Jag svarar lite allmänt. Det är en väldigt aktiv hund, behöver arbete och röra på sig.

Jag kommer inte springa på simträningar osv varje vecka, det har jag inget intresse av.

Inga pålagringar. Medvetet mager, det jag såg när den var ute var att den hoppade omkring, såg ut att ha massor med energi och behöver motionen.

Vi ska låna hunden i helgen för att se om mentaliteten passar oss, inget är bestämt än, men den här tråden kommer nog få oss att tänka till.

Min tanke var lite såhär, det håller så länge det håller. Håller det två år är det ju trist, men håller det tio år är det ju roligt. Är dock inte intresserad av att behöva begränsa lek och spring.
Är heller inget roligt, i min värld, att ta över en hund och fästa sig vid den och sen behöva fatta ett beslut om avlivning redan efter några år.

Jag svarar lite allmänt. Det är en väldigt aktiv hund, behöver arbete och röra på sig.

Jag kommer inte springa på simträningar osv varje vecka, det har jag inget intresse av.

Inga pålagringar. Medvetet mager, det jag såg när den var ute var att den hoppade omkring, såg ut att ha massor med energi och behöver motionen.

Vi ska låna hunden i helgen för att se om mentaliteten passar oss, inget är bestämt än, men den här tråden kommer nog få oss att tänka till.

Min tanke var lite såhär, det håller så länge det håller. Håller det två år är det ju trist, men håller det tio år är det ju roligt. Är dock inte intresserad av att behöva begränsa lek och spring.

Fast det handlar inte om vad du har intresse av, det handlar om hur du kan jobba för att hunden ska hållas problemfri och förhoppningsvis många år framöver. Med en HD-hund medföljer också en del arbete. Har du inte intresse av det ska du avstå, för hundens skull. Man kan inte ta en HD-hund och "hoppas på det bästa", för det kan i så fall innebära att man inte lägger ner tiden (och pengarna) som behövs för att faktiskt också få det till det bästa. Då hade hunden kanske kunnat komma till ett annat hem som ger henne de förutsättningar som behövs för ett rikt och smärtfritt liv, istället för att riskera förkortas med många år för att du inte har "intresset".

Jag tycker inte att det är en schysst attityd gentemot hunden, helt enkelt.

Fast det handlar inte om vad du har intresse av, det handlar om hur du kan jobba för att hunden ska hållas problemfri och förhoppningsvis många år framöver. Med en HD-hund medföljer också en del arbete. Har du inte intresse av det ska du avstå, för hundens skull. Man kan inte ta en HD-hund och "hoppas på det bästa", för det kan i så fall innebära att man inte lägger ner tiden (och pengarna) som behövs för att faktiskt också få det till det bästa. Då hade hunden kanske kunnat komma till ett annat hem som ger henne de förutsättningar som behövs för ett rikt och smärtfritt liv, istället för att riskera förkortas med många år för att du inte har "intresset".

Jag tycker inte att det är en schysst attityd gentemot hunden, helt enkelt.
Tack för din åsikt. Rätt hund ska till rätt ägare. Vi får helt enkelt agera hundvakter i helgen och se om det finns en lämpligare hund för oss. :)

Är heller inget roligt, i min värld, att ta över en hund och fästa sig vid den och sen behöva fatta ett beslut om avlivning redan efter några år.
Vi fattade efter ett mycket noggrant övervägande beslutet att några år med denna fantastiska hund var bättre än inga år med denna hund.
Vi är medvetna om att tiden tillsammans kan vara begränsad.

För att tydliggöra, menar inte att din hund har ont, vill bara påpeka att det är nog generellt är lätt att överskatta sin egen förmåga att bedöma sitt djurs smärttillstånd.
Nu så är jag ju oerhört van vid att se smygande hältor och ovilja hos hästar som har ont så jag hoppas att jag skall märka om hunden får besvär.
Men vi har också experter som håller ögonen på oss och hunden så vi har hjälp utifrån med att regelbundet göra bedömningar om hur det går.
Vi är mycket noga med det här problemet.
Och det måste man nog vara om man tar på sig en hund med höftledsfel.

Då så är nog en hund med höftledsfel fel hund för dig.
Vi är beredda att anpassa hundens träning och motion till hundens behov då det arbete som den utför är så värdefullt för oss.
Vi har tagit beslutet att avstå från den här hunden, mycket tack vare alla erfarenheter ni delar med era av, trodde inte problemet var så stort som det var, tacksam för era hjälp! :D

Jag kan ge ett prisexempel på Water Treadmill från en fysioterapeut här i stan, där ett 10-gångers kort kostar 3700 kr. Korten efter det är rabatterade till 3000 kr. Jag skulle gissa att det handlar om minst en gång i veckan, för att få någon effekt. Men precis som ovan nämnt, beror det ju också på varför hunden har fått HD D.
Och i min stad kostar ett 10-kort för WTM 4500 kr.

Så sorgligt, beklagar!

Tack. Ja det är så grymt allt ihop. Förutom att det är en älskad hund så har hon varit allt vi sökte i en ny avelstik. Hon hade troligtvis kunnat tillföra något nytt i Svensk avel. Just nu har luften gått ur oss lite.

Liknande trådar

Hundhälsa Hej! Behöver lite input från er kloka människor med mycket hunderfarenhet. Min hund på 4 år har börjat halta 2-3 steg när han reser...
Svar
12
· Visningar
1 147
Senast: WildWilma
·
Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
3 783
Senast: Maniac123
·
Hundhälsa Hej! Tänkte kolla om andra har samma erfarenhet vid efter behandling med kortison till hund. Lite bakgrundsinfo: Hunden är idag 7,5...
Svar
2
· Visningar
482
Senast: The Beast
·
Hundträning Hej. Jag funderar på vad ni har för passitivitetstips? Min hund går upp i varv och tar extremt lång tid på sig att varva ner på nya...
Svar
12
· Visningar
633
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCVII
  • Autistisk bror
  • Hemmasittare

Hund, Katt, Andra Djur