet inte riktigt nyttan, och det var därför jag skrev inlägget.
Men mitt i gröten känns det som det blivit fel någonstans, och alla jag pratar med tycker det är märkligt. De sa ju att det på röntgen syns klart och tydligt att han har bra skål samt höftkula, men att den inte ligger som den ska = slapp höft = brukar gå bra att röntga om efter mer motion och träning. Men som sagt, vet inte till vilken nytta annat än att jag helt enkelt vill veta. Men samtidigt vet jag att jag kanske kommer bli besviken, och ville höra vad som var klokast att göra.

Men det är ju faktiskt ganska oviktigt i det stora hela, ha hunden välmusklad och fin samt inte övermotionera så ska du se att du kan ha kvar din hund i många år ..

Hellre en lycklig hund men färre år än en understimulerad och uttråkad hund men som lever längre.

/C

De sa ju att det på röntgen syns klart och tydligt att han har bra skål samt höftkula, men att den inte ligger som den ska = slapp höft = brukar gå bra att röntga om efter mer motion och träning. Men som sagt, vet inte till vilken nytta annat än att jag helt enkelt vill veta. Men samtidigt vet jag att jag kanske kommer bli besviken, och ville höra vad som var klokast att göra.

Men om du tränar upp honom och röntgar igen med bättre resultat så vet du ju ändå med dig att det är dåliga höfter? En bra höft är en bra höft, även om hunden inte är i toppform.

Enda syftet att försöka röntga "upp" resultatet är väl om man promt ska ha honom godkänd för avel och det måste du väl nästan vara på det klara med redan nu att han inte är?

Var glad så länge hunden verkar må bra och njut av honom så länge du kan. Simma i förebyggande syfte och lägg ev. avelsplaner på "nästa" hund istället. :)

Jag hade nog inte röntgat om. Ser ingen orsak till det.

Jag hade inte röntgat om ytterligare en gång. Jag har, precis som du, gjort en omröntgen då jag var fundersam på om det första resultatet var rättvisande(B/C). Dels därför att det är så pass ovanligt med HD i rasen(min hund skulle i så fall vara den första från rena korthårslinjer som var belastad), dels därför att jag upplevde kliniken där jag röntgenbilderna togs som rätt oprofessionell - den första djurskötaren lyckades inte ta några vettiga bilder och var tvungen att be en kollega om hjälp, sjätte eller sjunde bilden "nöjde" de sig med, medan det låg sederade hundar och väntade på sin tur utanför.

Alltså röntgade jag om hos en erkänt duktig veterinär(Audell) som redan på första bilden kunde säga att höfterna var helt normala men att hunden inte var helt lättröntgad - först tredje bilden var han nöjd med. Han tyckte också att jag skulle skicka in för ny avläsning till SKK eftersom han, som han sa, kunde garantera att resultatet åtminstone inte skulle bli sämre. :cool: Det blev det inte heller, jycken har B på höfterna. Alla helsyskon som är kvar i Sverige(7 stycken tror jag) är röntgade med A som resultat, även en som är exporterad till Frankrike är fri på höfterna enligt deras avläsningssystem. Hade däremot resultatet blivit likadant eller sämre, som i ditt fall, hade jag bara gillat läget och anpassat mig efter det. Det finns ju ingen anledning att röntga om och om igen bara för sakens skull.

1. Det är inte veterinären som röntgar, utan djurskötare.

Fast oftast tycker jag att assistenterna har mer vana av just själva röntgningen än veterinärerna. Veterinärerna å sin sida är bättre på att tyda bilderna.

Jag ser inget konstigt i att en assistent skulle röntga.

Trist med resultatet på din hund!

Om du inte är nöjd med de senaste plåtarna som togs tycker jag att du ska röntga om. Har inte röntgen utförts korrekt kan ju det påverka avläsningen gissar jag.

Liknande trådar

Hundhälsa Jag behöver råd.. Det blev ett långt inlägg, men jag hoppas någon orkar läsa det ändå. Har en schäferhane på fem år, som kort och gott...
2
Svar
20
· Visningar
7 629
Hundhälsa Om en hund har blivit avläst med exempelvis HD D eller HD C samt ED2, då antar jag att hunden inte är helt "frisk" i sina leder. Men om...
2
Svar
21
· Visningar
4 388
Senast: Bebben
·
Hästvård I mars månad hittade jag min häst ståendes på tre ben i boxen. Vi hade ett rent helvete med veterinären då jag, som vanligt, fick en...
2
Svar
32
· Visningar
10 692
F
Hundhälsa Hej! Nu har min högt älskade Rottweiler fått sin "röntgendom". Vi fick tillbaka det igår och det står: HD grad C ED 0...
Svar
6
· Visningar
1 875
Senast: hastflicka
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCIX
  • Skottlossning på skola
  • Mens

Hund, Katt, Andra Djur