HD/ED och hundens funktion?

Sv: HD/ED och hundens funktion?

Det finns väl faktiskt möjlighet att få resultaten prövade i en panel bestående av några personer från norden om man nu verkligen vill det, får man väl hålla tummarna att dessa personer lutar mer åt fritt än fel om dessa nu är bättre än de som avläser på SKK. Vad jag läst så är det sällan omröntgade hundar går från C till A, ligger de i gränslandet mellan C ch B så finns det ju större chans att man kan få den fri. Det finns säkert vissa brister, men är det något annat land som verkligen har bättre rutiner i hela kedjan och mer erfarna avläsare när det gäller HD/ED? En uppfödare i USA resonerade som så att han inte litar på avläsarna vid OFA av olika anledningar, men då är man ju som valpköpare helt utelämnad till att uppfödaren och den personen som tar plåtarna är mer kompetenta att avgöra HD-fel än expertisen. Det känns ju som ett ännu osäkrare system om nu uppfödaren som har ekonomisk vinning att få bra resultat tror sig veta bättre än då exempelvis OFA eller en annan oberoende avläsare.

Sv: HD/ED och hundens funktion?

Alla länder och olika system har säkerligen brister, bara att dom varierar.

Jag anser att Norbergs vinkel inte är särskilt bra, eftersom att resultaten kan variera enormt mycket om mittpunkten i mätverktyget hamnar 1mm fel på något håll, exempelvis.

Att få perfekt avlästa resultat går nog inte någonstans, eftersom det alltid finns en mänsklig faktor i det hela samt att det är rätt svårt att komma fram till en helt säker metod för att tolka plåtarna.
Det finns forskning som påvisar på ett ungefär hur stor nedärvbarhet som finns, men jag har aldrig hittat någon forskning som gått igenom alla olika typer av metoder och avläsningar för att komma fram till vilken av dom som kan tänkas vara mest korrekt.
Jag tänker att om nu exempelvis vårt system ska vara bäst, så borde ju graderingen kraftig höftledsdysplasi i princip alltid påvisa problem hus en hund eftersom det enligt SKK ska betyda att det är hyfsat grava fel då. Men när så många hundar med dåliga höfter enligt dom, aldrig påvisar minsta symptom eller får pålagrande - kan det stämma då? Eller är det kanske något annat som egentligen borde kollas för att avgöra sådant?

Jag argumenterar inte för fri tolkning av ägare/uppfödare/whatever, jag tänker bara i större banor och funderar på vad som faktiskt är det bästa vi kan åstadkomma idag. Det känns helt enkelt som att vi kan gå så mycket längre, om det bara läggs tid och pengar på att studera och tänka framåt.

Liknande trådar

Hundhälsa Gör en hd/ad röntgen som sedan skickas in till skk. Veterinären på kliniken säger att ena armbågen inte ser bra ut och hunden ska därför...
Svar
12
· Visningar
2 491
Senast: Jeps
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka